Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Chia semínka sem, chia semínka tam... jako by se s nimi v poslední době roztrhl pytel a zatímco před poměrně nedávnou dobou o nich ještě téměř nikdo něvěděl, nyní jsou všude. Jsou opravdu takovým zázrakem? Povím ti o jejich účincích na tvé zdraví ...

22+1 důvodů, proč jsou chia semínka zázrakem pro zdraví

Chia semínka
zdroj: Thinkstockphotos Chia semínka
aktualizováno 05.10.2017, 00:00 | 05.10.2017, 00:00 | Deni Hartmannová/Krasna.cz

Chia semínka sem, chia semínka tam... jako by se s nimi v poslední době roztrhl pytel a zatímco před poměrně nedávnou dobou o nich ještě téměř nikdo něvěděl, nyní jsou všude. Jsou opravdu takovým zázrakem? Povím ti o jejich účincích na tvé zdraví a některé tě možná překvapí!

Chia jsou vlastně malá černá semínka šalvěje hispánské, která pochází ze Střední Ameriky, proto není divu, že kdysi dávno bývala součástí jídelníčku Aztéků, Inků nebo Mayů. Už ti si byli dobře vědomi jejich pozitivních účinků.

 

Semínka jsou vysoce hydrofilní, to znamená, že na sebe velmi dobře dokáží navázat vodu a tím zvětšit svůj objem až na desetinásobek, čímž vytvoří jakýsi gel. Nemají žádnou specifickou chuť, takže se dají přidat do téměř čehokoliv a mohou je jíst úplně všichni, včetně veganů a alergiků.

 

A jaké že jsou ty jejich účinky na zdraví a tedy i důvody, proč je zařadit do svého stravování?

 

1. Díky již zmíněné hydrofilii zasytí, zpomalí trávení a přeměnu sacharidů na jednoduché cukry, čímž se energie ve tvém těle vstřebá postupně, je lépe využiva a také déle vydrží.

 

2. Obsahují hodně vlákniny (zhruba 34%), to je dobré pro tvá střeva.

 

3. Mají v sobě 3x více omega-3 mastných kyselin, které si tělo nedokáže samo vytvořit, než sója, kvůli tomu pozitivně ovlivňují srdce, cévy, nervy, imunitu, paměť, soustředění a snižují hladinu cholesterolu.

 

4. Dodají tělu 5x více vápníku než mléko a zároveň působí jako katalyzátor pro jeho vstřebávání.

 

5. Jsou 3x silnějším antioxidantem než borůvky.

 

6. Pokud hledáš něco proti stresu, i s tím ti chia semínka pomohou, vitamínu B15 v nich se neříká antistresový jen tak.

 

7. Hydratují organismus zevnitř, tím mají dobrý vliv i na stav pokožky nebo vlasů.

 

8. Jejich vysokou energeticku hodnotu oceníš při psychické i fyzické námaze.

 

9. 16% rostliného proteinu podporuje růst svalové hmoty.

 

10. Podporují hubnutí.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

10 superpotravin, které ti prodlouží váš život
Snídáme s chia semínky: Recepty naslano i nasladko
Nastává čas smoothie: Zažeň hlad chutně, zdravě a lehce! 9 lahodných receptů

 

11. Bohatý zdroj bílkovin, výborné hlavně pro vegetariány, vegany a sportovce.

 

12. Obsahují vitamín B-17, u kterého bylo dokázáno, že je dobrý jako prevence proti vzniku rakoviny a je vzácný.

 

13. Aktivují imunitní systém a mají zásadní význam pro reprodukci, za což vděčí přítomnosti zinku.

 

14. Nechybí v nich ani vitamíny A, B1, B2, B3, B9 a B12.

 

15. Pokud trpíš na svalové křeče nebo jim chceš nějak předejít, draslík v chia semínkách ti pomůže.

 

16. 15x více hořčíku než brokolice.

 

17. 3x více železa než špenát.

 

18. Snižují pocit hladu i při dietách.

 

19. Stabilizují hladinu cukru, ocení hlavně diabetici.

 

20. 2x více draslíku než v banánech.

 

21. Díky fosforu přispívají ke zdravému vývoji kostí u dětí a udržování jejich normálního stavu u dospělých.

 

22. Antioxidanty C a E způsobují protizánětlivé účinky.

 

23. Pokud jsi zrovna těhotná nebo kojíš, věř, že chia semínka zlepšují vývoj a regeneraci tkání a také podporují rychlejší hojení po porodu.

 

Ale pozor! Chia semínky se ještě nikdo nepředávkoval, přesto nezapomeň, že nic se nemá přehánět. Doporučená denní dávka u dospělých jsou dvě polévkové lžíce denně.



1 hlasů
Vaše hodnocení
 

Všechny blogerky a blogeři

  •