Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Přísné diety a úmorné cvičení? Ne, zhubnout můžeš i nepatrnou úpravou svého jídelníčku.

12 rad, jak odlehčit jídelníček

aktualizováno 11.09.2011, 00:00 | 11.09.2011, 00:00 | Krasna.cz/trm

Přísné diety a úmorné cvičení? Ne, zhubnout můžeš i nepatrnou úpravou svého jídelníčku.

Nejde říct, že některé věci jsou pro náš organismus stoprocentně nezdravé, a jiné stoprocentně zdravé a potřebné. I tuky a sacharidy v určité míře potřebujeme, ale nesmí se to s nimi přehánět. Dnes se zaměříme na to, jak dostat z naší stravy přebytečný tuk a jak si jídelníček správně odlehčit.


Základní pravidlo zní: naše tělo tuk potřebuje. Nesnaž se proto vymazat ho ze své stravy úplně. Tuky patří mezi základní živiny a kdyby jich nebylo, byla bys rychle unavená, tvé tělo by nedokázalo vstřebat celou řadu vitamínů a minerálů, a spousta tvých oblíbených pochoutek by ti rázem přestala chutnat, protože právě tukům vděčí za svou jemnou chuť.

 


Chce to ale stanovit si správnou míru, přestože přemíra tuků může nejen za to, že se nám na těle ukládají tukové polštáře, ale také se nám zhoršuje průchodnost cév, což je pro náš zdravotní stav mnohem rizikovější.


Také je potřeba mezi tuky vybrat ty zdravější. Existují tuky obsahující nasycené mastné kyseliny - ty máme od zvířátek a najdeš je třeba v másle nebo sádle. Zdravější rostlinné oleje a tuky obsahují nenasycené mastné kyseliny, které jsou k tělu mnohem šetrnější a blahodárněji na ně působí.


Snaž se tedy dávat přednost rostlinným tukům před živočišnými a hlídat si, abys tuk při přípravě jídel používala raději méně než více.

 


1. Jestli víš, že za sebou máš kulinářské orgie a chceš si dopřát šetrnou a netučnou večeři, zajdi se svým drahouškem do sushi restaurace. Tam se přemíry tuků bát nemusíš.
 

2. Smažení není nejzdravější úprava jídla, mnohem lepší je grilování nasucho nebo vaření ve vodě či v páře. Pokud chceš skutečně smažené jídlo, nedávej ho do pánve plné tuku, ale potři zlehka přímo maso, které se chystáš osmažit. Bude ti stačit menší množství oleje.
 

3. Chystáš si k jídlu zdravý zeleninový salát? Abys dokázala vitamíny strávit, je potřeba dopřát si k němu i trochu tuku. Nemusíš ale pokrýt salát litrem oleje. Místo toho si k němu dej plátek celozrnného chleba s tenkou vrstvou rostlinného tuku. Pokud skutečně vyžaduješ na salátu zálivku, nelij olej přímo do salátu, ale na lžičku. Tím budeš moc lépe kontrolovat použité množství.
 

4. Jsi zvyklá, koupit si občas ve škole hotovou bagetu nebo sendvič? To je ale netušená kalorická bomba! Je v nich totiž často máslo, dresing nebo majonéza – nebo klidně všechno naráz. Mnohem lepší bude, když si bagetu připravíš předem doma a sama si do ní dáš jen to, co je dobré a zdravé.
 

5. Jsi zvyklá večer něco chroupat u televize? Chipsy či máslový popcorn nejsou tou pravou volbou. Dopřej si sušené zeleninové plátky (například celerové) s jogurtovým dipem, japonské směsi nebo obyčejné preclíky. Zachutná ti i nakrájená čerstvá zelenina a ovoce.
 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Co jíst, když hubneš
Malé svačinky, které ničí figuru!
Nejlepší dieta? Jez co chceš a nepočítej kalorie

 

6. Miluješ italskou kuchyni? Tak si dávej pozor při výběru omáček na těstoviny. Některé obsahují smetanu a tučné sýry. Lepší bude omáčka z čerstvých rajčat a bylinek, které podpoří tvé trávení.
 

7. Dáváš si ke snídani máslové croissanty a bohatě pocukrované koblihy? jestli si nedokážeš upřít chuť na sladké, udělej si nasucho v toustovači toust a potři ho domácí marmeládou. Tím se aspoň vyhneš obrovské porci tuku.
 

8. Máš ráda rybičky a tuňáka v konzervě? Tak až příště vyrazíte s mamkou do supermarketu na nákup, vybírejte takové konzervy, na kterých je napsáno "ve vlastní šťávě" namísto "v oleji". Chuťově nepoznáš rozdíl, ale na tvé váze to poznat bude.
 

9. Zaliješ salát vždy spoustou majonézové zálivky? To neděláš dobře. Místo této kalorické bomby do něj nakrájej mozzarelu, nebo ho ochuť bylinkami a kořením.
 

 

10. Dáváš si ráda jako přílohu brambory nebo bramborovou kaši, ale vždy je hodně omastíš? Zkus místo toho pečené či americké brambory, ty se obejdou bez másla. Pokud je navíc v troubě pečeš na pečícím papíře, obejdou se bez jediné kapičky tuku.
 

11. Hledáš zdravou snídani? Dopřej si cereálie, které obsahují minimum tuku. Zalít je můžeš nízkotučným mlékem, jogurtem nebo acidofilním mlékem. Klidně přidej kousek ovoce. Tahle snídaně tě zasytí a dodá ti energii.
 

12. Pozor na odtučněné jogurty. Obsahují sice méně tuku, ale jsou zahuštěné látkami, které jsou plné cukrů. Navíc jsou light výrobky v podstatě mrtvé, nenajdeš v nich tolik potřebnou a prospěšnou mikroflóru. Místo ošizeného light jogurtu plného škrobů a želatiny si radši dopřej kvalitní bílý jogurt a dochuť si ho doma čerstvým ovocem nebo cereáliemi.



4 hlasů
Vaše hodnocení