Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Kofeinový odpočinek, kryokomora i tři ořechy denně.

22 netradičních tipů proti jarní únavě

Spánek
zdroj: Thinkstockphotos Spánek
aktualizováno 13.03.2017, 00:40 | 13.03.2017, 00:40 | Krásná.cz

Kofeinový odpočinek, kryokomora i tři ořechy denně.

Je známo, že celkový stav těla nejlépe podpoří především zdravý životní styl. Málokdo však dnes najde motivaci dodržovat obecné principy zdravého života. Proto jsme pro vás shromáždili 22 tipů, které nejsou tolik obvyklé a nabízejí spojení příjemného s užitečným.


1. Zapojte urychlovače metabolismu
Pro zdravý životní styl je důležitá správná látková přeměna. Tato schopnost těla však s rostoucím věkem klesá. Proto je vhodné jít jí naproti a zapojit metody nebo potraviny, které metabolismus urychlí. Aby tělo správně trávilo a spalovalo kalorie, platí tu zejména jíst pravidelně každé 2 až 3 hodiny. Rovněž se vyplatí cvičit alespoň dvakrát týdně ve stále stejném tempu. Z potravin zlepšují metabolismus vejce, chia semínka, skořice, bobule, zázvor, avokádo či syrovátka.


2. Užívejte probiotika
Kvalita trávení je rovněž spolehlivým ukazatelem našeho zdraví. K zachování správné funkce trávicí soustavy umí posloužit probiotika. Ta obsahují ty „správné“ bakterie, jako je lactobacilus nebo bifidobakterie, které udržují střevní mikroflóru v přirozeném stavu. Probiotické vlastnosti má například acidofilní mléko, kefír, jogurty nebo plísňové sýry.


3. Ochutnejte raw food

Trendem posledních let je syrová strava. V ní se díky tomu, že je tepelně upravena pouze na 40 °C, zachovávají enzymy, vitamíny a další zdravé látky. Tento druh stravování sice dokáže zbavit organismus toxických a kyselých látek, které obvykle vznikají při vaření a chemické konzervaci jídla, ovšem nedoporučuje se užívat jej dlouhodobě. Tělo za prvé ztrácí přirozenou rovnováhu, za druhé podle studií zveřejněných na webu Vitalia.cz má syrová strava vliv na nižší hustotu kostí a narušení chrupu. Krátkodobé držení raw diety je však zcela v pořádku a zdraví prospěšné.


4. Občas jezte tučnější potraviny
Ačkoliv se může zdát, že dietní sušenka o 100 kaloriích vás zasytí, pravdou je, že po jejím snězení budete mít větší hlad, než kdybyste si dali něco vydatnějšího. Studie Texas Health Ben Hogan Sport Medicine zjistila, že konzumace malého množství karbohydrátů pouze způsobuje vyšší hladinu cukru v krvi a vyvolává další potřebu karbohydrátů. Pro zahnání hladu lépe fungují proteiny, které jsou sice kaloričtější, ale zasytí rychleji a na delší dobu. Ve finále tak do těla dostanete kalorií méně.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

TOP 30 potravin proti podzimní depresi a unavenému vzhledu
Deset rad jak bojovat s jarní únavou
DIY: Jarní okurkový detox proti únavě


5. Věnujte se vodě
Podle průzkumu společnosti Median vypijeme v průběhu dne průměrně 1,5 litru tekutin. Pro zachování zdraví bychom však měli vypít alespoň 2,5 litru, na jaře a v létě pak ještě o něco více. Nedostatečný přísun tekutin je podle Světové zdravotnické organizace dokonce příčinou 6 % všech onemocnění. Základem pitného režimu je čistá voda, která v těle udržuje energii a soustředěnost, zároveň čistí vnitřní systém, nastartuje metabolismus a vyplaví toxiny. Každé ráno je vhodné vypít sklenici vody o pokojové teplotě, ideálně s čerstvým citrónem nebo limetou.

 


6. Vyhněte se energy drinkům
Energetické nápoje obsahují až pětkrát více kofeinu než káva, ovšem na rozdíl od ní mají nepříjemné vedlejší účinky, jako je nervozita, iracionalita a zvýšený srdeční rytmus. Zároveň v sobě často mají vysoké množství taurinu, který stimuluje centrální nervovou soustavu, a až 50 gramů cukru. To odpovídá zhruba 13 čajovým lžičkám, což zvyšuje hladinu cukru v krvi. O prospěšnosti našemu zdraví tedy ve výsledku nemůže být řeč.


7. Dopřejte si „kofeinový šlofík“
Pro zvýšení aktivity těla a mysli je tu o něco zdravější metoda. Studie anglické Loughborough University z 90. let totiž prokázala, že pokud lidé zkonzumují 200 miligramů kofeinu, což je přibližně jeden až dva šálky kávy, a bezprostředně poté se oddají spánku v délce 20 minut, zlepšuje se jim výkonnost i celkové zdraví. Po 20 minutách, kdy si tělo řádně odpočine, totiž začne kofein účinkovat. To jednak znamená, že tělo přijme dvojnásobně větší dávku energie, jednak tato kombinace zbaví mozek molekuly adenosinu, čímž se zbystří mysl a tělo se nastartuje k vyšší aktivitě.


8. Vstupte do sauny či kryokomory

Ať už působením velkého tepla v sauně, anebo naopak extrémního chladu v kryokomoře, při obou těchto wellness procedurách se tělo regeneruje. Finská sauna uvolňuje dýchací cesty, které po zimě bývají namožené, detoxikuje organismus, podporuje kardiovaskulární systém, posiluje imunitu a působí preventivně proti alergiím, jež se s příchodem jara začínají hlásit o slovo. Příznivé účinky má i kryokomora. „Extrémní chlad je pro lidský organismus šokem, jemuž se brání vylučováním látek, jako jsou kortikoidy, adrenalin, noradrenalin či endorfiny. Ty jsou zdraví velmi prospěšné, mají protizánětlivé účinky a navozují pocit tělesné síly i duševní pohody,“ vysvětlil Petr Pavlacký, ředitel Aqualandu Moravia.


9. Při únavě sportujte
Pokud se po zimě cítíte unavení a vyčerpaní, doporučuje se i další varianta, jak únavu překonat. Ačkoliv se cvičení jeví jako poslední věc, které se chcete na konci náročného pracovního dne věnovat, opak je pravdou. Podle studie publikované v magazínu Medicine and Science in Sports and Exercise již půlhodinová fyzická činnost dodá organismu energii. Cvičením se totiž do těla nasává kyslík, jenž probouzí veškeré tělesné systémy k aktivitě.

 


10. Ponořte se do termální vody
Pozitivní vliv na organismus před příchodem jarní sezóny má též termální voda, která představuje přírodní zdroj pro prevenci a léčbu řady zdravotních potíží. Po zimě ocení termální koupel především končetiny, jež se při zimních sportech značně namáhaly. „Termální voda se tvoří v hloubce 1 450 metrů pod povrchem. Její pozitivní účinky spočívají především ve snížení bolestí pohybového aparátu, zlepšení pohybů kloubů a páteře, úlevě při revmatických onemocněních a zdokonalení celkové kondice. Pro zvýraznění těchto účinků jsou vhodné vanové procedury,“ uvedl Petr Pavlacký.


11. Nečistěte si zuby bezprostředně po jídle
Pokud si po obědě chcete vyčistit ústní dutinu, raději pár minut vyčkejte. Zvlášť, pokud jste si dali něco kyselého. Kyselé pokrmy a nápoje totiž podle výzkumu Academy of General Dentistry změkčují zubní sklovinu. Čištění zubů v této fázi může urychlit účinky kyseliny na sklovinu a narušit vrstvu pod ní. Doporučuje se vyčkat alespoň 30 minut.


12. Používejte antibakteriální mýdlo
Používáním mýdla s nápisem „antibakteriální“ riziko onemocnění nutně nesnížíte, dodnes totiž neexistuje důkaz, že by tyto prostředky byly účinnější než běžná mýdla. Dlouhodobé působení některých ingrediencí, například triclosanu, které antibakteriální mýdla obsahují, ovšem může zdokonalit některé schopnosti organismu, zejména odolnost vůči bakteriím, jež na organismus v tomto období útočí ze všech stran.

 

13. Jezte denně tři ořechy
Vlašské ořechy jsou nejzdravější z rodiny ořechů, protože obsahují antioxidanty, které umějí nejlépe bojovat proti chorobám a stárnutí. Vyplývá to z výzkumu americké University od Scranton. Konzumace pouhých tří vlašských ořechů denně přitom stačí k tomu, abyste z nich získali veškeré výhody pro své zdraví.

 


14. Před spaním meditujte
Kvalitní odpočinek, jenž je pro zdraví těla nezbytný, nenačerpáte, pokud před usnutím nezklidníte mysl. Náročný den, který je za vámi, anebo vás teprve čeká, dokáže způsobit bezesné noci. Předtím, než zamhouříte oči, věnujte 5 minut meditaci. Ta vám pomůže postupně snížit stres, zjemnit myšlenky a podpořit vaši produktivitu pro následující den.


15. Sledujte televizi o hodinu méně
Studie amerického National Cancer Institute odhalila, že po dosažení věku 25 let zkrátí každá hodina, kterou strávíte sledováním televize, váš život o přibližně 20 minut. Je to dáno tím, že zatímco sledujete pořad na obrazovce, tělo déle sedí, svaly se neposilují a kalorie přibývají. To ve finále způsobuje mnohá onemocnění.


16. Smějte se alespoň dvacetkrát denně
Smích dokáže nastartovat imunitní systém, snižuje stresové hormony a stimuluje T-lymfocyty, které jsou důležitou součástí obranyschopnosti organismu a bojují proti rakovině. Dospělí jedinci se však smějí průměrně jen pětkrát až patnáctkrát denně. Ideální míra smíchu je přitom dvacetkrát za den.


17. Vyzkoušejte akupresuru
Akupresura slouží jako prevence mnohých onemocnění a zároveň posiluje imunitu. Mimo jiné zlepšuje krevní oběh, dodává energii, podporuje správnou funkci orgánů a vylučování toxinů. Masáží určitých bodů na těle lze podle odborníků zabránit až 200 různým zdravotním obtížím.

 

Anketa
Pociťuješ jarní únavu?
 


18. Choďte naboso
Až to jarní teploty dovolí, odložte obuv a projděte se venku holými chodidly. Dotykem s nerovnostmi se totiž stimulují akupresurní body, které ovlivňují funkci různých částí těla. Občasná chůze bosky má příznivý vliv také na psychickou stránku člověka, noha zároveň může dýchat a vzniká na ní méně kožních infekcí.


19. Načerpejte duševní zdraví hudbou
Zatímco sportováním dodáte energii tělu, poslechem hudby posílíte mozek. Studie zveřejněná v magazínu Nature Reviews Neuroscience odhalila, že jakákoliv interakce zahrnující poslech hudby zlepšuje aktivitu i zdraví mozku.

 

BUDE TĚ ZAJÍMAT:

Únava jako vážná nemoc: Nepodceňte první příznaky!
Trápí vás únava? Možná je to dehydratací
Běžte domů a mějte sex: Ve Švédsku navrhují pracovní „milostnou“ pauzu


20. Pijte vodu z deseti bylin

Voda obsahující bylinky a ovoce ochlazuje, hydratuje a zároveň čistí organismus od škodlivých látek. Čerstvé bylinky jsou plné chlorofylů, vitamínů a minerálů, které pomáhají buňkám vstřebávat kyslík. Ideální je kombinace deseti aromatických bylin, které necháte vylouhovat nejméně 6 hodin. Do receptu patří bazalka, jež je antioxidantem a stimulantem, rozmarýn pomáhající nastartovat organismus, citrónová tráva na podporu dobré nálady, máta, která prospívá zažívání a dýchání, antibakteriální tymián, limetové lístky na stimulaci lymfy, levandule pro zklidnění, maliny proti srdečním chorobám, šalvěj na detoxikaci a černý rybíz na omlazení.


21. Uvolněte se v sirné koupeli
Restart těla i mysli znásobí též lázeň s přírodní sirnou vodou. Tato zklidňující koupel je pro konec zimy jako stvořená, protože výrazně detoxikuje organismus a pomáhá při únavě. „V sirné vodě dochází k přehřívání organismu, síra se vstřebává hluboko do pokožky a působí na buněčné membrány, které podporují imunitu. Kromě toho urychluje vylučování škodlivin z těla a přísun živin do těla. Účinek koupele se dostaví za krátký okamžik,“ přiblížil Petr Pavlacký.


22. Provozujte „neurobik“
Je pravděpodobné, že jste tento výraz ještě neslyšeli. Odborníci spojují s termínem „neurobik“ jednoduché úkoly, které aktivují biochemické procesy v mozku, a tím osvěžují mysl. A to se s příchodem jara hodí. Vyčistěte si zuby druhou rukou, vydejte se do práce jinou cestou, vyberte si oblečení hmatem a nikoliv zrakem. U lidí s vysokou mentální schopností se totiž méně často projevují alergie a nemoci typické pro jejich věk.



1 hlasů
Vaše hodnocení