Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Možná si myslíte, že pro zachování zdraví a krásy je nejdůležitější aktivní, netoxický životní styl a kvalitní péče o zevnějšek. Odborníci se však čím dál více shodují, že významnou roli hraje naše strava. A přibývá stále více kvalitních přístrojů...

6 problémů, za které může špatný jídelníček aneb Projez se ke kráse, zdraví a psychické pohodě

Detox
zdroj: Thinkstockphotos Detox
aktualizováno 14.12.2016, 00:51 | 14.12.2016, 00:51 | Krásná.cz

Možná si myslíte, že pro zachování zdraví a krásy je nejdůležitější aktivní, netoxický životní styl a kvalitní péče o zevnějšek. Odborníci se však čím dál více shodují, že významnou roli hraje naše strava. A přibývá stále více kvalitních přístrojů na diagnostiku těla, které to potvrzují.

„Pokud jíme nezdravé věci, nebo máme naopak nedostatek důležitých živin, začne se dříve či později náš způsob stravování projevovat navenek. Nejprve nenápadně, kdy se nám tu a tam objeví pupínek či vráska, až po skutečné zdravotní obtíže, které se mohou pojit s nadváhou či obezitou,“ vysvětluje zakladatelka kliniky estetické medicíny Petra Clinic Mgr. Petra Řehořková.

 

Konzumace nezdravých smažených a vysoce průmyslově zpracovaných jídel může mít za následek zhoršení vstřebávání důležitých vitamínů a minerálů. Jejich nedostatek zhoršuje nejen pleť, ale i kvalitu vlasů a nehtů a má samozřejmě vliv na celý organismus.


Jaké problémy tedy mohou při nevhodném stravování vznikat?


1. Suchá pleť a vrásky


Proto, aby byla pleť dostatečně hydratovaná, zdaleka nestačí pouze pít dostatek vody. Vědecké výzkumy prokázaly, že konzumace vody má na skutečnou hydrataci pleti jen velmi malý vliv. Co ovšem hydrataci definitivně ovlivňuje, je dostatek či nedostatek důležitých vitamínů a živin.


„Když se organismu nedostává vitamínů A, C, E, zinku a esenciálních mastných kyselin, kůže je nadměrně suchá, objevují se na ní praskliny a ani mastným krémem nelze stav zlepšit,“ prozrazuje ze své praxe dermatoložka MUDr. Petra Samková z Petra Clinic.


A co hůř, od suché pleti je to co by kamenem dohodil k vráskám! S nedostatečně hydratovanou pletí se pojí nižší obsah kyseliny hyaluronové a kolagenu, tedy polysacharidu a bílkoviny, které jsou nezbytné k mladistvě vypnuté pleti bez vrásek.
„Pokud se chcete suché pleti vyvarovat, snažte se do své stravy zahrnout všechny výše zmíněné živiny, a samozřejmě nezapomínejte ani na vhodnou péči o pleť, která by měla sestávat alespoň z každodenní aplikace přípravku s SPF faktorem a hydratačního krému, který kůži dodá hydrataci také zvenčí,“ doporučuje wellness koučka Řehořková.

 

Co je typické pro nevhodně zvolenou stravu?

- Vysoce průmyslově zpracované potraviny
- Nadměrná konzumace živočišných bílkovin a tuků
- Příliš soli
- Příliš vysoká kalorická hodnota
- Nedostatek vody
- Málo vlákniny
- Příliš jednoduchých cukrů (limonády, cukrovinky, produkty z bílé mouky) na úkor komplexních sacharidů (luštěniny, celozrnné produkty)
- Druhotně zpracované maso (uzeniny, mleté maso aj.)
- Saturované tuky (nasycené mastné kyseliny) a transmastné kyseliny
- Málo ovoce a zeleniny
- Nedostatek „zdravých“ tuků, jejichž hlavními zdroji jsou ořechy, semínka, avokádo, rostlinné oleje (například olivový, lněný aj.)
 


2. Předčasné stárnutí pleti


Jemné linky a vrásky jsou přirozenou součástí stárnutí. Kvůli nezdravému životnímu stylu a stravě se nicméně mohou začít objevovat mnohem dříve, než by měly.


Podle MUDr. Petry Samkové byste měli pro zachování mladistvého vzhledu pleti do stravy zahrnout velké množství ovoce a zeleniny. „Antioxidanty v nich obsažené nejen, že působí pozitivně uvnitř organismu, ale díky vlivu na volné radikály udržují mladistvou i pleť,“ uvádí.


Vedle toho je viníkem předčasného stárnutí pleti také strava založená na konzumaci velkého množství cukru, průmyslově zpracovaných sacharidů a alkoholu.

 

Akné
(Foto: oficiální zdroj)


3. Akné


Nevhodná strava může mít za následek i rozvoj akné, zejména pak konzumace pokrmů z rychlého občerstvení, jídel s vysokým obsahem sacharidů, nekvalitních tuků a průmyslově zpracovaných cukrů.


„Nezdravé pokrmy s vysokým obsahem tuku a glykemickým indexem vedou ke vzniku pupínků, protože v organismu mohou vyvolávat zánět a navíc stimulují produkci kožního mazu, který póry společně s nečistotami zanáší,“ upozorňuje odbornice Řehořková.


Naopak strava s nízkým glykemickým indexem výskyt akné snižuje, stejně jako pokrmy bohaté na vitamín A (vnitřnosti, mrkev, tmavě zelená zelenina, červené papriky) a konzumace kokosového oleje.

 

Co by měl obsahovat správně zvolený jídelníček?

* Minimálně pět porcí ovoce a zeleniny denně, v současnosti již dokonce někteří dietologové uvádí až osm porcí denně
* Alespoň dva litry neslazených tekutin
* Komplexní sacharidy: celozrnné produkty, luštěniny a další potraviny jako quinoa, tmavá rýže či bulgur
* Libové maso
* Zakysané mléčné produkty
* Mořské ryby a mořské plody
* Zdravé tuky: ořechy, semínka, avokádo


4. Vypadávání vlasů a nekvalitní nehty


Stejně jako pleť ovlivňuje i vlasy a nehty strava možná více, než byste očekávali. Pokud vám dlouhodobě chybí vitamíny A, B6, B12 a železo nebo hořčík, připravte se na nadměrné vypadávání vlasů. Viníka lámavých vlasů a jejich roztřepených konečků zase hledejte v nedostatku biotinu (vitamín B7).


„Bez železa a vitamínů ze skupiny B můžete zapomenout na pevné, kvalitní nehty,“ potvrzuje primářka Samková.

 

 

5. Obezita


Dejte si pozor na množství stravy, které zkonzumujete. Velká část populace totiž sní mnohem víc, než potřebuje! Vedle příliš velkých porcí bývá příčinou i přejídání masem a sacharidy. Pokud organismus sacharidy nebo bílkoviny okamžitě nevyužije, uloží do zásoby v podobě tukových polštářů a my tloustneme.
 

Říkáte si, co je vlastně na tom být trošku při těle tak špatného? Asi byste se divili, ale obezita je příčinou bolestí kloubů a páteře, problémů srdce a cévní soustavy, nemocí dýchacího systému, kožních chorob a dokonce některých typů nádorů (zejména gynekologických a trávicího traktu).


„Nejvíce rizikový je v tomto ohledu tzv. viscerální tuk, tedy tuk, který se hromadí uvnitř našeho těla a obklopuje naše vnitřní orgány,“ říká Petra Řehořková a dále pokračuje: „Jeho vysoké množství bývá spjato s vyšším množstvím krevního tuku, které mohou mít za následek rozvoj srdečně-cévních onemocnění jako je infarkt a mrtvice nebo cukrovky.“


Vědci v současnosti navíc prokázali jasnou linku mezi dlouhověkostí a dlouhodobě skromnou stravou. Ne nadarmo už naše babičky říkali „jez do polosyta, pij do polopita“ a my bychom se toho měli držet!


Není snadné se ke změně životosprávy odhodlat a dlouhodobě vydržet. Jednoduché pravidlo, které by mohlo pomoci, má Mgr. Kateřina Šimková, výživová poradkyně společnosti Zdravé stravování. „Pokud budeme jíst pravidelně a kvalitně, předejdeme pojídání rychlovek, nezdravých, ale lehce dostupných pokrmů, jen abychom zahnali hlad. Tím se vyhneme i večernímu vlčímu hladu, kdy po celodenním hladovění vybílíme ledničku.“

 

Velký paradox je, že mnoho obezitou trpících lidí je vlastně podvyživených. Jejich organismus často přijímá mnoho průmyslově zpracovaných potravin s takřka nulovou výživovou hodnotou a vysokým obsahem sacharidů a tuků na úkor zdravých potravin s obsahem látek, které potřebuje (kvalitních bílkovin a sacharidů, vitamínů, minerálů a „zdravých“ tuků).


6. Únava


Dokonce i nadměrná únava může mít prvopočátek v konzumaci špatných jídel a je běžným projevem dlouhodobého nedostatku železa či hořčíku. Často také chybí omega-3-mastné kyseliny, které upravují metabolismus a zvyšují příjem kyslíku, čímž dodávají energii.


„Do stravy doporučuji zahrnout tučné mořské ryby (losos, makrela, tuňák) a pro dostatek hořčíku zelenou zeleninu a celozrnné produkty,“ říká dermatoložka Samková. Co se týče železa, zapomeňte na Pepka Námořníka. Špenát totiž žádné velké množství železa neobsahuje a jeho dlouholetá historická obliba vznikla kvůli chybě! Při měření obsahu železa tehdy vědecký pracovník omylem zapsal desetinnou čárku jinam, než měl. Z toho pak vznikl mýtus, že je špenát nabitý železem.


Jak zjistíte, jak jste na tom?


Pozorujete na sobě některé z těchto problémů? Nebo si říkáte, že se naopak cítíte skvěle, a na svém jídelníčku nepotřebujete nic měnit? Nenechte se zmást!


Hodnocení vlastního zdravotního stavu je vždy vysoce subjektivní záležitostí. Abyste si mohli být ohledně svého zdraví skutečně jisti, je lepší spolehnout se na přesná vědecká měření. Mezi nejoblíbenější a nejpřesnější měření organismu v současnosti patří diagnostika složení lidského těla. Navíc u nás přibývá čím dál více opravdu kvalitních přístrojů, které jsou schopny poskytnout podrobné informace o našem stavu organismu.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Bláznivé dietní fígle, které skutečně fungují
Blesková třídenní dieta
Jak zhubnout a netrpět?


Při diagnostice složení lidského těla získáte:
- Analýzu složení těla, tedy obsah celkové tělesné vody, bílkovin, minerálů a množství tělesného tuku
- Analýzu svalů a tuků, která ukáže poměr svalové a tukové tkáně a jejich hmotnost, dále se dozvíte i kompletní rozložení svaloviny po celém těle (například nemáte-li na pravé ruce více svalů kvůli dennodennímu nošení těžké kabelky)
- Analýzy obezity ukazující BMI a procento tělesného tuku
- Informace o obsahu vody v těle a veškeré tělesné míry
- Informace o možné osteoporóze (řídnutí kostí)


Jak naložit s výsledky?
Na pracovišti, kde vám diagnostiku provedou, mívají obvykle také kapacity na to, vám poradit, jaké změny životního stylu by pro nápravu vašeho zdraví měly proběhnout.


„Podle důležitých a přesných informací, které získáváme z jednoho z nejšpičkovějších přístrojů na diagnostiku těla, jsme schopni klientům poskytnout mnoho cenných informací od doporučení látek, které nám chybí po ideální kombinaci procedur, které mohou pomoci našemu tělu,“ uzavírá majitelka pražské kliniky Petra Řehořková.



0 hlasů
Vaše hodnocení