Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Pokud jste zvyklí pít více jak tři šálky kávy denně a rozhodli jste se kofein vysadit, snižujte dávky postupně. Vyhnete se tak nepříjemným prvním příznakům nedostatku kofeinu, ke kterým patří únava, bolesti hlavy a změny nálady.

Chceš omezit svou závislost na kofeinu? Co vše hrozí a jak správně na to?

Káva
zdroj: Profimedia Káva
aktualizováno 03.04.2017, 16:58 | 03.04.2017, 16:58 | / krasna.cz/120na80.cz

Pokud jste zvyklí pít více jak tři šálky kávy denně a rozhodli jste se kofein vysadit, snižujte dávky postupně. Vyhnete se tak nepříjemným prvním příznakům nedostatku kofeinu, ke kterým patří únava, bolesti hlavy a změny nálady.

Pití kávy může ovlivňovat naše nálady díky účinkům na centrální nervový systém, mimo jiné navozovat i pocit nasycení. Největší výhodou kofeinu je, že aktivuje tělo, podporuje duševní stav a celkovou fyzickou aktivitu. Při snaze o redukci váhy je tedy vhodné dát si kávu před fyzickou aktivitou. Naopak není vhodné pít kávu na lačno ani hned po jídle, dráždí totiž žaludek, žlučník a částečně zpomaluje trávení.


Káva a v ní obsažený kofein má stimulační účinky na centrální nervový systém, díky tomu může ovlivňovat naše nálady, bdělost či odstraňovat pocit únavy a tím navozovat nespavost. Kofein navíc zpomaluje produkci hormonu melatoninu, který ovlivňuje kvalitu spánku.


Kofein zlepšuje náladu a pocit duševní pohody. První známky vysazení kávy, tedy kofeinu, jsou únava, bolest hlavy a nervozita. Pokud pijete kávu ve větším množství a rozhodli jste se vysadit kofein, připravte se na pravděpodobně častou změnu nálad.

 

Anketa
Piješ kávu?
404 hlasů
Ano, denně.
247 hlasů
Ne, nechutná mi.
75 hlasů
Ne, není zdravá.
Hlasovalo 1055 lidí
 

 

Pozitivní vlastnosti kofeinu

 

Pokud máte pití kávy pod kontrolou, může vám kofein prospívat:

káva je zdrojem antioxidantů,
má schopnost uklidňovat,
zlepšit myšlení i koncentraci,
kofein také zrychluje peristaltiku střev a tím předchází nepříjemným zácpám,
pomáhá také u lidí trpící astmatem či nízkým tlakem.

 

 

Kofein jako droga

 

Kofein je droga a jako na každé droze je možnost získat si závislost. Nepřiměřený příjem kofeinu může způsobit:

nervozitu,
neklid,
nesoustředěnost,
zhoršení jemné motoriky.

 

Přehnaná konzumace kávy také způsobuje odvodnění a vylučování minerálů, které tělo potřebuje, varuje web 120na80.cz. Kofein také neprospívá ani vašemu srdci, může totiž dočasně zvedat hladinu krevního tlaku a srdeční frekvenci.

 

Lžička v kávě
(Foto: Profimedia)

 

Poznejte závislost

 

Pokud pijete jeden až dva šálky denně, pravděpodobně vynechání nějak nepocítíte. Pokud jste schopní pít kávu na litry, mohly by se vás po vynechání kofeinu abstinenční příznaky týkat. Mezi nejčastější projevy patří tupá bolest hlavy, která se stupňuje a často ani léky nezabírají. Tyto bolesti jsou často doprovázeny třesem končetin, nevolností a náznakem zimnice.


ČTĚTE TAKÉ:

4 mýty o kávě aneb co možná nevíš o kofeinu
Můžeš pít kávu, když se snažíš zhubnout?
Udělej si domácí ledovou kávu
TEST osobnosti: Co o tobě prozradí styl, jakým piješ kávu?!

 

Co se stane, pokud kofein omezíte?

 

Z dlouhodobějšího hlediska vám bude odměnou za omezení kofeinu více energie, kvalitnější spánek a v některých případech i zbavení se úzkosti. Někteří "závisláci", kteří byli zvyklí pít i šest šálků kávy denně, po omezení kofeinu prozrazovali, že ta „závislost“ na kávě byla pouze psychického rázu. Prostě potřebovali cítit vůni, vidět barvu kávy, ale že se bez kávy obešli bez jakéhokoliv příznaku abstinence. Prostě každé tělo je jiné a reaguje jinak.




0 hlasů
Vaše hodnocení