Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Jakou hrají roli při naší snaze zhubnout?

Co dělá s hubnutím stres? Kdy slouží jako motor a kdy kvůli němu neshodíte ani deko?

Únava
zdroj: Thinkstockphotos Únava
aktualizováno 19.11.2018, 16:18 | 19.11.2018, 16:18 | Krásná.cz

Jakou hrají roli při naší snaze zhubnout?

V dnešní době na nás během jediného dne působí nespočetně stresových faktorů. Od ranního vstávání na čas, dopravní zácpy po cestě do práce, důležitých meetingů, po výběr správného obědu, který obsahuje alespoň základní živiny pro naše tělo a zároveň je vhodný pro naší dietu. A to jsme teprve v půlce dne. Není divu, že pak často úsilí o shození nějakého kila končí nezdarem a ve snaze získat rychlou energii během velmi krátkého času do sebe naházíme, na co zrovna narazíme. To ale není to nejhorší, co nám stres může způsobit.

 

Chtít je lepší než muset

 

Zdravý životní styl od nás vyžaduje určitou disciplínu. Pokud ale nejsme správně naladěni, dodržování určených pravidel pro nás bude náročné a velmi snadno od nich upustíme, což nás může uvést do ještě většího stresu a pocitu marnosti. Proto je lepší naordinovat si místo drastických diet a odříkání takový životní styl, který nám nedělá zásadní problémy, jsme ochotni držet ho dlouhodobě, a dokážeme si zdůvodnit, proč to a to jíme a to a to nikoli.


 

Lepší plánovat, než pak litovat

 

Klasická chyba je nesnídání. Nestíháte, a tak dáte ráno přednost vyřizování emailů nebo telefonování před něčím rychlým do úst. Hektické ráno vás samo o sobě může dostat do stresu a ten pak může negativně ovlivnit celý váš den. Snídaně vám umožní nejen se zastavit a věnovat sobě, ale hlavně posílit se na výzvy, které den přinese.

 

„Ideální volbou je lehké, nutričně vyvážené jídlo, které tělu dodá potřebné palivo,“ vysvětluje Susan Bowermanová, výživová expertka společnosti Herbalife. Zapomeňte na sladké cereálie, javorový sirup, palačinky a čokoládou polité koblihy. Bílkoviny jsou palivo číslo jedna. Snídaně s vysokým podílem proteinů nás nejen nasytí na delší dobu, ale i potlačí chuť na nezdravé pamlsky. „Zařaďte do svého snídaňového menu vejce, řecký jogurt nebo ochucený proteinový koktejl. Tento nápoj dodá tělu potřebné bílkoviny a esenciální vitamíny. Navíc je tato snídaňová varianta velice praktická v případech, kdy nemáte čas se v klidu nasnídat. Jednoduše si svůj koktejl vezmete s sebou,“ radí odbornice.

 

Detox - 6
(Foto: oficiální zdroj)


Jestli už dopředu víte, že vás čeká náročné období, nachystejte si jídla na pár dní dopředu. I když už večer nemáte sílu ani morálku roztahat v kuchyni hrnce a vyvářet, nevzdávejte to. Obětovat dvakrát týdně hodinku se totiž vyplatí a časem budete sypat skvělé a rychlé recepty z rukávu. „Při přípravě sáhněte spíše po potravinách bohatých na bílkoviny jako maso, vejce, tuňák i luštěniny. Ty se tráví pomaleji a udrží vás syté na delší dobu než talíř těstovin,“ říká Martina Dvořáková, dietní koučka KetoDiet. Domácí přípravou získáte přehled o tom, jaké živiny do sebe následující den dostanete, a odpadnou vám starosti s tím, co kdy a kde budete jíst. Také se můžete vrhnout do dietních režimů, protože máte svou stravu pod kontrolou.

 

 

Tělo nepotřebuje hmotu, ale živiny

 

Dlouhodobý stres a pocity úzkosti nadměrně vyčerpávají organismus. Tělo pak potřebuje nabrat vynaloženou energii a nejrychlejší cestou je strava. Klobouk dolů těm, kteří jsou schopni ve vypjatých situacích sáhnout po kousku ovoce spíše než po kostičce čokolády.

 

V případě, že momentálně prožíváme větší stresové období, nejsou drastické diety v žádném případě vhodné. Tělo potřebuje živiny, aby mohlo fungovat a necítili jsme se unavení. Zbyde nám poté více sil na procházky a cvičení, které je velmi účinné v boji proti chmurným náladám.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Osm nejhorších prohřešků z fastfoodu! Mohou za tvé špeky, ale i bolestivou menstruaci a vrásky!
10 jídel, které nás pomalu zabíjí! Možná je jíš denně
Proč vadí smažená jídla a co si dát místo nich?

 

Jaký sport pro vystresované?

 

Cvičení má pozitivní vliv nejen na tělo, ale také na naši mysl a psychické naladění. Je prokázáno, že při svalové aktivitě dochází k uvolňování endorfinů, tzv. hormonů štěstí, které jsou zodpovědné za řízení nálady a pocity radosti a štěstí. Spojení duše a těla jako fyzické schránky není radno podceňovat, neboť dlouhodobou psychickou nepohodou či stresem si zaděláváte na řadu vleklých zdravotních potíží.


Stejně jako věnujete pečlivý výběr jídlu, zvažte také druh pohybu nebo sportu, kterému se chcete dlouhodobě věnovat. Každému vyhovuje něco jiného. Máte po celém dni v hlavě zmatek a potřebujete se zklidnit? Ideální může být jóga, plavání, ale i tanec. Jste naopak nervózní a plní přetlaku? Vybijte se na aerobiku, bojových sportech, zumbě. Potřebujete ustálit myšlenky? Zkuste badminton nebo golf, které vyžadují naprostou koncentraci a zapomenete při nich na práci a jiné starosti.

 

Plavání s otevřenými očima
(Foto: Profimedia)

 

U každého pohybu záleží na tom, v jakém objemu a jaké intenzitě jej budete vykonávat. I půlhodinka pohybu dává smysl. Možná ne z ohledu na spalování kalorií, hubnutí, či budování svalové hmoty, rozhodně ale poslouží k uvolnění, relaxaci a odbourání stresu, což jsou ovšem také velmi pozitivní účinky.

 

Zbavte se toho, co vás zpomaluje

 

Máte-li dobře nastavenou životosprávu a pravidelně se hýbete (ideálně 2-3 týdně aktivní sport, každý den pak alespoň deset tisíc kroků), mělo by se vám dařit se stresem úspěšně bojovat. Je dobré se ale vypořádat i s tím, co máte za sebou. A nemáme na mysli jen balík nesplněných úkolů, které si vlečete neodškrtané v to do listu. Jde i o vaše stravovací hříchy.

 

Pokud máte za sebou kolotoč stravování po fast foodech, jídla z polotovarů, sladkosti, kávy a energy drinky, na těle se to podepsalo. Obzvlášť, pokud jste ještě přidali zpomalený metabolismus z důsledku nedostatku pohybu a přemíry alkoholu nebo kouření. Tělo je doslova zaplaveno toxiny, které se mohou projevit jak fyzicky (migrény, ekzémy atd.), tak psychicky (deprese, agrese, nenálada). Zkuste tělo od usazených jedů očistit. Pomůže, když ve stravě zvýšíte objem vlákniny, zelení zeleniny, čisté vody a čistících čajů (urologický, kopřivový, detoxikační, lymfatický).

 

nafouklé bříško - 1
(Foto: Getty Images)

 

Usazené toxiny a bakterie v našem těle mohou mít přímý vliv na to, jaké emoce prožíváme a jak je zvládáme. Podpořit detox můžete také přírodními detoxikačními preparáty, jako jsou kapky z ostropestřece, Bachova kombinovaná esence očista, kapky Joalis detoxikace, mykomediciální houby a další.

 

Nejzásadnější rada na závěr zní: Poslouchejte své tělo. Vnímejte, jak na vás specifické potraviny nebo pohyb působí. Přestože někdo pěje ódy na super-potraviny, ne všechny zákonitě musí sedět i vám. Vytvořte si takové návyky, které budete schopni dodržovat. Jedině tak bude váš nový životní styl účinný. Pokud milujete čokoládu, je nesmysl ji ze svého života zcela vyloučit. Více než pravděpodobně nevydržíte a na posezení sníte celou tabulku. Určete si například jeden den v týdnu, kdy si můžete dát čokoládový zákusek. Budete se mít na co těšit a zároveň se tím odměníte za svou vytrvalost.



0 hlasů
Vaše hodnocení