Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Léto pomalu končí. Se změnou ročního období se proměňuje i náš jídelníček. Jak správně jíst na podzim, abys netloustla?

Dieta podle ročních období: Jak se hubne na podzim?

Zeleninová dieta
zdroj: Thinkstockphotos Zeleninová dieta
aktualizováno 12.09.2012, 00:00 | 12.09.2012, 00:00 | Krasna.cz/trm

Léto pomalu končí. Se změnou ročního období se proměňuje i náš jídelníček. Jak správně jíst na podzim, abys netloustla?

Jídelníček v souladu s aktuálním ročním obdobím je k našemu tělu šetrný a prospívá zdraví. Můžeš totiž s klidem sáhnout po sezónních potravinách, a nedopovat se exotickými potravinami, mnohdy plnými konzervantů a chemie.

Ročními obdobími se řídili už naši předkové. Na jaře a v létě měli dostatek čerstvých plodin i toho, co si nalovili, zima byla chudší, podzim zas ve znamení příprav na "hubenou" zimu. Dnes už si před zimou nemusíme dělat tukové zásoby, protože hlad a strádání nám už skutečně nehrozí.


Jak tedy na podzim správně jíst, abychom tím prospěli svému zdraví, posílili imunitu a neškodili štíhlé linii? Podzim je zvláštním přechodovým obdobím. Po létě jsme zpočátku plni energie, nabití sluníčkem, nemáme tolik potřebu jíst, teplé dny nás nutí dodržovat poctivě pitný režim. Jak se dny zkracují, a teplota snižuje, začínáme hřešit.


Nepotřebujeme tolik osvěžení, jako v létě, a tak začínáme méně pít. K obědu už nám nestačí lehký salát nebo šťavnatý meloun, častěji sáhneme po teplém a tučném jídle. Šedivé dny působí negativně na naši psychiku, a tak častěji uzobneme něco sladkého pro lepší náladu a dobití baterek.


Mnohdy nás také zaskočí nachlazení a chřipka, v důsledku nemoci pak klesá výdej energie (nesportujeme). Proto je lepší onemocnění předcházet rozumnou volbou potravin, které pomáhají posilovat imunitu.


Necpi se na noc


I na podzim jez zhruba pětkrát denně, přibližně každé tři hodiny. Večer ale jez spíše lehčí jídla, protože tolik neponocuješ a nejsi tak fyzicky aktivní, a tělo nemá dostatek času, přijatou energii zpracovat.


Skvělou volbou jsou polévky. Počínaje masovými i zeleninovými vývary, přes hutné zeleninové polévky (kapustová, zelná, rajčatová), až po krémové (dýňová, brokolicová). K dochucení používej čerstvé plodiny a bylinky (petržel, bazalka, zázvor, chilli, pažitku), dodají chuť a pomáhají s trávením, mnohé navíc blahodárně působí na naši imunitu.

 


Sezónní vitamíny


Podzim je obdobím mnoha druhů sezónního ovoce a zeleniny. Ideální jsou vlastní plodiny ze zahrádky, u kterých máš jistotu, že nejsou plné chemie. I v prověřených obchodech a na farmářských trzích ale seženeš čerstvé a chutné potraviny.


Ve tvém jídelníčku by rozhodně měla získat prostor jablka. Ta jsou bohatá na vitamín C, který je důležitý právě pro imunitní systém. Jablka jsou také důležitým zdrojem vlákniny, které ti pomůže s lepším trávením. Už naše babičky říkaly, že jedno jablko denně ti zaručí spokojené bříško.


Zas to s nimi ale nepřeháněj, jsou totiž i bohatým zdrojem cukru. Aby se ti nepřejedla, vsaď také na další podzimní plodiny, které jsou bohaté na vlákninu. Patří mezi ne třeba švestky a hrušky.


Nemusíš jen konzumovat jen čerstvé, lze je přidávat i do různých pokrmů. A teď nemáme na mysli jen ovocné knedlíky nebo koláče. Podzimní plodiny chutnají skvěle například s masem – vyzkoušej třeba krůtí maso zapečené s jablky, vepřové se švestkovou omáčkou, hrušky zas skvěle doplní chuť sýrů.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Zbav se chutí na sladké a konečně zhubni
Nenech se oklamat dietami
Buď krásná a zdravá díky bylinkám


Další zdravou podzimní plodinou je hroznové víno. Hrozny obsahují kolem osmdesáti procent vody, jsou také bohaté na draslík, železo, kyselinu askorbovou a vitamíny B a B3. Pomáhají při vysokém krevním tlaku, proti střevním obtížím, mají močopudný účinek, takže jsou skvělé na pročištění ledvin a močových cest (prevence zánětů), jsou vhodné při detoxikaci organismu a pomáhají štěpit v těle tuk. Pozitivní účinek hroznů můžeš využít i v boji s celulitidou, protože blahodárně působí na kvalitu kůže a pomáhají narušovat tukové podloží. Vliv mají také na naší psychiku, pomáhají s koncentrací, zahánějí únavu a nervozitu.


K podzimu rozhodně patří také houby. Klidně tedy vyraz s babičkou houbařkou do lesa. Procházka na čerstvém vzduchu ti prospěje, zklidní tvou psychiku, zbaví tě stresu, a ještě při tom spaluješ kalorie. Samotné houby jsou nejen chutné, ale také výtečné při dietě. Neobsahují totiž téměř žádný tuk a cholesterol a mají minimální kalorickou hodnotu. Samozřejmě záleží na jejich úpravě.


Pokud máš chuť na sladké, dopřej si podzimní ovoce (švestky, meruňky, jablka, hrozny) a různé ořechy a semínka (dýňová, slunečnicová), která jsou důležitým zdrojem vitamínů a minerálů.



3 hlasů
Vaše hodnocení