Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Hledáš způsob, jak hubnout a neškodit tím svému tělu? Hubni v souladu s rytmem přírody.

Dieta podle ročních období: Léto

aktualizováno 14.06.2012, 00:00 | 14.06.2012, 00:00 | Krasna.cz/trm

Hledáš způsob, jak hubnout a neškodit tím svému tělu? Hubni v souladu s rytmem přírody.

Mnoho diet je pro tělo naprosto nepřirozených. Pojď na to s námi šetrněji a tak, že tvé tělo ani nepocítí zásadní změnu. Vyzkoušej sezónní dietu. Jednoduše si dietu uprav podle toho, co je aktuálně k mání. A v létě se máme na co těšit, protože vyletněný jídelníček může být pestrý a chutný, a při tom bez obav plnit podmínku, že bude zdravý a odlehčený.


I naši předkové se řídili ročními obdobími a jedli to, co zrovna rostlo. My už nejsme odkázáni jen na takto omezený výběr, z celého světa k nám proudí denně "čerstvé" zboží. Jenže v tom je právě ten háček. Aby plodiny z druhého konce světa vypadaly na našich stáncích a v regálech obchodů čerstvě, sklízejí se mnohdy nezralé, aby vydržely cestu, nebo se stříkají různými chemickými postřiky. O zdraví už nemůže být rozhodně řeč.


Proto je mnohem lepší, jíst to, co roste u nás. Nejlepší je vypěstovat si vlastní ovoce a zeleninu, pokud máte tu možnost, nebo nakupovat u farmářů a místních prodejců. Tam máš jistotu, že jablko, které si kupuješ, utrhl někdo na stromě jen kousek od místa, kde bydlíš, a zřejmě teprve před pár hodinami. Díky tomu je pro náš organismus přirozenější a hodnotnější.

 


Po jarním období, kdy má člověk za úkol se hlavně detoxikovat po chladnější polovině roku, a nabrat novou sílu z prvních plodin, jako jsou především klíčky, přichází letní etapa. Pokud chceš zhubnout, nastává pro tebe to nejvhodnější období. Díky příjemně teplému počasí si nepotřebujeme vytvářet tukové zásoby, abychom měli sílu i tepelnou izolaci, počasí navíc svádí k častějšímu pohybu a střídmější stravě. Díky tomu se hubne skoro samo.


V létě je na trhu mnoho snadno dostupné zeleniny a ovoce, které jsou čerstvé a chutné. Šťavnaté druhy tě osvěží a zasytí, mnohdy plnohodnotně dokáží nahradit, nebo částečně doplnit i hlavní jídla.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Dieta podle ročních období: začni s jarní etapou
Sezónní dieta - zhubni s tím, co teď roste
Spása pro tvé zdraví i štíhlou linii: přírodní šťávy


Co v létě konzumovat? Dbej na dostatek tekutin, které doplňuj nejen pitným režimem, ale i mnohým jídlem. Zeleninové a ovocné šťávy, šťavnaté ovoce i některé druhy zeleniny (melouny, okurky, jahody, rajčata, papriky, broskve, meruňky, třešně, ledový salát atd.), polévky – na léto lehké a chutné zpestření tvého jídelníčku.


Dopřej si neomezené množství zeleniny, pokud se pohybuješ, pak nemusíš řešit ani ovoce. Je sice bohatší na sacharidy, ale o prázdninách je bez problému vyběháš. Nezapomínej ani na luštěniny. V létě ti zachutná i kuskus, saláty z něj chutnají nasladko i naslano, s masem (kuřecí, tuňák, plody moře) i se zeleninou.

 


Co naopak můžeš omezit, jsou tučná a moučná jídla. V létě jejich omezení v jídelníčku ani nezaznamenáš, zbytečně by ses po nich cítila unavená, těžká a nafouklá. Mastná a kaloricky bohatá jídla totiž organismus zatěžují, v létě je pro něj díky vyšším teplotám obtížnější, si s dodanou energií poradit.
Samozřejmě nejde jíst jen ovoce a zeleninu, to po tobě ani nikdo nechce. Dopřej si drůbeží maso, nebo vepřové či hovězí maso upravené na grilu, lahůdkou jsou i čerstvé sladkovodní ryby.

 

Pokud nemáš chuť na maso, zkus tofu nebo šmakouna, bílkovinné náhražky, které jdou dochutit mnoha způsoby a mohou být příjemným zpestřením. Nevynechávej ani mléčné výrobky, jogurtový nápoj nebo kefír tě zasytí a osvěží, jogurt nebo tvaroh je příjemnou lehkou svačinkou.


Když máš chuť na sladké, zažeň ji ovocným salátem, ovocnou dření nebo ledovou tříští ze skutečného ovoce.


I v létě se snaž jíst pravidelně, ať nejsi unavená a tvůj metabolismus funguje správně. Pokud nemáš tak velký hlad, zmenši porce. Začni den vydatnou snídaní, lehkými svačinkami přežiješ dopoledne i odpoledne, poloviční oběd tě zasytí, ale neunaví. Večer si pak s klidem můžeš užít i opulentní grilování – přírodně upravené maso se zeleninovou přílohou je lehké, navíc v létě mnohem déle ponocuješ, takže ho jistě ještě hravě stihneš spálit. Pozor ale na množství alkoholu, to jsou mnohdy kalorie, které si ani neuvědomujeme.



6 hlasů
Vaše hodnocení