Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Jak je to ve skutečnosti se zdravotními benefity hot jógy?

Hot jóga je v kurzu, poznej ale i její stinnou stránku

Jóga
zdroj: Getty Images Jóga
aktualizováno 25.06.2018, 16:27 | 25.06.2018, 16:27 | Krásná.cz

Jak je to ve skutečnosti se zdravotními benefity hot jógy?

Hot jóga je skvělé cvičení, které nabízí jogínům řadu výhod. My však známe i její odvrácenou stránku. Co přesně hot jóga představuje a hodí se pro každého?

 

„Hot jóga, neboli horká jóga je cvičení jógových pozic v místnosti vyhřáté na 38 až 42 °C, a co je důležité, není to jiný název pro bikram jógu,“ upřesňuje hned na úvod instruktorka Pavla Křečanová z Domu Jógy v Praze. „Bikram jóga má přesně dané pořadí a počet pozic, kdežto při cvičení hot jógy si lektor vede lekci výhradně podle sebe. Většina lektorů má svou vlastní, specifickou sestavu,“ dodává Křečanová.


Jestliže se vydáte na hot jógu, parádně se při ní zapotíte. Relativní vlhkost v místnosti je udržována na 40 %, což dělá horkou jógu úžasně odlišným zážitkem. Vyšší teplota nabízí zajímavou zkušenost a poznání vlastního těla. Odpočinete si po těle i po duši.

 

Anketa
Už jsi vyzkoušela hot jógu?
 

 

Benefit pro imunitu

 

Pravidelným cvičením klasické, dynamické či hot jógy můžete zlepšit svůj imunitní systém, má také blahodárné účinky na fyzické i duševní zdraví. „Jóga dokáže snižovat hladinu stresu, zlepšit kostní zdraví, snížit bolesti v zádech, ulevit od depresí a snížit rizikové faktory pro srdeční onemocnění,“ vyjmenovává benefity cvičení jógy instruktorka jógy Věra Vojtěchová.


Další benefity, které hot jóga nabízí


1. Krásnější pleť. Vyšší teplota napomáhá otevření pórů, díky čemuž se pleť čistí. Kromě toho pot je přírodní antibiotikum, které dokáže zničit kožní bakterie.


2. Lepší flexibilita. Správně nahřáté svalstvo umožňuje provádět cviky s větší intenzitou, bez bolestí svalů a s menším rizikem zranění.


3. Dobrá nálada. Hot jóga je ideální k zahnání chmur a dokonce i k léčení depresí. Hodina až hodina a půl hot jógy vás doslova nabije endorfiny.


4. Nalezení harmonie. Při hot józe se musíte mnohem intenzivněji soustředit na svůj dech a mnohem snáze se tak dostanete do harmonie s vlastním tělem i duší.

 

Jóga
(Foto: Getty Images)

 

Kromě toho hot jóga, díky vyšší teplotě, má pozitivní vliv na prokrvení organismu. Pomáhá také při prevenci proti virovým onemocněním. Zvyšuje kapacitu plic, posiluje srdeční činnosti a napomáhá přirozenému čištění organismu a pročištění lymfatického systému. V neposlední řadě upravuje metabolismus a napomáhá při snižování váhy.

 

Na druhou stranu, najdou se i negativní stránky hot jógy. Jako u každého jiného sportu, i zde je třeba o nich vědět a snažit se případná rizika eliminovat a předcházet jim.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Dostaň se do formy s KAYLOU ITSINES! Znáš její revoluční cvičící plán?
Nejlepší WORKOUT VIDEA, se kterými tě cvičení bude bavit!
DIY: Chceš mít o svém cvičení přehled? Vytvoř si FITNESS PLÁNOVAČ

 

Na co si dát při hot józe pozor


1. Dehydratace. Pobyt v příliš vyhřáté místnosti může vést k dehydrataci, což se projevuje sníženou potivostí, slabostí, nevolností, bolestí hlavy či dokonce pocity na omdlení. Tento problém se dá poměrně snadno vyřešit tím, že budete pít dostatečné množství čisté neperlivé vody. „Nejdůležitější je dodržovat pitný režim před lekcí, během lekce ani po ní už to nedoženete,“ zdůrazňuje Vojtěchová.


2. Rychlé vyčerpání. Většina z nás není zvyklá fungovat při vysokých teplotách, takže se může objevit určitá míra tepelné intolerance. „Je důležité hlídat se, zbytečně se nepřetěžovat, spíše si užívat duchovní stránku hot jógy. Jakmile začnete mít pocit malátnosti, vyčerpání nebo bolesti hlavy – odpočívejte a neváhejte oslovit instruktora jógy,“ upozorňuje Křečanová.


3. Riziko infekce. Jelikož se cvičení hot jógy odehrává v horku a vlhku, mohou se snadněji šířit infekce, i tomu jde však předcházet. „Navštěvujte pouze studia jógy, kde je na první pohled čisto. Při cvičení používejte vlastní ručníky a pokud možno i podložky,“ radí Vojtěchová.

 

Hot jóga není pro každého

 

Pokud se svěříte do rukou zkušeného instruktora jógy, budete naslouchat jeho pokynům i pokynům svého těla, snadno si na hot józe vypěstujete závislost a budete moct těžit z jejich benefitů. Přesto není hot jóga pro každého.

 

„Hot józe by se měly vyhnout těhotné ženy. Příliš vhodná není hot jóga ani pro lidi, kteří trpí cukrovkou nebo hypermobilitou. Zcela byste na toto cvičení měli zapomenout, jestli vás trápí kardiovaskulární choroby nebo vysoký krevní tlak. Jestliže si nejste svým zdravotním stavem či kondicí jistí, zeptejte se na názor svého lékaře,“ uzavírá Křečanová.



0 hlasů
Vaše hodnocení