Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Představujeme benefity běžně dostupných českých potravin, se kterými zhubnete a nabydete zdraví.

Hubnoucí superpotraviny? Tyhle jsou za pár kaček

Jablko
zdroj: Thinkstockphotos Jablko
aktualizováno 15.01.2018, 00:10 | 15.01.2018, 00:10 | doma.cz

Představujeme benefity běžně dostupných českých potravin, se kterými zhubnete a nabydete zdraví.

Maminčina svíčková ani gulášek se sedmi vám ke zdraví ani pěkné postavě bohužel nepomůžou. Naštěstí ta pravá česká kuchyně ve skutečnosti nezahrnuje jen knedlíky, omastek a jíšku. Z našich krajin pochází spousta skvělých potravin, které jsou zdraví prospěšné, a dokonce vám padnou do jídelníčku lépe než kdejaký exotický pokrm. Podívejte se na pár způsobů, jak jíst hezky česky. Doslova!

 

Ačkoli je česká kuchyně postavená na základech, které se nedají vždy tak úplně považovat za dietní, není potřeba ji odsuzovat jako nevhodnou pro zdravý životní styl ani hubnutí. „Lidé jsou často překvapeni, že pokud chtějí zhubnout nebo zlepšit svoje zdraví nebo stravovací návyky, není potřeba si toho odpírat tolik, kolik se na první pohled může zdát. Ve zdravém jídelníčku je nejdůležitější zachování vyváženého poměru sacharidů, bílkovin a tuků. Ten se ovšem liší podle individuality každého z nás,“ uvádí hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová. Závisí na kondici, zdravotním stavu i stylu života.

 

ČTĚTE TAKÉ:

TEST: Pohyb nebo dieta?
Nejhloupější mýty o dietách a hubnutí
Za dva týdny štíhlejší! Detailní jídelníček

 

Nebojte se vajíček


Vejce jsou běžně dostupná potravina, kterou Češi rádi a často využívají. Navzdory předsudkům některých dietologů jejich konzumace výrazně prospívá ke zdravějšímu životnímu stylu. „Vejce byla výživovými odborníky dlouhou dobu považována za tabu pro svůj vysoký obsah cholesterolu. Nejnovější vědecké studie ale dokazují, že konzumace vajec nemá na hladinu krevního cholesterolu žádný vliv. Naopak jsou bohatá na vitamín D, který podporuje stavbu kostí a může tak pomoci předcházet vzniku osteoporózy, kromě toho také posilují imunitu. Vejce jsou také plná jiných vitamínů a minerálních látek a hlavně mají spoustu bílkovin, které hrají důležitou roli v každém správném jídelníčku,“ popisuje přednosti vajec nutriční specialistka.
Důležitá je ale jejich správná úprava. „Nejlepší jsou vejce vařená. Záleží jen na vás, jestli je máte rádi natvrdo nebo nahniličko. Jedině při dlouhém vaření ale máte absolutní jistotu, že se vyhnete nebezpečí infikování salmonelou,“ doporučuje k tomu hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová.

 

Vajíčka
(Foto: oficiální zdroj)


Pečivo ano, ale s rozmyslem


Češi pečivo milují a jsou také zvyklí jej pravidelně konzumovat. S klasickými výrobky z bílé mouky ručičky váhy moc nepotěšíte, jelikož obsahují velké množství rychle vstřebatelných sacharidů s minimem dalších zdraví prospěšných látek. I při redukční dietě však není trestuhodné, když sáhnete po pečivu. Musíte však vybírat především pečivo z celozrnné nebo žitné mouky.


„Celozrnné pečivo je bohaté na minerální látky, esenciální mastné kyseliny a vlákninu, která prospívá našemu trávícímu traktu. Při redukční dietě je celozrnné a žitné pečivo běžnou součástí stravovacího plánu. Lidé však mají často problém ho rozeznat a někdy si ho pletou s klasickým tmavým pečivem, které je často vidět v supermarketech. Jedná se však pouze o běžné pečivo, do kterého je přidáno barvivo. Nejčastěji se používá pražený ječmen nebo karamel,“ upozorňuje Monika Bartolomějová a dodává, že vhodnější variantou je, když celozrnné nebo žitné pečivo zařazujeme do jídelníčku při redukční dietě spíše v ranních a dopoledních hodinách.
Své místo na vašem talíři může mít i tradiční český chléb, musí být ale upečený z kvalitních surovin. „Například takový žitno-pšeničný nebo žitný kváskový chléb obsahuje navíc i vitamíny skupiny B, železo a vápník. Díky vysokému obsahu vlákniny příznivě působí proti civilizačním chorobám, může snižovat hladinu cholesterolu a díky obsahu probiotických látek zlepšuje také prostředí v tlustém střevu,“ vysvětluje Bartolomějová.

 

Tescoma s chutí - 30.11.2009 - Zapékaná pohanka
(Foto: TV Nova)


Objevte přednosti pohanky


Pohanka u nás bývala v minulosti velmi oblíbenou obilovinou, teď se její dávná sláva vrací. A to zejména díky jejím nutričním vlastnostem - je totiž přirozeně bezlepková a nízkokalorická, skvěle se proto hodí do zdravého jídelníčku. „Pohanka obsahuje spoustu vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Je bohatá na hořčík, mangan, zinek, železo a jiné zdraví prospěšné látky. Její předností je také obsah rutinu neboli vitamínu P, který patří mezi antioxidanty, posiluje imunitu. Pomáhá také udržovat zdravé cévní stěny, čímž předchází srdečním chorobám,“ říká nutriční specialistka.

 

Vařte česky, vařte zdravě


Ani zmiňovanou svíčkovou si nemusíte úplně upírat. Když víte, jak tradiční česká jídla připravit, může z nich být dokonce i pokrm, nad kterým přimhouří očko i jinak přísná nutriční specialistka.
 

• Zahušťujte přirozeně. – Zrovna například svíčková omáčka se dá zahustit použitím většího množství kořenové zeleniny, než jste běžně zvyklí. A jako bonus získáte výraznější chuť.
 

• Vynechte mouku. – Pokud už se náhodou rozhodnete zahušťovat, použijte místo mouky strouhané brambory.
 

• Vybírejte libové maso. – Vepřo-knedlo-zelo, kdy vepřo pochází z bůčku, vám sice dobře neudělá, ale například takový pečený králík se zelím a quinoou chutná podobně báječně a navíc po něm nepřiberete. Vepřové maso totiž obsahuje obrovské množství tuků, v libovém najdete asi 20 %, v tučném ho může být až 40 %. Králík se zato pro zdravé stravování perfektně hodí: obsahuje bílkoviny, vápník, draslík, hořčík a zinek a o poznání méně tuku než vepřové.
 

• Podávejte správnou přílohu. Knedlíky jsou přímo sacharidová bomba, která vám k pěkné postavě zrovna nepřispěje. Místo nich můžete zvolit obyčejné brambory, případně zkuste houskové knedlíky nahradit kukuřičnou polentou. (Ale pozor, stále jde o značný příjem sacharidů).
 

• Šetřete se smetanou. – Do omáček místo 33% procentní smetany zvolte raději 12%.


Dejte prostor luštěninám


Čočka a hrách. Tato tradiční luštěninová dvojka neodmyslitelně patřila k jídelníčkům našich předků a je velká škoda, že ji dnes na českých talířích potkáváme tak málo. Luštěniny totiž obsahují velmi kvalitní bílkoviny, které jsou pro lidské tělo důležité. „Luštěniny by se měly do jídelníčku zařadit alespoň dvakrát týdně, což se bohužel v běžných českých domácnostech děje velmi zřídka. Jsou přitom skvělým zdrojem rostlinných bílkovin, které by měly být ve vyvážené stravě společně s těmi živočišnými v poměru 1:1,“ vysvětluje Bartolomějová a dodává: „Luštěniny jsou přitom velmi bohaté na vlákninu, vitaminy a minerální látky.“


Tyto látky se podle trenérky Kateřiny Hollerové z Contours vyplatí i při hubnutí. „Luštěniny jsou zdrojem rozpustné i nerozpustné vlákniny, která je velmi nízkokalorická, přitom však dokáže zasytit na dlouhou dobu. Obsahují také poměrně málo tuků, přičemž jsou skvělým zdrojem komplexních sacharidů a bílkovin,“ říká. V luštěninách je také obsaženo spousta vitaminů skupiny B. Jejich nedostatek v těle může vést k nepříjemným aftům, prasklým koutkům úst, padání vlasů nebo únavě a depresi, někdy také zácpě. Proto jsou tyto vitamíny velmi důležité pro správnou funkci organismu. Tělo si jejich zásobu však nedrží, proto je nutný jejich každodenní příjem

 


Vitamíny ze zahrádky


Měli jste někdy kopřivku po kyselých mandarinkách? Není divu. I když vám možná exotické ovoce chutná více než to, které roste u nás na stromech, ve skutečnosti vašim středoevropským genům vyhovuje domácí produkce. I proto se častěji vyskytnou alergické reakce po citrusových plodech spíše než po jablíčkách nebo hruškách ze zahrádky. „Jíst plodiny vypěstované v našich zeměpisných šířkách je pro lidské tělo rozhodně přirozenější a také zdravější. Už jen proto, že jablka z našich stromů nemusela strávit několik dnů nebo týdnů v přepravním kontejneru. Exotické ovoce určené na evropský trh se navíc sklízí ještě nezralé. Proto je mnohem zdravější jíst ovoce, které vyrostlo za humny,“ vysvětluje nutriční specialistka a dodává: „Čím čerstvější je plod, tím více vitamínů má. Třeba takový šípek utržený přímo z keříku na zahradě obsahuje mnohem více vitaminu C než citron. A navíc máte jistotu, že nebyl ošetřený pesticidy.“


České ovoce je navíc často bohaté na látky, které mohou pomoci s hubnutím. „Hrušky, švestky a jiné tradiční české ovoce se skvěle uplatní při redukční dietě. Dokonce i zdánlivě obyčejné jablko v sobě obsahuje spoustu pektinu, neboli vlákniny, která pomáhá s trávením a navíc vás šikovně zasytí,“ upozorňuje Hollerová.


„Oblíbenou českou superpotravinou jsou například také vlašské nebo lískové ořechy, které jsou bohaté na nenasycené mastné kyseliny,“ uvádí Hollerová. Monika Bartolomějová přidává ještě další lokální tipy: „Skvělé jsou také šípky a lesní borůvky, které jsou plné vitamínu C. Teď v zimě je sice čerstvé neseženete, skvělé vlastnosti mají ale i v sušené podobě.“



0 hlasů
Vaše hodnocení