Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Začala jsi z hubnutí a z počátku to šlo celkem snadno. Jenže najednou se hubnutí zastavilo a další kila nechtějí mizet. Co je špatně, a jak hubnutí znovu nastartovat?

Hubnutí se zastavilo? Co s tím

Váha
zdroj: Thinkstockphotos Váha
aktualizováno 19.10.2015, 00:52 | 19.10.2015, 00:52 | Krasna.cz/trm

Začala jsi z hubnutí a z počátku to šlo celkem snadno. Jenže najednou se hubnutí zastavilo a další kila nechtějí mizet. Co je špatně, a jak hubnutí znovu nastartovat?

Pokud hubneš pod dohledem výživového poradce či osobního trenéra, je to nejlepší. Dokáže přesně určit, co se stalo, a změnit ti redukční plán na míru, aby kila znovu hravě ubývala. Co když žádného takového poradce nemáš? Poradíme ti my. Existuje několik příčin, které ti mohou stát v cestě za vysněnou postavou. Je už jen na tobě, zjistit, co by to mohlo být právě u tebe?


Začala jsi hubnout, rafička na váze se příznivě posouvala, a najednou konec. Cvičíš stejně, dietu dodržuješ, ale váhový úbytek se již nedostavil. Příčin může být hned několik. Možná je tvůj dietní nebo cvičební plán špatně nestaven, něčeho se tvému tělu nedostává, nebo svou roli sehrává stres či vliv hormonů. Pojďme se na to podívat detailněji.


Skutečně nehubneš?


Nejprve si zjisti, jestli zastavení hubnutí není jen domnělé. Naše váha v průběhu dne kolísá, ráno nalačno máš klidně o dvě kila méně, než večer, kdy jsi najedená a zavodněná. Nauč se vážit se v pravidelnou dobu, pak můžeš váhový úbytek přesněji sledovat.


Kromě vážení je také dobré se měřit. Váhový úbytek se může zastavit, ale na centimetry budeš viditelně ubývat. A ty jsou mnohem důležitější!


Také zkontroluj, v jaké fázi svého menstruačního cyklu se nacházíš. Je normální, že těsně před menstruací se tvoje tělo zavodní a můžeš „nabrat“ i několik kilo. Pár dní po skončení mensesu jsou zase bez problémů pryč.

 


Vliv léků


Na naši váhu má rovněž vliv léčba. Pokud jsi například právě teď nasadila hormonální antikoncepci, může se stát, že po ní nabereš. Nezpůsobuje to přímo pilulka, ale změna v našich chutích a zacházení organismu s vodou, které ovlivňuje. Některé dívky mohou nabrat i deset kilo během prvních měsíců užívání. Pokud se samy od sebe neztratí, konzultuj se svým gynekologem případnou změnu pilulek. Jiná značka by ti mohla vyhovovat více.


Nejen hormonální antikoncepce má tento nešvar. Kila naskakují i po jiné hormonální terapii, po některých lécích na cukrovku, antidepresivech nebo po antihistaminikách. Také běžně užívané léky mohou způsobovat takové vedlejší účinky, jako je zácpa, zvýšená chuť k jídlu, zadržování vody, a v tomto důsledku ovlivňují tvé hubnutí.


Nestresuj se


Měla by ses cítit v psychické pohodě, odpočinutá, spokojená. Zejména o prázdninách pozor na nedostatek spánku. Stres, ale i vyčerpání, mohou totiž negativně ovlivňovat naše stravovací návyky a váhu. Máš totiž větší tendence špatnou náladu či únavu zajídat. Je lepší jít se sportovně vybít – vyplavené endorfiny ti zlepší náladu, zlepšíš si kondičku, a navíc spálíš spoustu kalorií.

 

Zhodnoť svůj jídelníček


Zkus se zamyslet nad tím, jak a co jíš. Jíš pravidelně? Nechybí ti žádné složky potravy? Nepřejídáš se? Dostatečně piješ? Máš také dost fyzické aktivity, kterou dodané jídlo spálíš? Klidně si zapisuj, kdy a co jíš a piješ, a jak často a jak dlouho cvičíš. Možná zjistíš, že nevědomky mlsáš, nebo že máš málo pohybu.


Proč to do teď fungovalo, a nyní již ne? Tvůj dietní režim může být nastavený špatně od začátku, ale zpočátku tělo fungovalo na menší porce a zvýšenou aktivitu dle tvého očekávání. Teď ale vidí, že nový režim hodláš praktikovat dlouhodobě, a tak na to reaguje. Když mu v ošizené stravě nedodáváš dostatek potřebných látek, má tendenci si jich co nejvíc ukládat na horší časy. Stačí tedy zjistit, co ti ve stravě chybí, a napravit to.
S pohybem je to stejné. Pokud jsi dosud nijak aktivně nesportovala a začala jsi zlehka, tělo na to reagovalo. Po určité době už je ale tvé tělo zdatnější, máš víc svalů, jsi odolnější – logicky je tedy potřeba zvýšit zátěž, aby mělo sportování takový efekt, jako dosud.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Jak zastavit přibírání? Zrychli metabolismus!
Opravdu chcete zhubnout?
Chceš zhubnout? Stačí cvičit ČTYŘI minuty denně!


A pohyb může být na vině i z jiného důvodu. Pokud ses do toho skutečně opřela, přináší s sebou cvičení také nárůst svalové hmoty. Zpočátku to na tvé postavě ani nemusí být vidět, ale svaly se promítnou do tvé váhy. Proto je dobré se měřit i metrem. Objemově můžeš zeštíhlet, ale díky nárůstu těžší svalové hmoty se rafička váhy neposouvá.


Co dodat závěrem? Nenech se zakolísáním váhy rozhodit. Když se na pár dní či týden zastaví, nemusí to ještě nic znamenat. Přemýšlej o příčinách, ale nestresuj se jimi. Pokud se ani po dvou týdnech váha nepohne, chce to změnit dosavadní strategii, nebo svůj redukční plán konzultovat s odborníkem.



19 hlasů
Vaše hodnocení