Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

První jarní den je tu a s ním i ideální příležitost pro nastavení nového jídelníčku. Pomůže zahnat jarní únavu i pořídit si do plavek vysněnou postavu.

Ideální jarní dieta: Budeš víc fit a zbavíš se bez mučení zimních kil

Zeleninová dieta
zdroj: Thinkstockphotos Zeleninová dieta
aktualizováno 19.03.2018, 16:57 | 19.03.2018, 16:57 | Krásná.cz

První jarní den je tu a s ním i ideální příležitost pro nastavení nového jídelníčku. Pomůže zahnat jarní únavu i pořídit si do plavek vysněnou postavu.

Jsme zvyklí, že všechny suroviny jsou nám k dispozici po celý rok a regály v obchodech vypadají stejně v prosinci i srpnu. Pozor však na to, co nakupujete a následně jíte! Bylo prokázáno, že zdravější potraviny jsou vždy ty sezónní.

 

Britské ministerstvo zemědělství například provedlo v roce 1997 výzkum, který prokázal, že obsah živin pasterizovaného mléka v létě je mnohem vyšší než zimě, přitom pocházelo od stejných krav – na vině bylo rozdílné složení jejich jídelníčku. Vědci v Japonsku zase čtyři roky zkoumali stav vitamínu C obsaženého ve špenátu – v létě byl trojnásobně vyšší než v zimě.

 

Vařit ze surovin, které jsou k dispozici v dané období, má hned několik výhod. „Je to zdravější, protože jsou čerstvé. Je to levnější, protože je jejich čas a jsou všude kolem. Nejpodstatnější je však to, že je to přirozené," doporučuje ajurvédský lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu.

 

 

A jak se tedy stravovat podle ročních období?

 

Na jaře saláty a kvašenou zeleninu

 

Na jaře se zaměřte na listovou zeleninu, ta představuje nový a svěží růst. Na talíř si dávejte co nejvíce nejrůznějších salátů, mangoldu, špenátu a čerstvých bylinek.


Je třeba doplnit také vitamíny, které nám už chybí a jsme tak náchylnější k chřipkám a rýmám – spoustu jich najdeme v naklíčených semenech a mladých výhoncích. Naklíčit si je můžete i doma, zkuste třeba mrkev, cibuli, ale hlavně luštěniny.

 

Stejně důležité jsou enzymy, které najdeme v pažitce, petrželi, řeřiše, v listech pampelišek a kopřiv nebo v polníčku.

 

Pro imunitu i správnou střevní mikroflóru jsou ideální dvě lžíce kvašené zeleniny denně.

 

Stravu bychom měli odlehčit, a pokud to jde, omezit přísun masa.

 

Přes zimu dostanou často zabrat naše žlučník a játra. Po ránu proto vypijte sklenici teplé vody s pár kapkami citronu, nevídaně jim pomůžete.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Máš večer hlad? Dopřej si druhou večeři + JÍDELNÍČEK
INSPIRUJ SE: Česká blogerka neuvěřitelně zhubla! Jaký jídelníček jí pomohl?
Jak cvičit, když chceš hubnout 5, 10 nebo 15 kilo

 

A jak dále?

 

Letní strava by poté měla být lehčí, hodně barevná a řidší. Omezte množství tučných věcí a masa, pokračujte v salátech a kvašené zelenině, upřednostňujte však čerstvé ředkvičky, květák nebo brokolici, přidávejte semínka, například řeřichu. Zkuste nejrůznější recepty z čočky. Je také čas kukuřice, můžete si ji dát vařenou, ale i v podobě krupice nebo polenty. V létě je škoda nejíst maximum ovoce, jako jsou jahody, jablka, hrušky, švestky… Ideálním ovocem je osvěžující meloun.

 

 

Na podzim pak nejlépe uděláte, když si dopřejte spoustu kvalitní domácí zeleniny, které je právě čas – třeba ředkev, dýně, červená řepa, kedlubna, tuřín, kapusta. Zahřejete se nejlépe tím, že budete suroviny tepelně zpracovávat a přidáte do nich více koření. A pozor na ochlazující potraviny, jako je exotické ovoce, ale i mléko, ty klidně během podzimu omezte.

 

Během podzimu si také usuště ovoce a naložte si na zimu zelí, aby i během zimního období nechyběly tělu vitamíny, minerály a bakterie mléčného kvašení, nejlepší, co můžete dopřát své imunitě.


Zima by měla být jinak ve znamení klidu, abychom šetřili náš organismus a načerpali zase síly. „Zklidněním se myslí také vyvarování se zbytečného nepřejídání se, protože tělo se v tomto období těžce zbavuje přebytků. Poslední jídlo bych proto doporučoval v osmnáct hodin,“ radí Kukku Ramesh.


Denně jezte zeleninu, nejlépe ke každému jídlu a tu, která v zimě dispozici (kořenová zelenina, zelí, dýně, kapusta) a tepelně ji vždy upravte. Zvyšte příjem kvašené zeleniny, je rovněž ideální čas na zařazení pohanky, jáhel a luštěnin, zejména fazolí, které posilují ledviny. Dopřát si můžete ryby, kuřecí, hovězí či jehněčí maso. „Dobře vám udělá kořenová zelenina, vejce a také ořechy, které navíc dokážou zvednout náladu i při pochmurném počasí,“ radí Kukku Ramesh.



0 hlasů
Vaše hodnocení