Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Pizza, hambáč, dortík... Také si ráda pochutnáváš? Jenže pak přijdou výčitky svědomí, že sis dala tolik kalorií. Ale mlsáním se nemusí vždycky tloustnout, stačí vědět, co si dát.

Jak mlsat a neztloustnout

Přejídání
zdroj: Thinkstockphotos Přejídání
aktualizováno 09.11.2016, 16:49 | 09.11.2016, 16:49 | Krasna.cz/lk

Pizza, hambáč, dortík... Také si ráda pochutnáváš? Jenže pak přijdou výčitky svědomí, že sis dala tolik kalorií. Ale mlsáním se nemusí vždycky tloustnout, stačí vědět, co si dát.

Máš rande v pizzerii a už to lítá? Makarony, kousek pizzy, vínko, výborný zmrzlinový pohár... Po veřeči se tak maximálně odvalíš na záchod rozepnout si knoflík u kalhot. Uf! Tohle známe asi všechny, co? Vždyť je tak skvělé si jednou za čas dopřát a na množství přijatých kalorií se vykašlat.

"Ty jsi takový čuně, jak jsi to mohla nechat dojít tak daleko? Uvědomuješ si, kolik jsi toho zbytečně snědla? Jak dlouho bude trvat, než tolik kalorií spálíš?" ozve se někde vzadu v hlavě protivný hlásek, který ti pěkně zkazí příjemný prožitek z jídla.

 

Porušení diety
Nemá cenu si kazit prožitek z jídla. (Foto: Thinkstockphotos)

 

Nemá cenu se rozčilovat, když už se stalo. Radši si uvědom, že i při velkém jídle přijmeš maximálně dva až tři tisíce kalorií. Ano, v případě, že nesportuješ vrcholově, bys měla denně sníst tak dva tisíce, takže si během jedné večeře snědla celý denní příjem, ale to přeci není nic tak strašného. Tvoje tělo si s přebytkem kalorií dokáže poradit, když si dáš pozor na pár věcí.

Když si zamlsáš


Když se občas trošku najíš, vůbec nic se neděje. Nemusíš hned počítat s velkým přírůstkem váhy. Jak to tedy, že máš druhý den o dvě kila více? To je pochopitelné, snězené jídlo zůstává v tvých střevech a bude nějaký den trvat, než ho zcela opustí. Z ukazatele váhy si tedy vrásky nedělej.

 

Hubnutí
Když váha ukáže o dvě kila víc, není to žádná tragédie. (Foto: Thinkstockphotos)

 

Navíc za vyšším číslem může být i zvýšené množství tekutin, které se nahromadí ve svalech a játrech. Jestli pár dalších dní budeš jíst normálně, tvá váha se sama srovná. Ale tohle zjištění by pro tebe nemělo být signálem pro častější přejídání, protože pak už by to bez následků neprošlo.

Jak se ubránit přejídání

Aby se kalorie zbytečně neusazovaly, musí se tělo na každé takové přejídání předem připravit. To i pak takové vánoční svátky s přebytkem řízků, cukroví a dalších dobrot mohou zůstat bez následků.

PŘEČTI SI TAKÉ:
Obrácená dieta: Jez větší porce, zaručeně zhubneš!
Co jíst v poledne, abys po tom nepřibrala?
Hurá! Objevili jsme zdravé mlsání

Takže když očekáváš, že se chystá velká večeře, musíš se na ni začít připravovat už během dne a jíst šetrně. Doporučujeme jogurty, ovesné vločky a ovoce, k obědu se hodí například salát. LáTky, které tímhle stravováním získáš, jsou moc potřebné - urychlí totiž trávení. Stejně tak káva, kterou přes den vypiješ, ti pomůže rychleji odbourat přijatou večeři.

Zabiják kalorií

Ideálním doplňkem velkého jídla, ať už je to oběd nebo večeře, je minerální voda. Kalorie totiž z tvého těla částečně odplaví. A navíc budeš mít brzy pocit sytosti, takže toho nesníš tolik.

 

Detoxikace
Když už musíš hodně jíst, tak taky hodně pij! (Foto: Thinkstockphotos)

 

Důležité také je, abys jedla více sacharidů než tuků. S kaloriemi ze sacharidů si totiž tělo dokáže daleko lépe poradit, protože ty se přeměňují na škorb, ze kterého tělo získává energii, a méně se jich tedy ukládá do tukových polštářů. Když sníš 100 kalorií ze sacharidů, tak si jich tělo uloží "jen" 80 a zbytek spálí. Ze 100 tukových kalorií však tělo uloží všechno. A taky se tělo těch tukových kalorií daleko hůře zbavuje - sama víš, že přebytečný tuk v těle se začne spalovat až po 20 minutách cvičení.

Jako dezert si v restauraci dej například čerstvý ananas, který obsahuje účinnou látku bromelin, která například lépe pomáhá trávit maso. V Indii například po zvlášť náročném jídle používají různé bylinky a koření, které lépe pomáhají stravovat přijaté potraviny. Už při vybírání jídla si tedy můžeš zvolit takové, které takové bylinky už obsahuje. Potřebuješ tedy tymián, rozmarýn, libeček a další.

Kalorie k dobru


O některých lidech je dopředu jasné, že jsou velcí jedlíci. To znamená, že mají rychlejší látkovou výměnu. Ale i ty by ses měla postarat o to, aby tvoje látková výměna probíhala co nejrychleji. Pomůže ti v tom pravidelný trénink, třeba jízda na kole nebo jóga. Svaly budou lépe prokrvené a tím pádem budou potřebovat i víc energie. A dobrá zpráva nakonec - ještě sedm hodin po takovém tréninku pracuje látková výměna na plné otáčky, takže kalorie se spalují, i když zrovna nic neděláš. Když se podle toho zařídíš, můžeš denně sníš až o 200 kalorií víc.

Včera jsem se přejedla


Druhý den po tom, co jsi byla na tom skvělém rande a pěkně jsi se přejedla, přijdou často výčitky svědomí. Hodně hříšnic si pak nastolí nulovou dietu a nejí vůbec nic, čímž se snaží napravit škody. To ale nemá smysl.

 

Přejídání
Jednou za čas se přejíst je fajn, ale bacha, ať se z toho nestane pravidlo. (Foto: Thinkstockphotos)

 

Tělo potřebuje výživné látky, a když je nedostane, nedáš mu jeho denní příděl, vezme si ho ze svalů a kostí. Aby látková přeměna dál v pořádku fungovala, musíš naopak jíst úplně normálně.

A když chceš pro své tělo  udělat co nejvíc, dopřej si hoďku v posilovně. Po 45 minutách až po hodině začne tvé tělo skutečně odbourávat následky včerejšího přejídání, čímž škodu eliminuješ.

BUDE TĚ ZAJÍMAT:
Doma.cz píše: 
Zbavte se břicha za pouhý týden! Tohle cvičení zabere!
4 důvody, proč i přes dietu stále nehubnete

Pocitem viny se tloustne


Pocity viny po dobrém jídle nejsou to pravé, člověk se cítí deprimovaně a zkazí si prožitek. Jídlo je prožitek smyslů a má působit radost. Když už se člověk jednou nacpe, má si říct: "No jo, neměla jsem jíst tolik, ale teď už se nedá nic dělat. Příštích pár dní se budu trochu hlídat, ale udělalo mi to dobře, tak se nemá cenu trápit." Daleko horší je, když nabydeš dojmu, že když si ulítla v pondělí, je už jedno, jestli ulítneš též v úterý a středu. Z toho teprve vzniká ta pravá nadváha. Musíš si uvědomit, že občas se přejít, není tragédie, ale musí k tomu docházet skutečně ve výjimečných případech.

Spočítej si vlastní spotřebu

Chceš vědět, kolik kalorií si za den vlastně můžeš dovolit? Nneí nic jednoduššího. Vynásob svou tělesnou váhu číslem 0,9, výsledek znovu vynásob číslem 24. Číslo, které vyjde, je denní norma. Řekne ti, kolik kalorií tvoje tělo spálí za 1 den - tedy bez jakékoliv tělesné námahy.




5 hlasů
Vaše hodnocení