Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Máte od dětství sklony k obezitě? Nastal čas dát jí navždy sbohem!

Jak se zbavit dětské oplácanosti i špatných jídelních návyků?

Nezdravý životní styl
zdroj: Thinkstockphotos Nezdravý životní styl
aktualizováno 18.06.2017, 00:16 | 18.06.2017, 00:16 | Krásná.cz

Máte od dětství sklony k obezitě? Nastal čas dát jí navždy sbohem!

Byli jste už v dětství jedlíci, kteří trpěli nadváhou či dokonce obezitou? Je možné, že jste si tuto civilizační chorobu přenesli i do dospělosti. Jak ale z bludného kruhu ven?

 

Vykrmování od babičky nebo od maminky zná snad každý. Někdo odolával, jiní se ale doteď potýkají s výkyvy váhy, kterých se od dětství ne a ne zbavit. Kila nabytá v dospívání se ale v dospělosti shazují jen velmi obtížně, obzvlášť po několika nezdařených pokusech, kdy tělo zatěžoval úbytek a následně zpětné získání hmotnosti. Rozhodně to ale není nemožné!

 

Důvodů nadváhy může být celá řada, a to včetně dlouhodobých onemocnění nebo třeba potravinových alergií. „Svou roli jistě hraje i genetika a návyky z dětství, proto se pacientů vždy ptáme na rodiče, vztah k jídlu a způsob stravování v jejich útlém věku,“ vysvětluje prof. MUDr. Vladimír Teplan, DrSc. z Centra pro léčbu obezity ISCARE. Nadváha či obezita mohou být rovněž původcem budoucích zdravotních problémů, od kardiovaskulárních onemocnění přes ortopedická až třeba po psychosociální. Nejlepší prevencí je mít svou váhu a stravovací režim pod kontrolou.

 

Výživový poradce Ing. Lukáš Vrána k tomu dodává: „U řady klientů je důvodem nadváhy často nedostatek sebekontroly a motivace. Informací o tom, jak zhubnout, je všude dostatek, přesto počet lidí s nadváhou a obezitou neustále celosvětově roste.“

 

Jak začít?


Začátky bývají obtížné a výjimkou rozhodně není ani hubnutí. „Je potřeba si jednoho dne říci, že je načase změnit svůj životní styl. Je to o odhodlání vstoupit do jiného světa, vykročit z komfortní zóny, upravit svůj režim a uvědomit si, že dosavadní styl života a stravování nebyl správný,“ radí profesor Teplan. Nadváhu nebo obezitu totiž způsobuje především dlouhodobý vyšší příjem energie, než je její výdej. Pro hubnutí by se poměr příjmu a výdeje energie měl zcela obrátit, je tedy nutné ubrat na jídle a přidat na výkonu.

 

Nejdůležitější je ale vytrvat. Pokud se podaří dietní plán poctivě dodržovat první tři krizové týdny v kuse, lze jej poté snáze přijmout již jako běžnou součást života. V tomto období se projeví první výsledky, které poskytnou nepostradatelnou motivaci, s níž hubnutí půjde o poznání lépe.

 

 

„U klientů, kteří se pokoušeli zhubnout neúspěšně už dříve, je ztráta prvních několika kilogramů a centimetrů v pase zásadní – zpravidla nevěří, že se jim podaří zhubnout, ale pokud takovéto výsledky vidí sami na sobě, začnou v celý proces věřit a šance na získání vysněné finální hmotnosti je tak znatelně vyšší,“ vysvětluje Lukáš Vrána.


Zásadní je také vyhýbat se stresu a udržovat si pozitivní myšlení, například i díky podpoře přátel, rodiny a partnera či partnerky. Stres a nervozita působí při snaze zhubnout kontraproduktivně, neboť je častým zvykem tyto pocity zahánět jídlem. To má však za následek také hormonální nerovnováhu.

 

Motivací není jen figura do plavek


Přestože k tomu roční období vyzývá, nesoustřeďte se při hubnutí pouze na léto. Funguje sice jako úžasná motivace, někteří ale mají po konci plavkové sezóny opět tendence v hubnutí polevit. Hubněte tak, abyste se mohli líbit svému okolí, partnerovi, a především sami sobě. Už dávno neplatí, že by ženy měly vyvařovat hutná jídla pro svou rodinu, stejně jako je nesmysl jíst těžká jídla ze slušnosti a obavy z toho, že se kuchařka či kuchař urazí. Stejně tak byste ale neměli stravu zanedbávat ani v práci nebo ve škole, přestože právě tam ji plno lidí odsouvá až na poslední místo. V zapomnění mnohdy upadá pravidlo jíst alespoň třikrát denně.

 

Skvělou motivací je také hubnutí v rodině nebo v úzkém kruhu přátel. Nejenže před sebou nemáte tolik ostychu jako před cizími lidmi, ale navíc se vzájemně motivujete, protože jste si neustále na očích. „Tato vzájemná výpomoc je obzvlášť účinná především u dam. Jedna se do šatů vejde, druhá už ne. Je pro ně silnou motivací, když to jedna dokáže a druhá chce taky. V tomto ohledu je mezi ženami soutěživost mnohem silnější, protože se stále chtějí svému okolí líbit, zatímco u mužů se často objevuje rezignace. Spolu s ní ale také odlišný typ obezity,“ uvádí profesor Teplan.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Zdědila jsi tlusté geny? Umíme je přeprogramovat!
Vyvracíme 5 největších mýtů o hubnutí
Hubnutí podle typu postavy

 

Syndrom vyhoření během hubnutí


Zažít syndrom vyhoření lze i během diety. Neustále se opakující lehké pokrmy už nemůžete ani vidět, ručička váhy se dlouho nehýbe požadovaným směrem. Máte pocit, že s dietou musíte jednoduše přestat. Krátká pauza vám určitě neuškodí, umění je ale během této přestávky nepřibrat. Zkuste změnit svou pohybovou aktivitu nebo obměnit jídelníček věcmi, které vám chutnají, ale nemají tak vysokou energetickou hodnotu. Může to být ovoce, to však ideálně v dopoledních hodinách pro svůj vyšší obsah fruktózy, ale také zelenina nebo třeba houby.

 

Pokud si nevíte rady s náhradou stravy, nebojte se obrátit na odborníka nebo výživové centrum. „Řada lidí nakupuje stále stejné potraviny. Zkuste občas vybočit ze stereotypu a vyzkoušejte jídla, která jste nikdy neochutnali. Pokud hledáte inspiraci, zajděte si třeba do vegetariánské restaurace. Nebojte se čerpat i z blogů a dalších sociálních médií, jako je třeba YouTube. Zjistíte, že existuje celá řada nových chutí a racionální stravování vás jen tak neomrzí,“ radí výživový poradce Lukáš Vrána.

 

Anketa
Jsi spokojená se svou postavou?
 

 

Ujeli jste. Je vaše dieta v troskách?


V žádném případě není, stává se to každému. A ne vždy jen kvůli potřebě jiných chutí, ale třeba i kvůli dodržení společenského protokolu během významných událostí. Důležité je ale vrátit se následující den do dietního režimu. „Jestliže se jednou týdně najíte více, než byste měli, ale ostatní dny v týdnu dodržujete svůj dietní plán, tak nepřiberete. To byste tyto energeticky náročnější dny museli skládat za sebou. Vždy je ale nutné si uvědomit chybu a snížit příjem energie tak, abyste přebytečnou energii opět odbourali,“ doporučuje profesor Teplan. Důležitý je rovněž příjem nekalorických tekutin s adekvátním množstvím minerálů a vítaným doplňkem hořčíku, a to alespoň dva litry denně.

 

Při hubnutí se nenechte odradit vlastními negativními myšlenkami nebo názory vašeho okolí. Klíč k vysněné postavě a lepšímu zdraví je jednoduchý – vytrvalost, cílevědomost a silná vůle. Může to dokázat každý, kdo se postaví výzvě čelem. Tedy i vy!



0 hlasů
Vaše hodnocení