Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Máme se obávat, nebo jásat?

Jak vybírat chia semínka? Ať místo superpotraviny nejíte plísně

Chia semínka
zdroj: Thinkstockphotos Chia semínka
aktualizováno 04.09.2018, 15:41 | 04.09.2018, 15:41 | Krásná.cz

Máme se obávat, nebo jásat?

Chia semínka mají původ v horách Střední a Jižní Ameriky. Někteří je považují za superpotravinu – jsou výživově bohatá a mají málo kalorií. Mezi jejich oceňované přednosti patří především vysoký obsah omega-3 a omega-6 nenasycených mastných kyselin.

 

Na trhu se ale v minulosti dle údajů Státní zemědělské a potravinářské inspekce několikrát objevila chia semínka zasažena plísní, nebo s obsahem u nás netolerovaných látek. Rovněž časopis dTest nedávno otestoval 14 výrobků různých značek, aby prověřil jejich kvalitu. Zaměřil se i na přítomnost obávaných mykotoxinů a pesticidů.


Spotřebitelský časopis dTest poslal do laboratoře 14 zástupců chia semínek z prodejen se zdravou výživou i ze supermarketů, pět z nich v bio kvalitě. V laboratoři nechal zkoumat množství a kvalitu tuků, bílkovin a přítomnost nežádoucích látek. „Čtenáře zajímalo, jestli nejsou výživové vlastnosti semínek přeceňovány. Náš nezávislý test ukázal, že ať si dáte jakákoliv z testovaných chia semínek, svému zdraví prospějete. Pátrali jsme po mykotoxinech a pesticidech, ale neúspěšně. Naopak, výskyt přínosných látek převýšil naše očekávání,“ shrnuje zjištění Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest. Přehled testovaných chia semínek najdete na webu www.dtest.cz. Kompletní výsledky testu přineslo zářijové vydání časopisu dTest.

 

Chia semínka
(Foto: oficiální zdroj)

 

Koktejl zdravých tuků


Hlavním benefitem chia semínek je vysoký obsah esenciální omega-3 nenasycené mastné kyseliny alfa-linolenové (ALA) a omega-6 nenasycené mastné kyseliny linolové (LA). Obě náš organizmus potřebuje ke stavbě buněk nebo pro správnou činnost nervové soustavy a je odkázán na jejich příjem zvenčí. Chia semínka obsahují prospěšné mastné kyseliny, navíc ve správném poměru. Ve 100 g semínek se nachází okolo 20 g ALA a 6 g LA.


Pro nás Středoevropany je výhodné, že chia olej obsahuje kyselin omega-3 třikrát až čtyřikrát více než omega-6, protože tím vyvažuje nerovnováhu způsobenou nedostatkem ryb v našem jídelníčku. Nelze však tvrdit, že by byl chia olej totéž co rybí tuk. Oba sice obsahují omega-3, ale každý jiné. V rybím tuku najdeme kyseliny EPA a DHA, které jsou pro lidské tělo lépe využitelné než ALA obsažená v chia semínkách.

 

Chia pudink
(Foto: oficiální zdroj)


Co s nimi?


Díky vysokému obsahu bílkovin, vlákniny a želírujícím schopnostem jsou chia semínka oblíbená pro přípravu dezertů o konzistenci pudinku. Díky své neutrální chuti semínka neovlivňují pokrmy, tudíž se dají použít víceméně do čehokoliv.

 

Anketa
Máte rádi chia semínka?
 

 

Prospívají mozku i srdci


Odborníci doporučují konzumaci chia semínek všem věkovým kategoriím. „Menším dětem a mladším osobám zejména kvůli podpoře činnosti mozkové tkáně, osobám středního věku a starším pro dobrou funkčnost kardiovaskulárního aparátu a starým lidem pro udržení dobré funkce mozkové tkáně. Poslední dobou jsou omega-3 spojovány i s prevencí neurodegenerativních poruch a doporučují se ve zvýšené míře i osobám trpícím roztroušenou sklerózou,“ vyjmenovává pozitiva nutriční terapeutka Ing. Hana Střítecká, PhD.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Hubnoucí superpotraviny? Tyhle jsou za pár kaček
10 superpotravin, které ti prodlouží váš život
Je ti pořád zima? 11 podzimních superpotravin, které dokonale zahřejí!


Chia semínka jsou rovněž bohatá na bílkoviny, to ocení všichni zastánci nízkosacharidových diet. „Relativně vysoký průměrný obsah bílkovin (okolo 22 %) nás mile překvapil. Evidentně s tak vysokým obsahem bílkovin nepočítali ani výrobci, protože údaj na obalech byl v mnoha případech podhodnocený,“ popisuje rozdíl mezi deklarovaným a skutečným složením Hana Hoffmannová.


Pro zdraví stačí špetka

 

V Evropské unii se smějí chia semínka prodávat až od roku 2009, do té doby čekala na povolení Evropského úřadu pro bezpečnost potravin. „Evropské úřady je označily za novou potravinu, u které musí zkoumat zdravotní nezávadnost. Podmínkou schválení prodeje chia semínek v Evropské unii bylo, že se jich denně nesmí sníst více než 15 g,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.



0 hlasů
Vaše hodnocení