Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Hlavní hubnoucí sezonou bývá pro všechny začátek jara, kdy odložíme teplé bundy a odkryjeme všechny nedostatky na svých postavách. Přitom je to právě podzim, který je ideální dobou, kdy se vrhnout do hubnutí a konečně uspět.

Jak začít hubnout na podzim? 4 extra tipy ti napoví

Fitness
zdroj: Thinkstockphotos Fitness
aktualizováno 16.10.2017, 00:23 | 16.10.2017, 00:23 | Krásná.cz

Hlavní hubnoucí sezonou bývá pro všechny začátek jara, kdy odložíme teplé bundy a odkryjeme všechny nedostatky na svých postavách. Přitom je to právě podzim, který je ideální dobou, kdy se vrhnout do hubnutí a konečně uspět.

Každé roční období má svá pro a proti. Někomu jsou příjemné letní venkovní aktivity, jiný dává přednost zimnímu sportu ve fitku. Ačkoli nejčastěji hubneme v lednu a na jaře, právě s návratem do škol přichází rutina, která nám může pomoci uspět s hubnutím právě na podzim.

 

„Při vysokých teplotách se tělo přehřívá, dochází rychleji k dehydrataci a únavě. Některými výzkumy bylo zjištěno, že ideální teplota pro venkovní aktivity, jako je například běh, je zhruba 15 stupňů Celsia,“ říká pro začátek Mgr. Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours.


Stejné je to i s jídelníčkem. „V létě si tělo zvykne na menší energetický příjem, protože většina lidí nemá v horkých letních dnech hlad nebo tvoří většinu denních jídel ovoce nebo zelenina. Na podzim je tak dobré upravit jídelníček tak, abychom konzumovali více kvalitních bílkovin, dále zeleninu a luštěniny kvůli vláknině, a zapomínat bychom neměli ani na vhodné tuky,“ vysvětluje Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví.


1. Změňte svoje zvyky


Jakmile dosáhneme určitého zvyku nebo výsledku, vypadá to, že jsme konečně dosáhli úspěchu. Omyl! Aby tělo dále spolupracovalo a dělalo další a další pokroky, je potřeba změnit také jeho zajeté rytmy. Jednoduše řečeno: na podzim se vyplatí zařadit jiné sporty a aktivity, než jsme prováděli celé léto. „Každý může být štíhlejší, rychlejší nebo silnější, pokud pro to pravidelně něco bude dělat,“ vysvětluje Mgr. Kateřina Hollerová a dodává, že právě změna ročního období ukazuje našemu tělu, že na podzim je načase nastolit tělu jiný zvyk.

 

Ačkoli současné moderní technologie způsobují, že tělo mnohdy na změnu ročního období nereaguje, podvědomě máme tento rytmus stále v sobě, protože celý náš život řídí biologické hodiny. „Pokud nebudeme respektovat přirozené stavy našeho těla, nebudeme v rovnováze. Nevyváženost pak může vést ke změnám nálady, odporu, depresím, oslabené imunitě a nakonec také nemoci.“

 

 

2. Vyberte si ideální sport


Ačkoli počasí venku může vybízet pouze k návštěvám posilovny, nemusíte se omezovat jen na ni. Babí léto a začátek podzimu je úplně dokonalým časem, jak si doslova užít venkovní pohybovou aktivitu. „Pohyb na čerstvém vzduchu má opravdu pozitivní dopad na produkci hormonů štěstí. Navíc dochází k okysličení celého těla. Ideální je například rychlá chůze, nordic walking, nordic running, běh nebo jízda na kole,“ vyjmenovává fitness odbornice. Důležité ale je, aby všechny tyto aktivity byly vykonávány správně.


„Pamatujte, že dobrá je kombinace aerobní aktivity a posilování. Jedině tak dochází k efektivnímu spalování tuků a budování kondice,“ říká Hollerová a dodává: „venkovní sportovní aktivity potřebují ale také kvalitní výbavu. Základem je dobrá obuv a v chladných dnech také funkční oblečení. Nezapomínejte také na to, že se velice brzy stmívá, a proto je potřeba pořídit si reflexní proužky nebo blikající světýlka. Je třeba připomenout také dostatečné zahřátí před pohybem a delší protažení po sportu. Jedině tak se můžete vyhnout zbytečnému úrazu.“

 

Další sporty:


- Ideální je jóga, díky které zpevníte tělo, ale zároveň se zbavíte podzimních splínů.
- Silový trénink
- Kruhový trénink
- Plavání: je skvělé pro posílení imunity a k budování kondice.

 

Co podzim přinese tréninku:


- Rutinu: Jakmile se v září naše denní plány a aktivity vrátí k normálu, můžeme si snadněji vyšetřit potřebný čas, abychom se dostali do běžného pohybového plánu.
 

- Náskok: berte podzim jako výzvu nebo předběžnou hru (která by se dala přirovnat k jarnímu hubnutí do plavek), která vám pomůže snadněji se vypořádat s následným „obžerstvím“ při vánočních svátcích. Zařaďte tak do jídelníčku více bílkovin a dalších potravin, které podporují budování svalové hmoty. „K tomu navíc zvyšte intenzitu cvičení, vybudujte si celkový základ těla, svalovou hmotu a pevný střed těla, tzv. core,“ vysvětluje trenérka.


3. Najděte si trenéra


Podzim stále nepatří mezi nejvyhledávanější hubnoucí období, a proto ani fitka nejsou tak přeplněná jako v novém roce nebo na jaře. Ve fitness centrech si ale můžete dopřát kvalifikovaného trenéra, který bude mít díky menší návštěvnosti více času se vám věnovat. „Díky cvičení v posilovně se výrazně zvyšuje bazální metabolismus, což laicky znamená, že dochází ke zvýšení spotřeby energie na pokrytí základních funkcí těla, a to nám ve finále může pomoci snadněji spalovat tuk. Bazální metabolismus je totiž ta energie, kterou lidský organismus spotřebuje na základní úkony jako je třeba dýchání, proudění krve, látková výměna, funkce mozku, imunitní funkce organismu, obnova a regenerace pokožky, nehtů, atd.,“ konstatuje fitness odbornice.

 

Zároveň dobrý trenér dokáže nastavit trénink tak, aby přesně vyhovoval vašim požadavkům a aktuální kondici. „Ne každý využívá léto k aktivnímu odpočinku, ale mnohdy trénink kvůli dovoleným odsouváme, popíjíme, jíme zmrzliny, takže na podzim vlastně začínáme od začátku. Pokud si tak představím průměrnou ženu, která potřebuje shodit pár letních kil a dostat se do kondice, pak bych jí doporučila, aby se aerobní činnosti věnovala 20-30 minut a 40 minut posilování. Ideálně dvakrát - třikrát týdně.“


Co tedy dělat:


- Připojte se k další skupince sportovních nadšenců, díky kterým se budete motivovat. Zvláště pokud víte, že sólo cvičení není nic pro vás.
- Určitě cvičte pod dohledem trenéra. Jedině tak uvidíte výsledky. Trenér je tu totiž od toho, aby dohlížel, že cviky vykonáváte správně.
- Naplánujte si fyzický cíl a také funkční cíl. Třeba shodit 5 kilo a účast na jarním půlmaratonu. Oba cíle si vzájemně pomáhají. Navíc komunita a trenér vám mohou poskytnout potřebnou podporu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se z hubnutí nezbláznit?
8 tipů, jak se motivovat ke cvičení
Inspirace jako hrom! Za půl roku dokázala tato Češka zhubnout přes 20 kilo. Neuvěříš, jak její tělo vypadá dnes

 

4. Myslete na formu jídla


V zásadě se neliší energetická hodnota letního jídelníčku od toho podzimního. Naše tělo má stále stejné nároky na výživu v každém ročním období. „Mění se ale forma jídla. Na podzim se chceme hlavně zahřát,“ vysvětluje nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová a dodává: „ideální je do jídelníčku zakomponovat lokální podzimní potraviny jako je mrkev, zelí, kapusta či dýně a ty následně tepelně zpracovat. Je možné je vařit, dusit nebo péct.“ Potraviny, které dozrávají právě na podzim, mají totiž ty vitaminy a minerální látky, které dokonale posilují imunitu lidského těla a připravují ho na chladné počasí a kratší dny.

 

Zaměřte se na barvy!


Podzim je charakteristický svými barvami: červenou, tmavě žlutou, oranžovou a zelenou. Podle studie provedené na Oxfordské univerzitě se právě na podzim vyplatí do jídelníčku zařadit ty potraviny, které jsou takto vybarvené. Proč? Dodají vám pozitivní energii a podpoří hubnutí.


Žlutá: přispívá k pročištění zažívacího ústrojí, jde o kvalitní antidepresivum


Oranžová: podporuje trávicí činnost a zvyšuje produkci endorfinů

Zelená: tyto potraviny zvyšují imunitu, zmírňují celou řadu nemoc jako třeba kardiovaskulární potíže, žaludeční problémy nebo poruchy spánku



0 hlasů
Vaše hodnocení