Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

S nadcházejícími aktuálními dny se všude rojí varování, jak je důležité dostatečně pít. Není to vždy však tak jednoduché. Řada lidí po něčem k pití sáhne, až když má žízeň. To už je pozdě. Poradíme vám, co s tím.

Je horko a ty nepiješ? Víme, jak nenásilně zvládnout pitný režim

Pitný režim
zdroj: Tn.cz/ thinkstockphotos.com Pitný režim
aktualizováno 23.06.2017, 00:01 | 23.06.2017, 00:01 | Krásná.cz

S nadcházejícími aktuálními dny se všude rojí varování, jak je důležité dostatečně pít. Není to vždy však tak jednoduché. Řada lidí po něčem k pití sáhne, až když má žízeň. To už je pozdě. Poradíme vám, co s tím.

V letních dnech, kdy teplota vzduchu dosahuje tropické hodnoty, by dospělý člověk měl vypít až 50 ml na kilogram své váhy. Pokud tedy vážíš například 50 kilogramů, je to 2,5 litrů! Při zvýšené aktivitě (sport, procházka) nebo při delším pobytu v horku a slunci je to pak ještě víc.

 

Přitom až třetinu potřebných tekutin tělo získává z přijímané potravy. Zbytek ale musíme doplnit z nápojů. Základem pitného režimu by měla být pramenitá voda.

 

Jak se ale přimět pít, když člověk nemá žízeň? Odborníci doporučují, udělat si z pití pravidelný rituál.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Pozor! Energy drinky mohou skrývat smrt
Můžeš pít kávu, když se snažíš zhubnout?
Hubnoucí hit z Británie: Stačí pít kávu s máslem!


Co oči nevidí, žízeň nedožene


„Nejlepší je začít hned ráno sklenicí vody k snídani. Pak je důležité naučit se pít v pravidelných intervalech. Pokud někomu toto dělá problémy, je vhodné mít vodu stále na očích. Postavit si v práci nebo doma lahev přímo před sebe. I když je němá, o slovo se pak přihlásí sama,“ doporučuje nutriční terapeutka Olga Mengerová.


Důležité je pít v průběhu dne rovnoměrně. Vypít najednou více jak 500 – 800 ml (podle tělesné hmotnosti jedince) ničemu nepomůže, tělo větší množství tekutin nedokáže vstřebat. Také se nasnažte celodenní flinkání dohnat večer.

 

„Pít bychom měli rovnoměrně po dobu celé aktivní části dne - dohánět množství tekutin před spánkem není řešení. Během odpočinku se zpomaluje metabolizmus, také plný močový měchýř nás navíc bude nutit vstát na toaletu a spánek kvůli tomu nebude plnohodnotný. Pití vody rovnoměrně v průběhu dne tak zvyšuje její účinnost pro organismus,“ radí gastroenterolog a odborník na výživu MUDr. Peter Minárik a dodává, že nejlepší je najet na pitný režim jako na dobrý zvyk.

 

Jak pít při jídle


Pití vody během jídla má také svá pravidla. Trávicí systém sice pracuje mnohem lépe, pokud je dobře hydratován, ale to neznamená, že bychom mu měli dopřát velké dávky vody, právě když zpracovává snědené jídlo.


Naopak sklenice pramenité vody vypité půl hodiny před jídlem podporuje tvorbu enzymů. Je zdrojem živin pro trávicí systém, posiluje průtok lymfy a z těla tak odcházejí škodlivé látky, dochází k detoxikaci močového systému. Správné množství vody vypité před jídlem nejlépe pomůže našemu tělu s vyplavováním toxinů nadcházejících se především v ledvinách, játrech a ve střevech.


On-line hlídači


V dnešní době inteligentních mobilů je aplikace už skoro na všechno. Ani pitný režim není výjimkou. Pokud tedy někdo svůj pitný režim zanedbává, může si pořídit automatického pomocníka, který sám připomene, že je čas se trochu napít.
Zkuste například Daily water, Hydro Coach, Aqualert nebo Water time(vše dostupné na Google Play).

 

Kromě toho, že aplikace připomenou pití, zaznamenávají také, co jste už všechno vypili. Zpětně se tak můžete nad pitným režimem trochu zamyslet.


„Pokud někdo nesportuje a pije hodně sladkých nápojů, nemůže se divit, že přibere na váze. Na druhou stranu je ale cukr palivo pro naše tělo a při pohybu a sportu je nezbytný,“ upozorňuje Mengerová.


Obávat se nemusí ani ti, kteří potřebují nárazově doplnit energii. Mohou si dopřát kofeinové či energetické nápoje, i ty by však vždy měli doplnit dostatečným množstvím vody.

 

Pití vody
(Foto: Profimedia)


Ideál s citronem

 

Nejvhodnější k pití je čistá pramenitá voda, která by měla tvořit 90 % denního pitného režimu. Toto pravidlo si stále mnozí lidé neuvědomují a staví svůj pitný režim na tekutinách jako jsou například černý čaj nebo káva, což je velká chyba. “Pramenitá voda obsahuje minerály v rozmezí 150-400 mg/l a ze zákona se do ní nesmí přidávat žádné jiné látky s výjimkou oxidu uhličitého – CO2, čímž se stává ideálním společníkem na každý den,” přibližuje Ing. Beata Karvašová, zodpovědná za kontrolu kvality pramenité vody z Rajecké doliny.


Ne všem však obyčejná pramenitá voda chutná. Ideální je ochutit jí citronem, který pomáhá lepší hydrataci, nebo třeba provonět bylinkami či kousky čerstvého ovoce.


Důležité je ale pít pravidelně a rovnoměrně po celý den. Zkrátka vytvořit si z pití nealkoholických nápojů pozitivní návyk.



0 hlasů
Vaše hodnocení