Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Přichází podzim, venku se začne brzy ochlazovat, a proto je načase zařadit do jídelníčku potraviny, které zahřejí, ale zároveň nezaútočí na vaši linii. Které to jsou?

Je ti pořád zima? 11 podzimních superpotravin, které dokonale zahřejí!

Pauza
zdroj: Thinkstockphotos Pauza
aktualizováno 23.10.2017, 00:31 | 23.10.2017, 00:31 | Krásná.cz

Přichází podzim, venku se začne brzy ochlazovat, a proto je načase zařadit do jídelníčku potraviny, které zahřejí, ale zároveň nezaútočí na vaši linii. Které to jsou?

Ještě donedávna plnily naše talíře saláty, tropické citrusy nebo sladké banány a další ovoce. Ačkoli je v dnešní době velmi jednoduché naložit si na talíř i v zimě typicky letní potraviny, vhodnější je uzpůsobit jídelníček nadcházejícímu podzimu.

 

„V zimě je lepší vyhnout se studeným zeleninovým salátům, zeleninu raději tepelně upravit a dopřávat si, co nejvíce lokálních a sezónních potravin. A to i přesto, že si díky konzervačním metodám v dnešní době můžeme dopřát prakticky cokoli,“ radí Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví. Na podzim nastává čas na dušení, pečení nebo přípravu teplých polévek.

 

„Zůstat u ryze letního jídelníčku by mohlo mít za následek, že si tělo začne teplo a energii hledat jinde. Třeba v nezdravých a sladkých jídlech,“ varuje odbornice. Odpoutání se od tradic a přírodních zákonů s sebou nese také velké množství problémů a civilizačních chorob.

 

„Do jídelníčku raději zařaďte potraviny teplejší a výživnější, např. houby, oříšky, semínka, nebo vejce, dále koření jako je skořice, hřebíček, zázvor, chilli, apod. Chcete-li sportovat, je nutné mít dostatek energie pro hubnutí a tvoření svalů,“ doplňuje hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová.

 


Pod kůží!

 

Ať chceme, nebo ne naše tělo stále pracuje pod vlivem biologických hodin, nebo-li biorytmu. Naše tělo všemi civilizačními vlivy velmi trpí. Teprve relativně nedávno začal člověk používat elektrické žárovky a v dnešní době také plnospektrální žárovky, které doslova nahrazují pocit, že je denní světlo. A právě to výrazně zasáhlo do našich od přírody nastavených biorytmů. Nastávají tak situace, že se pracovně přetěžujeme, zapomínáme odpočívat a pracujeme po celý rok i 12 hodin denně. Dřív totiž trval pracovní den od svítání do soumraku a byl tak ovlivněn tím, jaké zrovna bylo roční období.

 

Co trpí:
- Nejčastěji štítná žláza
- Dále pak imunitní systém
- Mění se i činnost ledvin či vylučování hormonů v nadledvinkách

 

Tělo potřebuje pravidelnost. Bez ní má úplně rozvrácené rytmy a neví, co bude, což může mít negativní vliv na zdraví i na postavu. Bezodpočinkový režim způsobuje, že se rozhodí hormonální rovnováha, která je velmi citlivá například na přemíru stresu, nebo nedostatek spánku. Protože v těle všechno souvisí se vším, může tato nerovnováha mít dopad nejen na vaši náladu, ale i na vaše trávení, chutě a nechutě apod. „Vysoké pracovní nasazení a nedostatek času v průběhu celého dne způsobí, že člověk přes den téměř nic nejí a v horším případě ani nepije a večer, když přijde domů, vlivem únavy sahá po maloobjemovém a vysoce energetickém jídle (př. fast foody, mražená pizza, sladkosti),“ říká Ing. Bartolomějová.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Týdenní dieta podle Jennifer Lopez: 3 kila dole bez šizení
Jak začít hubnout na podzim? 4 extra tipy ti napoví
Dieta podle ročních období: Jak se hubne na podzim?

 

Na podzim je rozhodně lepší si na talíř naložit následující potraviny.


1. Ovesné vločky

 

Obsahují spoustu vlákniny, rostlinných bílkovin a dalších významných živin. „Mezi ně patří např. beta-glukany, což jsou sacharidy, které dokážou snížit hladinu špatného cholesterolu až o 10 %,“ vysvětluje Ing. Monika Bartolomějová. Ideální jsou proto například obilné kaše z ovesných vloček. „Když už zmiňujeme obilné kaše, možné je připravovat také kaše z jáhel, špaldy, rýže, pohanky nebo quinoy. Hodí se zvláště na snídani, protože zasytí, zahřejí a obsahují spoustu živin,“ dodává Bartolomějová.

 

2. Růžičková kapusta

 

Její hlavní výhodou je posílení imunitního systému, což je v chladných dnech k nezaplacení. Kromě toho patří mezi účinné antioxidanty. Obsahuje totiž vysoké množství vitaminu C. „Kromě vitaminů a minerálních látek je i výtečným zdrojem vlákniny. Jejím problémem je však nadýmavost,“ varuje odbornice a dodává, že proto není doporučována lidem po operacích, kojícím ženám nebo lidem se zažívacími potížemi. „Nadýmavost lze ale snížit dušením kapusty a kombinací s vhodným kořením, například s kmínem, koriandrem nebo zázvorem.“

 

chilli papričky
(Foto: facebook)

 

3. Chilli papričky

 

„Obsahují látku kapsaicin, který zrychluje metabolismus a pomáhá spalovat tuky.,“ vysvětluje trenérka Hollerová. Avšak pamatujte, že pálivější odrůdy, jako je habanero, by se neměly konzumovat přímo, protože může dojít k poškození trávicího traktu. Zkuste je do polévek, zeleninových jídel či pomazánek.

 

4. Dýně

 

Jakákoli dýně je doslova zásobníkem betakarotenu a zároveň i skvělým zdrojem důležitých vitaminů skupiny B, které jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu. Přesto se stále spousta lidí této typicky podzimní zelenině stále vyhýbá. „Lze ji připravovat naslano i nasladko, vařit, péct nebo restovat, je dobře stavitelná v polévkách, jako pyré, ale přidávat ji můžete třeba i do rizota nebo kuskusu,“ říká Bartolomějová. Nehledě nato, že obsahuje důležitou vlákninu, která pomáhá správnému zažívání.

 

5. Červená řepa

 

Velmi typická podzimní potravina, která při správném skladování vydrží hned několik týdnů. „Z červené řepy můžete připravit klasický boršč, který je bohatý na vitaminy a minerální látky, můžete i vařit, péct, odšťavnit, připravit placky, ideální je kombinace naložené červené řepy, medu a kozího sýru nebo ji můžete společně s další kořenovou zeleninou použít jako přílohu k pečenému masu,“ radí Monika Bartolomějová. Je bohatým zdrojem draslíku a vitaminu C. Bulva červené řepy zároveň také obsahuje velké množství vlákniny, ale pozor také nezanedbatelné množství sacharidů. „Zvláště diabetici by si tak na konzumaci většího množství řepy měli dát pozor,“ varuje nutriční specialistka.

 

6. Batáty

 

Sladké brambory jsou bohaté na betakaroten. „Středně velká brambora obsahuje skoro 50 % z jeho doporučené denní dávky. Navíc je také bohatá na vlákninu a vitamin C,“ říká nutriční specialistka.

 


7. Jablka

 

„Jablka jsou na podzim ideální, mají nízký obsah energie a vysoký obsah vlákniny, zvlášť když je budete konzumovat i se slupkou. Obsahují pektin, rozpustnou vlákninu, která se podílí na snižování cholesterolu.,“ vyjmenovává klady jablek Ing. Bartolomějová. V opravdu chladných dnech se nemusíte vyhýbat ani pečeným jablkům – zahřejete se a zároveň budete mít pocit, že si dopřáváte něco pořádně sladkého.

 

8. Švestky

 

Jsou zásobárnou vitaminů skupiny B, vitaminu E, draslíku, fosforu, vápníku, železa, mědi, zinku, a vlákniny. „Ne nadarmo jsou švestky považovány za účinného pomocníka při problémech se zácpou. Užitečné jsou na podporu činnosti střev, hubnutí a při boji proti stresu,“ vyjmenovává další vlastnosti nutriční specialistka.


Tescoma s chutí: Polévka ze zeleného hrášku
(Foto: Nova.cz)

 

9. Fazole a další luštěniny

 

Jde o dobrý zdroj draslíku, zinku a dalších nejen na podzim důležitých minerálních látek. Obsahují také hodně vitaminu B a bílkovin důležitých k tvorbě „lidských bílkovin“. „Jedna porce fazolí každý den dokáže snížit hladinu cholesterolu, stabilizovat hladinu krevního cukru a také snížit krevní tlak,“ říká odbornice s tím, že také aktivují v pozitivním slova smyslu zažívací trakt.

 

10. Kapusta

 

Jde o potravinu s vysokým obsahem různých živin. „Jde o silný antioxidant, obsahuje draslík a vitamin C. Právě kombinace všech důležitých vitaminů a minerálních látek oddaluje pravidelné pojídání kapusty proces stárnutí, bojuje proti rakovinovému bujení, snižuje cholesterol a podporuje imunitní systém,“ vysvětluje závěrem Ing. Bartolomějová.

 

11. Dopřejte si zdravé tuky

 

Tuky jsou významným zdrojem energie a v jídelníčku je nesmíme opomíjet.., Do jídelníčku je tak dobré zařadit ořechy, semínka, rostlinné oleje (pupalkové, lněné nebo konopné oleje) nebo takové tuky, které obsahují velký podíl omega-3 mastných kyselin.



0 hlasů
Vaše hodnocení