Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Vyberte si styl jógy podle svého naturelu.

Jóga nemusí být nuda! Známe 7 nejpopulárnějších jógových stylů

Jóga
zdroj: Thinkstockphotos Jóga
aktualizováno 29.08.2018, 16:37 | 29.08.2018, 16:37 | Krásná.cz

Vyberte si styl jógy podle svého naturelu.

Jóga se v našich končinách stala za poslední léta fenoménem. Propadli jste již tomuto cvičení také, nebo stále hledáte svůj pravý styl? Představíme vám ty nejoblíbenější.

 

Powerjóga

 

Powerjóga je v západních zemích nejrozšířenějším stylem, i když ho nemůžeme nazývat přímo tím klasickým v pravém slova smyslu. Často překvapí začátečníky, kteří mají o józe představy jako o meditativním cvičení, svojí dynamikou a celkovou fyzickou náročností. „Powerjóga je zaměřena na protažení a posílení svalů celého těla. Jednotlivé pozice se u ní dynamicky střídají a důraz je kladen hlavně na sílu a ohebnost. Rozvíjí koncentraci, vědomé ovládání těla. Je vhodná i ke zhubnutí nebo udržení váhy,“ doporučuje zakladatelka a instruktorka jógových center Dům Jógy Věra Vojtěchová. Navíc vede k psychické a fyzické relaxaci.

 

Pro koho je vhodná
Je vhodná pro aktivnější zdravé jedince bez vážnějších zdravotních potíží a pro všechny, kteří potřebují pro praxi více pohybu a dynamičnosti.

 

Akrojóga

Akrojóga spojuje jógu a akrobacii a cvičí se v páru, může být tedy zajímavou aktivitou, ve které si s partnerem prověříte vzájemnou důvěru, ale i víru ve vlastní schopnosti. Zlepšuje se při ní koordinace, posiluje se a protahuje celá škála svalů. Zejména je ale cvičením, při kterém se pobavíte a hodně zasmějete.


Pro koho je cvičení vhodné
Je vhodná pro všechny. Hlavně pro ty z vás, kdo si chcete hrát. Ideální je, abyste měli s jógou nějakou zkušenost, a také někde v hloubi srdce dětskou tužbu přidat se k cirkusu.

 

Cvičení
(Foto: oficiální zdroj)

 

Vinyasa jóga

Vinyasa jóga se na rozdíl od powerjógy snaží více než o dynamiku o plynulé provedení jednotlivých pozic a jejich volné splynutí s dechem. Každý pohyb u ní sleduje nádech nebo výdech. Představuje dokonale sladěnou techniku dechu a pohybu. Cvičení bývá dynamičtější a fyzicky náročnější a vyžaduje maximální soustředění.

 

Pro koho je vhodná


Vinyasa jóga již předpokládá určitou základní znalost jednotlivých pozic, je tedy vhodnější spíše pro ty, kteří mají už alespoň pár lekcí jógy za sebou. Patří stále k dynamičtějším, mladším jógovým školám, a tak její cvičení uvítají zejména ti, kdo se chtějí nejen protáhnout, ale také trochu zapotit.


ČTĚTE TAKÉ:

DIY: Chceš mít o svém cvičení přehled? Vytvoř si FITNESS PLÁNOVAČ
Velký přehled: Druhy jógy od A do V
DEJ SI PAUZU: 10 nejlepších věcí pro tvou relaxaci


Hathajóga

 

Hathajóga je již o něco blíže klasickému podání jógy. Lekce začíná relaxací a přes průpravné cviky se přejde k ásanám (pozicím), kdy se důraz klade na dech, správnost provedení a výdrž v každé pozici. Mezi pozicemi jsou zařazovány krátké pauzy pro zklidnění, kdy pozice doznívá a zvyšují se její účinky. Cvičení klasické jógy vás dokáže neuvěřitelně zklidnit, zbavit stresu a napětí, snižuje krevní tlak a celkově uvolňuje

 

Pro koho je cvičení vhodné
Je vhodné téměř pro každého bez ohledu na věk a tělesnou kondici. Každý cvičí dle svých možností. V případě zdravotních potíží je o nich důležité informovat lektora.


Hot jóga

 

Hot jóga není na rozdíl od výše jmenovaných tří ustálenějších forem samostatným jógovým stylem, ale vylepšeným cvičení jógy, které se liší jednou zásadní věcí – cvičí se v prostorech vytopených na cca 38 – 41 stupňů Celsia. S vyšší teplotou se jóga a její účinky stávají intenzivnější, cévy se rozšiřují, svaly uvolňují a dovolí tělu protáhnout se do maximálních poloh, aniž by hrozilo svalové zranění nebo křeč. Dochází také ke zvýšené detoxikaci vnitřních orgánů, vylepšuje se flexibilita svalů a vytrvalost i odolnost organizmu.

 

Anketa
Už jsi vyzkoušela hot jógu?
 

 

Pro koho je cvičení vhodné
Hot jóga je především vhodná pro ty jedince, kterým cvičení jógy je blízké, ale potřebují se u cvičení pořádně zapotit, nebo pokud je vaše tělo mimořádně ztuhlé a běžné protahování vám příliš nepomáhá. Hot jóga se naopak nedoporučuje nemocným s kardiovaskulárními chorobami, chronicky nemocným a těhotným a hypermobilním jedincům.

 

Jóga
(Foto: Getty Images)

 

Pránajáma

 

Tento druh dechového cvičení k nám zatím jen pozvolna proniká, ve světě je ale velmi populární pro svůj zklidňující a relaxační dopad. Věnují se jí vysocí manažeři a vytížení lidé, které dokáže zklidnit a vrátit jim potřebnou vyváženost. „Není to primárně cvičení, ale práce s energií za pomoci dechových technik,“ popisuje lektorka Irena Banda. Má ale blahodárný dopad na celé tělo: čistí nos a horní cesty dýchací, pomáhá lepšímu metabolismu tuků, prospívá srdci a cévám.


Pro koho je cvičení vhodné
S dechem stačí pracovat i jen pár minut denně, například ráno dokáže naladit na celý den a hodit do pozitivnějšího modu. Práce s dechem se může jevit jako jednoduchá a automatická, ale hodně záleží na jejím správném provádění, proto je vhodné alespoň v začátcích investovat do zkušeného lektora.

 

 

Hormonální jóga

 

Hormonální jóga opět není klasickým jógovým stylem ve své pravé podstatě, ale cvičení z nich vycházející upravené na míru něžnějšímu pohlaví. Lekce je zaměřená výhradně na vyladění ženské energie. Začíná relaxací a pokračuje speciálními ásanami s dýcháním do reprodukčních orgánů. Celá lekce je soustředěná zejména na dech a techniky, které umožňují přesné vedení energií v těle tak, aby se postupně vyrovnala hladina hormonů a došlo k ideálnímu harmonickému vyladění v celém organizmu.

 

Pro koho je cvičení vhodné


Je vhodné pro každou ženu bez ohledu na věk a tělesnou kondici. Pomáhá harmonizovat reprodukční orgány vyrovnáním hormonálních hladin v těle - a to jak v období dospívání, kdy může zmírnit nepříjemně bolestivou menstruaci, tak v čase plodnosti, kdy pomáhá při potížích s početím a i při menopauze, kde harmonizuje rozkolísanou hormonální hladinu a zlepšuje průběh období klimakteria.

 

 

Věra Vojtěchová na závěr doplňuje: „V józe není kladen důraz na ohraničování. Každá hodina a styl může být odlišný od samotného přístupu instruktora a jeho způsobu vedení lekcí. Pokud někdo s jógu začíná, doporučovala bych vyzkoušet více instruktorů a zjistit jaký styl a vedení mi osobně nejvíce vyhovuje. Naopak se nenechte odradit první hodinou, která není podle vašeho gusta. Ta následující vás může mile překvapit.“ 

 

Co nakoupit?

 

Sportovní potřeby
(Foto: Archiv firem)

 

* Bílá fitness mikina F&F (349 Kč, prodává Tesco)
* Sportovní podprsenka Esprit (999 Kč)
* Bezešvé bavlněné kalhotky Tezenis (139 Kč)
* Lahev na vodu Hip (499 Kč, prodává urbanlux.cz). Skvělá díky své funkčnosti a textuře, navíc vyrobena z bezpečných materiálů: tritanu a silikonu, neobsahuje BPA, je recyklovatelná a dá se mýt myčce.
* Sportovní tričko F&F (249 Kč, prodává Tesco).
* Gumička do vlasů Invisibobble Nano (3 ks v balení, 69 Kč, dostupná na vivantis.cz). Šetrná k vlasům, spolehlivě drží účes.
* Obuv Adidas CrazyMove Studio Prime (1299 Kč). Tato obuv je pohodlná a vhodně zpevní nohu, takže se hodí pro cvičení jógy, či na hodinu baletu. Strečový úpletový svršek je přejemně prodyšný a přirozeně se přizpůsobí pohybu nohy. Podešev má gumovou texturu, takže je skvěle přilnavá na dřevěném povrchu.
* Tréninková taška Nike Radiate Club (45 eur). Nabízí spoustu úložného prostoru a zpevněný spodní díl udržuje výstroj v suchu.
* Šedé tepláky Uncle Sam (279 Kč, prodává KiK).
* Gymnastická podložka Rucanor Exercise mat deluxe (599 Kč, prodává hervis.cz). Vhodná pro včechny druhy cvičení. Na podložce jsou vytištěny navrhované cviky.



0 hlasů
Vaše hodnocení