Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Ráno se prý dokážeme probrat i bez kávy. Její ideální načasování i množství šálků by odborníci volili úplně jinak.

Káva hned po probuzení je špatně! Víme, kdy si ji dopřát, aby tě skutečně nakopla

Káva
zdroj: Thinkstockphotos Káva
aktualizováno 13.11.2017, 00:39 | 13.11.2017, 00:39 | krasna.cz/tvnoviny.sk

Ráno se prý dokážeme probrat i bez kávy. Její ideální načasování i množství šálků by odborníci volili úplně jinak.

Vypít denně 400 mg kofeinu v kávě nebo čaji je prý naprosto bezpečné. "Bohužel, s kofeinem se pojí obrovské množství mýtů a nepřesných informací. Skutečnost je však taková, že lidé, kteří odstraní ze stravy kávu a čaj, mohou ztratit množství prospěšných látek, které tyto nápoje obsahují. Ideálním způsobem konzumace kofeinu je čaj, protože ho obsahuje asi polovinu, co káva, ale má v sobě také obrovské množství dalších blahodárně působících látek, především ze skupiny antioxidantů, " prozradila doktorka Carrie Ruxton v rozhovoru pro The Daily Mail.

 

Podle ní rozsáhlá sedmiletá studie prokázala, že kofein ve střídmém množství neškodí. A tím se myslí asi čtyři sta miligramů kofeinu, což představuje osm šálků čaje nebo čtyři šálky kávy denně.


Kdy si ji dopřát?

 

Ani vy si neumíte představit začátek dne bez kávy? Tak podle jistého výzkumu neděláte dobře. Kofein sice dokáže ovlivnit vnitřní hodiny a podporovat pozornost, ale musí přijít do systému v těle ve správný čas. Když ho člověk vypije brzy ráno, sice se probere, protože nakopnutí vám zajistí náhle vyloučení adrenalinu a kortizolu, ke kterému po vypití kávy dojde, ale pak bohužel rychle přijde útlum. Kortizol je však stresový hormon, jeho hlavním úkolem v těle je zvyšování celkové pohotovosti při zátěžových situacích – jako ve stresu, nebo při infekčních chorobách. Člověk je tak po vypití kávy vlastně nikoli nabuzený, ale vystresovaný a obvykle hltá další a další šálek a snadno překročí doporučené množství.

 

Káva a cukr
(Foto: oficiální zdroj)


A navíc, když se člověk probudí a vstane z postele, tělo vylučuje kortizol i bez kávy. A tato zvýšená hladina vám vydrží i hodinu po probuzení. Podle biorytmů hladiny kortizolu dosahuje vrcholu asi o osmé až deváté hodině ranní.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

NEUVĚŘITELNÉ! 17 uměleckých děl z kávy
TEST osobnosti: Co o tobě prozradí styl, jakým piješ kávu?!
Káva nejen k pití! Pomůže na unavené oči, akné i celulitidu

 

Podle neurologa Stevena Millera je tak pití kávy ráno kontraproduktivní. Protože tělo už má vlastní kortizol. Proto přestane časem na kofein reagovat. "Když pijeme kofein v době, kdy má tělo nejvyšší hladinu kortizolu v krvi, není to dobré. Produkce kortizolu souvisí s úrovní bdělosti, jejíž vrchol je během 24hodinového rytmu těla právě mezi osmou a devátou hodinou. Základem správné účinnosti drog (ve smyslu léčivých látek), jimiž je také i kofein, je dávkování tehdy, když to tělo potřebuje. Když pijete kávu v době, kdy má tělo dostatek kortizolu, účinek kofeinu nezabere, "vysvětluje závěrem doktor Steven Miller z Uniformed Services University of the Health Sciences v Marylandu.



0 hlasů
Vaše hodnocení