Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Můžete se mořit v posilovně, jak chcete, ale kila jen tak nezmizí. Může za to přitom jediná prostá chyba.

Kvůli této chybě cvičením nikdy nezhubnete!

Cvičení na míči
zdroj: Thinkstockphotos Cvičení na míči
aktualizováno 07.02.2019, 00:00 | 07.02.2019, 00:00 | Krásná.cz

Můžete se mořit v posilovně, jak chcete, ale kila jen tak nezmizí. Může za to přitom jediná prostá chyba.

Je jedno, zda chodíte do posilovny, běháte nebo cvičíte doma podle youtube videí. Veškerá vaše pohybová aktivita může přijít snadno vniveč a na vaší výsledné postavě se projevit minimálně, nebo dokonce skoro vůbec. Je to i váš případ? Možná známe pravý důvod toho, proč na vás sport nezabírá.


Pokud jste se rozhodli cvičit, je to samozřejmě skvělé rozhodnutí. Pokud ale potřebujete zhubnout, cvičením bohužel nikdy nedosáhnete takových výsledků, jako úpravou jídelníčku. Strava je mnohem důležitější. Jestliže je navíc zodpovědná za vaši nadváhu, nebo již dokonce počínající obezitu, zařadit více pohybu na vás nikdy nemůže fungovat, pokud se nezbavíte stravovacích zlozvyků.


Jak fungují kalorie?


Naše tělo přijímá kalorie z potravy, tedy všeho, co za den sníte a vypijete. Způsobů, jak je využívá, je ale více. Dalo by se to zjednodušeně procentuálně vyjádřit takto:


10 % přijatých kalorií spálíte na zpracování samotné přijaté potravy
60 - 80 % přijatých kalorií spotřebovává bazální metabolismus
10 – 30 % spálíte cvičením

 


Jak rychlý je váš metabolismus?


Většině lidí bazální metabolismus sebere 60 až 80 procent veškeré přijaté energie. Jak však stárnete, jeho funkce se zhoršuje. Ti, co však pravidelně cvičí a mají vybudovanou svalovou hmotu, jsou na tom mnohem lépe. Ale pokud dlouhodobě necvičíte, máte sedavé zaměstnání a aktivně netrávíte ani volný čas, váš metabolismus bude rovněž o poznání pomalejší.


Můžete si ho spočítat i podle následujícího vzorce:
BMR(ženy) = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) - (4,6756 × věk v letech)


Hodnota BMR představuje vaši optimální denní spotřebu energie zvýšenou o přibližný výdej energie na základě odhadnuté pohybové aktivity. Pokud chcete snížit svoji hmotnost, měl by být váš denní příjem energie nižší. Nelze ale jen slepě počítat kalorie, ale i sledovat to co jíte, zejména poměr sacharidů, tuků a bílkovin.


Cvičení nevyžaduje odměny


Pohyb by tam měl být přirozenou součástí vašeho života, stejnou jako fakt, že přijímáte potravu. Z toho ale vyplývá, že pokud se budete potit ve fitku a po cvičení si dopřejete „jako odměnu za vykonanou námahu“ sladkou odměnu, sklenku vínka nebo opulentní večeři, do fitka jste ani nemuseli chodit. Jen jste totiž přijali další nemalé množství kalorií, nad rámec běžné spotřeby.

 


Přepněte se v hlavě


Mnoho lidé nabyde pocitu, že když si dají do těla v posilovně, zaslouží si odměnu v podobě pořádné večeře, něčeho sladkého nebo nezdravého jídla – mimořádně, za odměnu. Jenže objem kalorií, které cvičením spálí, je často nepoměrný k tomu, kolik pak přijmou. Kdyby tedy vůbec cvičit nešli, ale dali si obvyklou střídmou večeři, možná by jejich celková denní kalorická bilance byla lepší.

 

Například žena, která váží 65 kg, spálí hodinou kruhového tréninku 1820 kJ. Za odměnu si pak dopřejete smažený sýr s hranolkama a dvě sklenky bílého vína, cestou do restaurace ještě stihnete spořádat tyčinku Snickers na rychlé dobytí energie. Bilance? Smažák, hranolky a tatarka dají dohromady 4328 kJ, dvě dvojky vína představují 1052 kJ, tyčinka Snickers vám dá 1020 kJ. To je dohromady 6400 kJ, museli byste na kruháči strávit tedy další dvě a půl hodiny, abyste skutečně takové množství jídla beze zbytku spálili.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Pozor na rychlé hubnutí! Ariana zhubla neuvěřitelných 50 kilo, kvůli TÉTO CHYBĚ je ale nabrala brzy zpět
Rychlé hubnutí je nezdravé! Jak hubnout správně a natrvalo?
Hubnutí se zastavilo? 8 triků, jak znovu začít hubnout


K figuře se spíše projíte, než procvičíte

 

Pokud je vaším cílem zhubnout, možná by bylo lepší méně cvičit a více se zabývat tím, co jíte. Potvrzuje to i výživová poradkyně Lisa Drayer. "Dlouhotrvající či vytrvalostní cvičení může zvýšit chuť k jídlu. I to je další důvod, proč říkám lidem, kteří chtějí zhubnout, aby se opravdu soustředili jen na stravu," vysvětlila.

 

Určitě však nebudeme nikoho přesvědčovat, aby necvičil. "Cvičení je důležité pro budování svalové hmoty a flexibility, které jsou velmi nápomocné i při zvládání například srdečních onemocnění nebo cukrovky. Cvičení nám zlepšuje náladu, může pomoci při depresi," vyjmenovává Lisa Drayer. Jeho vliv na zdraví je nepopiratelný, na hubnutí je však spíše minimální.

 

Je to sice klišé, ale stále platí, že k stabilizovanému cíli se dopracujete pomalu. I výsledky výzkumů amerických center pro kontrolu a prevenci nemocí dokazují, že lidé, kteří ztrácejí váhu postupně, jsou úspěšnější při dlouhodobém udržení ideální váhy.



0 hlasů
Vaše hodnocení