Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Cukr ve spojitosti se zdravým životním stylem je takřka kontroverzní téma. O jeho škodlivosti či naopak nutnosti, pokud člověk aktivně sportuje, se neustále mluví. Co z toho, co víme o cukru, je pravda a co mýtus?

Mějte sladký život i bez cukru! Víme, co zažene mlsnou

Cukr
zdroj: Twitter Cukr
aktualizováno 22.10.2018, 16:38 | 22.10.2018, 16:38 | Krásná.cz

Cukr ve spojitosti se zdravým životním stylem je takřka kontroverzní téma. O jeho škodlivosti či naopak nutnosti, pokud člověk aktivně sportuje, se neustále mluví. Co z toho, co víme o cukru, je pravda a co mýtus?

Cukry jsou zjednodušeně řečeno jednoduché sacharidy sladké chuti. Mezi složité sacharidy pak patří škroby, vláknina a polysacharidy z řas. V potravinách najdeme i oligosacharidy, které jsou pro naše zdraví prospěšné, protože slouží jako prebiotikum. Monosacharidy se ještě dále dělí, jistě znáte minimálně ovocný cukr fruktóza a hroznový cukr glukóza. Fruktóza škodí mimochodem při zvýšené konzumaci ještě více než ostatní cukry! Stejně tak není možné nekriticky považovat za zdravé hnědý cukr, med, melasu nebo nejrůznější sirupy, i když obsahují některé vitamíny a minerální látky.

 

Zásadní není jen typ cukru, který konzumujeme, ale také množství cukru, které člověk konzumuje. „Lidský metabolismus si dokáže s cukrem poradit, ale jeho kapacity jsou omezené. A při nadměrném množství je jeho konzumace vždy škodlivá a zdraví ohrožující,“ upřesňuje Bartolomějová.

 

Cukr ve stravě nepotřebujeme, protože tělo si jeho potřebné množství vytváří samo a to i na nízkosacharidové stravě. „Naopak nadměrná konzumace cukru způsobuje zubní kazy, vede k nadváze a obezitě a způsobuje inzulinovou rezistenci. Ta může mít za následek metabolický syndrom, cukrovku, vznik srdečně cévních onemocnění,“ varuje odbornice.

 

 

Cukr nepotřebují ani vrcholoví sportovci

 

Vcelku častým mýtem je, že cukr je nutný při fyzické zátěži. „Dosud nebylo prokázáno, že by byl cukr nezbytný k tomu, aby měl člověk energii na sport. Jako zdroj sacharidů postačí ty komplexní. V současnosti naopak mnozí sportovci inklinují k nízkosacharidové stravě s navýšením tuků,“ popisuje odbornice.
To je částečně pravda, ale nelze ji přijímat všeobecně. Sportovci ji možná volí jako účionnou strategii, mají ale za sebou tým poradců a pečlivě hlídaný a na míru sestavený jídelníček. Hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová doplňuje: „Nejsem zastáncem nízkosacharidového stravování, zvlášť pokud je člověk laik a nedokáže si správně spočítat celkový kalorický příjem. Obvykle pak dochází k tomu, že konzumuje malé množství sacharidů i tuků a dostanete se klidně až pod bazální metabolismus,“ upozorňuje, proč pro amatéry nemusí být nízkosacharidová dieta vhodnou volbou.

 

Díky tomu, že budete v kalorickém deficitu sice zhubnete, ale kromě následného jojo efektu si můžete udělat zásek do metabolismu v podobě jeho zpomalení, které může být i nevratné, nebo jen obtížně napravitelné. „Dbejte proto raději na dlouhodobě zdravou stravu s přiměřeným množstvím komplexních sacharidů a také bílkovin,“ radí Hollerová.

 

 

Místo mouky luštěniny

 

Člověk by měl přijímat zejména kvalitní a výživově hodnotné sacharidy a měl by dávat přednost potravinám s nižším glykemickým indexem. „Při správně nastaveném jídelníčku, kde je dostatečné množství tuků a bílkovin, stačí přijímat okolo 100 g sacharidů na den, přičemž klíčový je druh sacharidů. Toto množství klienti často zvládají bez jakýchkoliv problémů dlouhodobě,“ vysvětluje Bartolomějová, a doporučuje jako zdroj sacharidů zařazovat kromě zeleniny i luštěniny, škrobnatou zeleninu nebo žitný chléb či ovoce. Občas je možné sáhnout i po jáhlách, quinoi, pohance či amarantu. „Vhodným zdrojem sacharidů jsou také luštěniny jako hrách, fazole, čočka, cizrna a sója,“ doplňuje Hollerová.


ČTĚTE TAKÉ:

Potřebuješ zhubnout? Víme, jak spalovat PŘÍMO TUKY
Karborexie: Boj proti sacharidům, který může skončit nemocí
Záhadná ketóza: Skutečně pomáhá hubnout a neohrozí zdraví?

 

Jak tělo přimět hubnout?

 

„Jestliže chcete zhubnout a štíhlé a zdravé tělo si celoživotně udržet, zvyšte ve stravě podíl kvalitních tuků na úkor sacharidů či podíl hodnotných sacharidů na úkor cukrů a rafinovaných sacharidů,“ doporučuje Bartolomějová.

 

Pozornost věnujte tomu, jaký má daná potravina glykemický index. Ty mají větší sytící schopnost a nevyvolávají tak rychle chuť na další jídlo jako potraviny s vysokým glykemickým indexem. Vždy dávejte přednost potravinám s nízkým glykemickým indexem a mějte na paměti, že čím delší je doba vaření, tím vyšší je glykemický index. Mění se i u téže potraviny odlišnou úpravou: rozvařené brambory budou mít vyšší GI než pěkně pevné, ještě vyšší pak bude u brambor šťouchaných nebo u bramborové kaše. Vyzkoušet můžete při přípravě jídel kvalitní ocet, který zpomaluje trávení a snižuje glykemický index.

 

 

Špatně jím, hodně cvičím

 

Nevěřte tomu, že nezdravou stravu spálíte sportem. „Díky pravidelnému pohybu si můžete dopřát více jídla nebo si občas zahřešit, ale nespoléhejte na to, že když budete jíst dennodenně nezdravě či budete jíst nepřiměřené množství jídla, tak budete mít štíhlou a zdravou postavu. Vše souvisí se vším“, uzavírá Hollerová.



1 hlasů
Vaše hodnocení