Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Pokud máš pocit, že už skoro nic nejíš a stále se ti nedaří zhubnout, tak pro tebe máme špatnou zprávu. Tvůj metabolismus je pomalý a neumí si poradit s energií, kterou mu dodáváš.

Nedaří se ti zhubnout? Nastartuj svůj metabolismus

Hubnutí
zdroj: Thinkstockphotos Hubnutí
aktualizováno 08.10.2015, 16:21 | 08.10.2015, 16:21 | Krasna.cz/lk

Pokud máš pocit, že už skoro nic nejíš a stále se ti nedaří zhubnout, tak pro tebe máme špatnou zprávu. Tvůj metabolismus je pomalý a neumí si poradit s energií, kterou mu dodáváš.

Snažíš se zhubnout, ale nějak ti to nejde? Máš pocit, že přibíráš i z jednoho sousta, a přitom bys skutečně potřebovala pár kilo shodit? Obecně platí, že aby jsi úspěšně hubla, musíš přijímat menší množství energie, než spálíš. Pro ženy je to zhruba 2000 kalorií. Někdy ovšem tato rovnice neplatí a i lidé, kteří přijímají méně kalorií, nehubnou. A to přesto, že jedí zdravě, a dokonce cvičí.

Takoví lidé mají velice často zpomalený metabolismus. To znamená, že jejich tělo pálí energii pomaleji a vlastně jí potřebuje i méně. Ke zpomalování matabolismu dochází přirozeně, věkem. Ale i dívky, které jsou ještě v pubertě, mohou mít metabolismus pomalejší. "Zpomalení metabolismu vzniká obvykle tím, že začnou přibývat tkáně, v níž může jen stěží docházet k odbourávání sacharidů a tuků. Tou je tuková tkáň v podkožních a útrobních partiích těla. Když nenamáháme svaly pohybem a cvičením a jen je s sebou pasivně nosíme, je logické, že nejdřív v nich poklesne napětí a pak prostě začnou ubývat. A to jsou pravé příčiny poklesu rychlosti metabolismu," vysvětluje prezident Aliance výživových poradců Ivan Mach.

 

Hladovění
Hladovění hubnutí nepomůže, naopak ti uškodí. (Foto: Thinkstockphotos)

 

Dáme ti příklad. Představ si, že jsi až do minulého roku poctivě cvičila, takže jsi s váhou neměla problémy a mohla jsi jíst, kolik jsi chtěla. Pak jsi ale přešla na jinou školu, množství povinností se ti výrazně zvýšilo a ty jsi neměla na cvičení čas. Tvoje svaly ochably a začaly se postupně zmenšovat. Protože jsi ale byla zvyklá jíst vše, co jsi chtěla, pokračuješ v tom a přibíráš. "Tuková tkáň má zásobní povahu, takže se v ní začne nadbytečná energie v podobě tuků hromadit. Tato tkáň je také metabolicky aktivní, ale trochu jinak než svalová tkáň. Je aktivní, pokud jde o hormony, které se v ní tvoří a přispívají k dalšímu snižování rychlosti metabolismu," popisuje Mach.

Lidé se zpomaleným metabolismem volí pro ně logickou cestu, jak zhubnutí docílit - přestanou skoro jíst. A tím se dostávají do začarovaného kruhu, protože tělo má strach z hladovění, začne s přijatou energií ještě více šetřit a nadále ji ukládá do tukových zásob. Ke zpomalení metabolismu dále přispívá nepravidelné stravování, například nejčastější hřích ve stravování - vynechání snídaně.

PŘEČTI SI TAKÉ:
Mlsáš ráda? Tak mlsej zdravě, pak nevadí ani zmrzlina nebo čokoláda
Proč vadí smažená jídla a co si dát místo nich?
Nedaří se ti zhubnout? Zkus výživového poradce

Naštěstí cesta z tohoto bludného kruhu existuje. Není jednoduchá, není krátká, ale funguje. Půjde o to zase dostat tělo do výchozího nastavení, tedy do okamžiku, kdy dokáže spotřebovat všechnu přijatou energii v normálním čase. Musíš začít zase pravidlně a vyváženě jíst, začít se správně hýbat, zpevnit svaly, aby začaly pálit tukykové zásoby.

"Tuky se budou přeměňovat na energii, pokud jim k tomu vytvoříte podmínky, například správným dýcháním při cvičení, vytvořením poptávky pracujících svalů po uložené energii, aktivací lymfatické soustavy (lymfatická masáž odblokuje případné lymfatické „uzávěry“, jimiž nemohou tuky odcházet) a samozřejmě změnami ve výživě. Půjde především o rozdělení celodenní dávky energie do 3-6 jídel, omezení obsahu sacharidů a tuků a zvýšení obsahu bílkovin a vlákniny ve stravě, " popisuje Ivan Mach a dodává, že vůbec není ostuda vyhledat pomoc u odborníků, pokud si myslíš, že to sama nedokážeš.

 

 

Můžeš si na internetu nají výživového poradce, ale pomoc ti dokáže i osobní trenér u vás ve fitku, nebo dokonce dětská lékařka. Někdy totiž za zpomalený metabolismus může i špatná funkce některých vnitřních orgánů, nejčastěji štítné žlázy, což ti pomůže odhalit právě doktorka.

Pokud to chceš nejdřív zkusit sama, máme pro tebe několik věcí, bez kterých se neobejdeš.

Pravidelná strava

Jak už bylo napsáno výše, musíš jíst pravidelně. Nejlépe pětkrát až šestkrát denně. Nejdůležitějším jídlem dne je snídaně, na kterou bys nikdy neměla zapomínat, ale ani jídlo ve spěchu ti moc nepomůže. Nejlepší bude, když si uděláš ráno dostatek času a dopřeješ si něco vydatného - ovesnou kaši, míchaná vajíčka, cornflakes s mlékem, ovoce...

Platí, že dopoledne můžeš jíst více než odpoledne, ale ani tehdy bys neměla zapomínat na pravidla zdravého a vyváženého stravování. Nejlépe uděláš, pokud se zaměříš na kvalitní bílkoviny, zdravé sacharidy a dostatečný přísun čerstvých potravin.

BUDE TĚ ZAJÍMAT:
Doma.cz píše:
Zakázaná jídla: Čím si zpomalujete metabolismus! 
Jóga proti stárnutí: Tato sestava vám rozproudí metabolismus

Pohyb


Je na tobě, který pohyb ti více vyhovuje, ale měla by ses mu věnovat pravidelně alespoň třikrát týdně dostatečně dlouhou dobu. Pravidelný pohyb ti vytvoří spaly, které potřebují více energie ke svému fungování, takže tvé tělo bude opět lépe spalovat.

 

Dívka se sluchátky
Běh ráno tě krásně nakopne. (Foto: Thinkstockphotos)

 

Pak jsou ovšem i další "vychytávky", které ti pomohou tvůj metabolismus nakopnout. Určitě vyzkoušej jógu, která má vyloženě pozice zaměřené na uvolnění lymfy a zrychlení metabolismu. Skvělým pomocníkem je také běh, zejména na lačno a po ránu. Ten ti pořádně rozpumpuje krev, takže tělo bude lépe energii využívat.

Spi dosyta


Osm hodin by měl být základ, ale usínáš-lii po půlnoci, přicházíš o nejkvalitnější spánek, který probíhá před půlnocí. Nebudeš-li dobře odpočinutá, tvé tělo bude energií šetřit a hubnutí půjde daleko pomaleji. Naopak při nadměrné únavě se tělo brání tloustnutím. 

 

NEPŘEHLÉDNĚTE:

Morbidní obezita Leona Šenková zneuctila mrtvé: Kyprá stehna rozvalovala po hrobech

Provaz, přemet, vlnobití... Obézní striptérka u tyče šokovala v talentové soutěži

Modelka krev a mlíko na obálce časopisu. Jak se vám líbí?

21 hlasů
Vaše hodnocení