Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Vstup do nového roku je plný novoročních předsevzetí. K těm nejčastějším patří pravidelné cvičení, ať už s cílem zhubnout nebo se jen cítit dobře. Proč to nezkusit třeba s jógou?

Nejlepší sport pro nezkušené? Začni s jógou, protáhneš svaly, zklidníš se i zhubneš

Fit
zdroj: Thinkstockphotos Fit
aktualizováno 04.01.2018, 16:31 | 04.01.2018, 16:31 | Krásná.cz

Vstup do nového roku je plný novoročních předsevzetí. K těm nejčastějším patří pravidelné cvičení, ať už s cílem zhubnout nebo se jen cítit dobře. Proč to nezkusit třeba s jógou?

S příchodem nového roku si dáváme předsevzetí a jedním z nich je často i to, že začneme cvičit – především proto, že chceme zhubnout kila, která jsme nabrali v průběhu celého roku a především přes svátky. Jóga může v naší snaze o hubnutí velmi dobře pomoci. Existují styly jógy, které jsou velmi aerobní, opravdu se u nich pořádně zapotíme a spálíme kalorie.

 

„Pokud už někdo má s jógou dostatečné zkušenosti, aby si dokázal pohlídat správné držení těla a dech, pak mohou dynamické styly jógy opravdu pomoci v naplnění toho novoročního předsevzetí,“ popisuje Michal Večeřa, instruktor jógy z Energy Studia Václava Krejčíka.

 

Aby nám jóga opravdu přinášela všechny účinky a také pro nás byla bezpečná, je potřeba nikam se nehnat a přijmout své tělo takové, jaké je, i s jeho limity. A to může být těžké právě v situaci, kdy je naším hlavním cílem zhubnout – tehdy býváme se svým tělem často dost nespokojení a často takzvaně tlačíme na pilu.

 

Hlavně nepřepálit start

 

„Úplným začátečníkům bych doporučoval na start a nabrání zkušeností spíše klidnější styly, při jejichž praktikování si právě mohou postupně osvojit správné držení těla a práci s dechem. Ty jsou totiž úplným základem a bez jejich znalosti si můžeme dokonce i ublížit,“ doporučuje odborník.

 

Případně jógu kombinuj s aktivnějšími sporty. Pro mnoho lidí je výbornou kombinací například běh nebo kolo pro spálení kalorií a klidná jóga pro optimální protažení, posílení a také psychické zklidnění.


 

Power jóga nebo radši vinjása?

 

Styly jógy se dají v základu rozdělit na dynamické a pomalejší. Ty dynamické, z nichž nejznámější je power jóga, vinjása a aštanga nabízejí zjednodušeně řečeno více pohybu, tedy kratší setrvání v pozicích a častější a rychlejší přechody mezi nimi. Pomalejší, nebo také klidnější styly, to je většinou hatha jóga, jóga pro zdravá záda nebo jógová terapie. U těch se můžete těšit na delší setrvání v pozicích a tedy právě onu možnost v klidu následovat instrukce pro správné zapojení jednotlivých částí těla a pro dech.


V dnešní době už máme v podstatě všichni nějaké menší či větší omezení, co se týče různých blokací páteře nebo hybnosti kloubů. A to jsou věci, se kterými se vyplatí pracovat velmi pozvolna. Právě různé typy jógy mohou být možností pro ty, kteří mají pocit, že kvůli zdravotním omezením sportovat vůbec nemohou. Vynikající pomůckou jsou v tomhle ohledu jógová videa na internetu, která si můžete v klidu doma pustit a podle nich sami posoudit, zda by to byl váš šálek kávy.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Potřebuješ se uvolnit? Zkus spánek jogínů
Velký přehled: Druhy jógy od A do V
Získej dokonalou postavu díky slim józe

 

Doma nebo na lekci?

 

Videa jsou opravdu fenomén dneška, lze z nich čerpat inspiraci. Co vám ale nedají, je zpětná vazba – lektor ve studiu vás může upozornit, když děláte něco špatně, abyste si neublížili. Můžete se zeptat na to, co vás zajímá. Navíc je studio motivujícím prostředím, sdílíte svoji cestu jógy s jinými lidmi. Často se také doma ke cvičení takzvaně nedokopeme, nebo na něj nemáme potřebný prostor a klid.

 

 

Jak doopravdy začít?

 

Tohle všichni řešíme dnes a denně – že bychom se do něčeho chtěli pustit, ale hledáme si výmluvy, proč to teď zrovna nejde. V tom si každý musí najít svůj přístup. „Co funguje pro mě? Postupně přes různé pokusy a omyly jsem zjistil, že čím větší výzvu před sebe postavím, tím snadněji pak podlehnu výmluvám svojí mysli, jako: přece se nebudeš hodinu dřít, vždyť jsi unavený zasloužíš si válení u filmu… Přece nebudeš vstávat kvůli cvičení o hodinu dřív, vždyť se vůbec nevyspíš a budeš celý den unavený… a podobně. Tomu člověk snadno podlehne, všichni jsme jen lidi. No a pak přichází na řadu výčitky svědomí, že nejsme dost dobří a prostě to zabalíme. Proto když se chci pustit do nějaké nové aktivity, začínám po malých kouscích,“ radí odborník na jógu.

 

Představte si, že se vás vaše mysl snaží odradit od desetiminutového pozdravu slunci, nebo od vstávání o pouhých 10 minut dřív – překonat takové protesty už není tak těžké, jako u té hodiny, že? Snadněji si tak vytvoříte návyk, tedy pravidelnost – a to je základ.



0 hlasů
Vaše hodnocení