Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

O tom, jak zásadní vliv mají potraviny na náš zdravotní stav, naši pleť, kvalitu vlasů a mnohdy i na naši psychiku, nepochybuje asi nikdo. Věděli jste však, že dokáží ovlivnit i naše vnímání tepla a zimy?

Nejlepší zbraň proti horku? Chytře zvolené jídlo

Léto
zdroj: Thinkstockphotos Léto
aktualizováno 29.05.2018, 00:00 | 29.05.2018, 00:00 | Krásná.cz

O tom, jak zásadní vliv mají potraviny na náš zdravotní stav, naši pleť, kvalitu vlasů a mnohdy i na naši psychiku, nepochybuje asi nikdo. Věděli jste však, že dokáží ovlivnit i naše vnímání tepla a zimy?

V zimě si intuitivně dopřáváme jídla a nápoje se skořicí či zázvorem, vaříme si hutné polévky s kořenovou zeleninou. V létě, kdy teploty šplhají ke třicítce, volíme lehkou a osvěžující stravu v podobě syrového ovoce a zeleniny v salátech nebo ve šťávách a sorbetech. A jaké druhy fungují v létě nejlépe? Poradíme vám.

 

Šampion ovoce

 

Většina druhů ovoce a zeleniny, zejména té sezónní, obsahuje spoustu vody a je dobrým zdrojem draslíku. Na léto je tak ideální volbou. Existuje však několik „letních šampiónů“, jako jsou melouny, bobulovité ovoce, špenát či pálivé papriky, které mohou být v boji s horkem obzvláště účinné. Například melouny obsahují až 95% vody plné vitamínů a minerálních látek.

 

Doktorka Susan Bowerman, výživová expertka společnosti Herbalife, dodává: „Žlutý meloun je dobrou volbou i proto, že betakarotén v něm obsažený působí jako antioxidant chránící pokožku před účinky škodlivého slunečního UV záření.“ Bobulovité ovoce zase obsahuje kromě vody i přírodní látky příbuzné acylpyrinu, které mají protizánětlivé účinky. Takže pokud sníte misku sladkého bobulovitého ovoce, můžete snížit zánětlivé procesy a následky nadměrného opalování na slunci.

 

Detox - 7
(Foto: oficiální zdroj)

 

Řiďte se přírodou


Lokálnost a sezónnost hrají důležitou roli. Čím více je rostlina vystavena slunečnímu záření a čím více obsahuje vody, tím větší má ochlazující účinky. Takže i ovoce a zelenina vypěstované na vaší zahrádce vás ochladí. Využijte sezónu okurek, rajčat, paprik, rybízu, broskví a salátů a obohaťte si jimi svůj jídelníček co nejvíce.


Rady z horké exotiky


Mexičané v tropických teplotách ochlazují svá těla pálivými papričkami. Ty totiž stimulují pocení tím, že rozšiřují cévy, umožňují zvýšené pocení, a tudíž i větší ochlazení těla. V horkých dnech si tedy přidejte do salátu špetku čerstvého chilli. Podobnou funkci má také česnek a zázvor, který v jiném období běžně používáme k zahřátí organizmu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak být i v horku za dámu, aneb letní profesionální šatník
Je horko a ty nepiješ? Víme, jak nenásilně zvládnout pitný režim
Zrádné počasí: jak se oblékat, když je ráno zima a odpoledne horko?

 

Tipy na skvělé letní osvěžení:

 

Zdravá domácí banánová zmrzlina


Nechte přes noc zamrazit kolečka banánu, ráno je vyndejte a rozmixujte na hladkou kaši. Rozmixované zmrzlé banány vykouzlí krémovou konzistenci a tuto osvěžující snídani či svačinku můžete doplnit čímkoliv. Susan doporučuje čerstvé bobulovité ovoce, nepražené kakaové boby nebo svěží mátu.

 

Chilli hummus


Do klasického hummusu, který vykouzlíte z plechovky cizrny, lžíce tahini pasty, dvou lžic ledové vody, olivového oleje, dvou stroužků česneku, soli, pepře a šťávy z jednoho citronu, přidejte velkou špetku ostrého chilli nebo čerstvou chilli papričku. Před podáváním nechte pořádně vychladit v lednici. K hummusu pak přikusujte na dlouhé špalíčky nakrájenou mrkev, řapíkatý celer a okurku.

 

Osvěžující jahodové smoothie


Hrnek ledu, hrnek čerstvých jahod (nebo malin, borůvek) a hrst máty rozmixujte s hrnkem kokosové vody (je báječná na hydrataci), třemi sušenými datlemi a jedním banánem. Je to zaručeně osvěžující a lahodná svačinka. Do mixéru můžete ještě přidat půl hrnku vloček nebo proteinový prášek a zdravá snídaně, která vás zasytí a ochladí, je hotová.

 

Dobrou chuť!



0 hlasů
Vaše hodnocení