Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

O tělesném tuku, který se nám hromadí v problematických partiích, se hodně mluví, přitom se o něm však šíří tolik dezinformací. Nevěříte hloupostem i vy?

Pět největších nesmyslů o problematických partiích: Tohle na faldíky neplatí

Trénink
zdroj: Getty Images Trénink
aktualizováno 23.01.2019, 16:42 | 23.01.2019, 16:42 | Krásná.cz

O tělesném tuku, který se nám hromadí v problematických partiích, se hodně mluví, přitom se o něm však šíří tolik dezinformací. Nevěříte hloupostem i vy?

Špeků a tukových faldíků se snaží zbavit mnoho z nás, jenže mnohdy svou snahu stavíme na naprosto nefungujících teoriích a mýtech. Než začnete správně, je třeba si uvědomit, co tuk vlastně je, proč ho tělo tvoří a zda je vůbec zdravé se ho zbavovat.


1. Tukové buňky slouží pouze k ukládání tuků.


Ještě nedávno se mělo za to, že tukové tkáně jsou pouze výsledkem příjmu přebytečných kalorií a pro tělo nemají význam. Nyní už víme, že tukové buňky produkují množství hormonů, které se uvolňují do krevního oběhu a vysílají důležité signály ostatním částem těla. Ty mohou mít dalekosáhlé důsledky pro naše zdraví, protože ovlivňují například metabolismus, a tím i dlouhodobou regulaci tělesné hmotnosti. Navíc tuk se v tkáních pouze nehromadí. Neustále se přemisťuje do buněk, nebo ven z nich podle toho, co zrovna tělo potřebuje.

 

2. Tuku v těle byste měli mít co nejméně.


Je sice pravdou, že příliš mnoho tělesného tuku může ohrozit vaše zdraví, ale bez něj se náš organismus neobejde. Podporuje totiž důležité funkce. Vytváří hormony nezbytné k fungování těla, uchovává vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K). Poskytuje ochranu před chladem v zimních měsících a chrání nejen životně důležité orgány, ale například i chodidla. „Zdravá hodnota tělesného tuku je kolem 15 % u mužů a 22 % u žen,“ upozorňuje Susan Bowermanová, výživová expertka společnosti Herbalife.

 

Cvičení
(Foto: Getty Images)


3. Tuky můžete shazovat v konkrétních partiích.


Pokud se při cvičení zaměříte na břišní svaly nebo nohy, tyto konkrétní partie se vám vyrýsují a budete vypadat štíhlejší. Pravdou ale je, že pokud se snažíte snížit váhu, zbavujete se tuku rovnoměrně po celém těle. Susan Bowermanová vysvětluje: „Cílené spalování tuků není možné, proto si tělo své křivky zachová, i když jste v tréninku. Silueta, která je pro vás charakteristická, vám tedy zůstane, pouze se úměrně zmenší.“

 

ČTĚTE TAKÉ:

Čemu se vyhnout aneb 3 nejčastější chyby při cvičení
Zaměřeno na problematické partie! Sestava, která funguje
Nejlepší sporty na problematické partie

 

4. Pokud přestanete cvičit, vaše svaly se přemění na tuky.


Na první pohled se to tak může zdát. Díky silovému tréninku dochází ke stavbě a obnově svalové hmoty. Polevíte-li ve svém úsilí tím, že vyřadíte fyzickou aktivitu ze svého života, vaše svaly začnou poměrně záhy slábnout. Mezi svalovými vlákny se pak může začít usazovat tuk. Pozor ale! Svalové a tukové tkáně nejsou zaměnitelné. Proto se svaly nikdy nepřemění na tuky.


5. Tuk váží méně než svaly.


Tento mýtus slýcháme opravdu často. Technicky to ale není správně. Kilo zůstane kilem, ať děláme, co děláme. Pravda je taková, že tuk má menší hustotu než sval. To znamená, že kilogram tuku zabere v těle více místa než kilogram svalů. To je také důvod, proč svalnatí lidé většinou váží více, než byste hádali. V jejich těle je v malém objemu namačkaná vysoká hmotnost svalů. I proto se, pokud cvičíte a snažíte se zhubnout, nemáte pro kontrolu jen vážit. Jak přibývá vaše svalová hmota, váha roste, což může vyvolat demotivaci. Jestliže si ale změříte problematické partie na centimetry, úbytek jistě bude viditelný. Proto při kontrole vašeho postupu raději kombinujte vážení i měření, nebo se nechte ve fitness centru či výživové poradně změřit na certifikovaném přístroji, který dokáže vyhodnotit poměr tuků, svalů, vody, ale i hodnotu vašeho bazálního metabolismu. 



1 hlasů
Vaše hodnocení