Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Pitný režim není vhodné podceňovat a v létě to platí dvojnásob. Nedostatek tekutin se negativně podepíše na tvém zdraví, váze a tvém vzhledu.

Pitný režim: Nutnost pro zdraví, krásu i štíhlou postavu

Pitný režim
zdroj: Thinkstockphotos Pitný režim
aktualizováno 08.08.2012, 00:00 | 08.08.2012, 00:00 | Krasna.cz/trm

Pitný režim není vhodné podceňovat a v létě to platí dvojnásob. Nedostatek tekutin se negativně podepíše na tvém zdraví, váze a tvém vzhledu.

Čas léta a prázdnin je z hlediska dostatečného pitného režimu krizovým obdobím. Asi si říkáš, že v době letních veder nehrozí, že budeš málo pít. Jenže ve vysokých teplotách, střídajících se s klimatizací, při letním sportování a v kombinaci s nepravidelným „dovolenkovým“ režimem, je dehydratace organismu nejčastějším důvodem nevolností.

 
Naše tělo je většinově tvořeno z vody (u dospělých asi 60 % u dětí podle věku až 80 %) a mimo všechny její významné funkce lidskému organismu napomáhá i při regulaci teploty a zabraňuje jeho přehřívání. To platí dvojnásobně v teplém letním počasí.
Denní příjem tekutin se u dospělého člověka v létě zvyšuje (vzhledem k jeho tělesné konstituci i aktivitě) až na 3,5 litru vody, u dětí je doporučená hranice o litr méně – tedy zhruba 2,5 litru vody za den, a to i v běžném domácím prostředí. Máme pro tebe proto několik tipů, jak se udržet svěží.

 
Zvýšený úbytek tekutin v těle způsobuje nadměrné pocení nebo klimatizace, která obecně vysušuje pokožku těla, a navíc ohrožuje organismus příliš nízkými teplotami. Další kapitolou pro zátěž organismu jsou letní dovolené. Hodiny cesty v horkém voze nebo klimatizovaném letadle, nenadálá pěší turistika a sporty, kterým se jinak přes rok nevěnuješ, a hlavně nepravidelný režim co do programu, jídla i pitného režimu. Pak není těžké ležet celý den u vody, nebo zapomenout na hodiny při minigolfu a pitný režim tak ošidit.

 

Žízni předcházej preventivně

 

Ve chvíli, kdy cítíš žízeň (tvé tělo v té chvíli postrádá zhruba litr tekutin), je na pití pozdě. Pij v průběhu celého dne, i když nejsi žíznivá. Pomoci může láhev minerálky v kabelce, batohu, ale i na brigádě na pracovním stole. Zabal si ji i na každý, sebekratší výlet. Ani v parných dnech se nevyhýbej polévkám. Je to snadný zdroj nasycení i doplnění tekutin, přes den si dopřej hodně ovoce a zeleniny, zejména vodnatých druhů (meloun, rajčata, okurky, broskve). Svěží chuť a velký obsah vody je v melounech, ananasu, avokádu, či peckovém ovoci, ze zeleniny se nebraňte rajčatům, paprikám, nebo okurkám.

 

Podívejme se zblízka na tekutiny, jako stvořené pro dny, kdy se lepí patro na jazyk. Kvůli nadměrnému pocení (potažmo ztráty soli) jsou jedničkou letního pitného režimu minerálky. Tvému organismu dodají potřebné prvky, ale vybírej je pozorně podle obsahu sodíku. Nízký obsah má například česká Ondrášovka, s níž svému tělu dopřeješ vyvážený poměr vápníku, magnesia a draslíku.

 


V našich zeměpisných šířkách není tradiční pití čaje v horkých dnech. Je to ale škoda. Zejména zelený čaj je vhodný, navíc může odstranit i řadu zdravotních problémů. „Obecně je čaj chápán především jako vhodný prostředek ke snižování únavy, neboť podporuje tělesnou a duševní činnost, jeho účinky na lidský organismus jsou však daleko rozsáhlejší. Čaj působí například jako regulátor tělesné teploty. Při horečce tělo chladí, a naopak při podchlazení organismus rozehřeje. Léčivé účinky jsou přisuzovány zejména zelenému čaji, který se pije po staletí. Ostatně jeho blahodárné účinky popsal v Knize čajů zenový mnich Eisai už v roce 1191,“ řekl Petr Zelík, zakladatel a vlastník společnosti Oxalis, která se specializuje na čaj a kávu. Pro přípravu zeleného čaje se používají sušené lístky čajovníku, které během zpracování neprocházejí fermentací a díky tomu si ponechávají účinné látky. Zelený čaj obsahuje velké množství minerálních látek, jako například draslík nebo hořčík, a má velký podíl fluoru, který je významný pro stavbu kostí a zubů. K pozitivním zdravotním účinkům zeleného čaje značnou měrou přispívá vysoký obsah rostlinných polyfenolů, které se vyznačují antioxidačními účinky.

 
„Zelený čaj je vhodný například během detoxikace jater. Na rozdíl od kávy upravuje krevní tlak, snižuje hladinu cholesterolu a zabraňuje alergickým reakcím. Kromě toho je doporučován jako prevence vzniku rakoviny nebo ke snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění. Má antibiotické účinky, působí hlavně proti virům a plísním, ochraňuje chrup před zubním kazem. Zelený čaj je vhodný k regulaci tělesné hmotnosti, urychluje totiž proces spalování kalorií“ popsal účinky zeleného čaje Petr Zelík. Antioxidační účinky zeleného čaje jsou až sedmkrát vyšší než u čaje černého. Zelený čaj je vhodné pít neslazený a bez mléka, to totiž podstatně snižuje jeho léčivé účinky.


V létě si v rozumné míře dopřej klidně i slazené džusy. Alkoholické nápoje ve velkém tvůj organismus dehydratují, tak se nespoléhej na zavlažování pivními moky. Navíc v létě obecně méně jíme, takže s tebou alkoholický koktejl může zamávat víc, než jsi zvyklá. Kvůli obsahu močopudných látek není vhodná pro častou konzumaci káva.

 

 

Na cesty se vyzbroj

 

Ať už vyrážíš na dovolenou k moři, nebo jen na tuzemský celodenní výlet, nepodceňuj teploty ve vozidle. Ať už trávíš volný den procházkou, u vody, nebo prohlídkou nějaké kulturní památky, mysli vždy dopředu na to, jestli bude příležitost ke koupi vody. O dni stráveném například na beach volejbalu, kole nebo kolečkových bruslích nemluvě.

 

V kostce řečeno, dostatečný přísun tekutin je obzvláště v létě nutné striktně dodržovat, a to nejen prostřednictvím tekutin, ale i potravy. Protože se žízeň ohlašuje, až když je problém dehydratace zaset, zalévej své tělo preventivně a pravidelně. Při dovolené můžeš mít tendenci na pitný režim zapomínat a způsobená dehydratace, provázená úpornými bolestmi hlavy a pocitem nevolnosti a blížících se mdlob ti může zkazit celý den i způsobit problémy trvalejšího rázu.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Čisté tělo, čistá mysl
Pitný režim nutný pro tvůj hubnoucí plán
Málo piješ? Víme, co to dělá s tvou krásou

 

Pokud chceš během léta zhubnout, měla bys na pitný režim myslet o to víc. V závislosti na váze, věku a životním stylu člověk ztrácí denně průměrně 2,5 až 3 litry vody. Nemluvíme tak jen o vylučování trávicím traktem, ale i o pocení či dýchání. Část samozřejmě znovu přijme prostřednictvím jídla (obvykle 500 ml) a zbytek je potřeba pro udržení rovnováhy doplnit pitným režimem. V případě zvýšené fyzické aktivity, nebo vysokých teplot, je potřeba ještě přidat. A protože je dobré úbytek váhy podpořit aerobním pohybem, je to přesně ten případ. Pro začátek je dobré si uvědomit, že příjem tekutin by měl být dodržován v průběhu celého dne. Jednorázové zavodnění těla – tedy náhlé dohánění zanedbaného režimu, příliš zatěžuje ledviny a z těla odplavuje potřebné minerály. Při odbourávání tukové tkáně dochází k vyplavování toxických látek a prostřednictvím pitného režimu dochází k jejich vyplavování z těla. V opačném případě přichází bolesti hlavy, únava, křeče, pokles fyzické i psychické výkonosti či dehydratace pokožky. A stejně jako pravidelný přísun jídla je i dostatečné zavodňování organismu prevencí zbytečného zadržování tuků, potažmo vody.



6 hlasů
Vaše hodnocení