Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Tušíte, co s vámi udělá ranní sklenice vody na lačný žaludek? Kolik byste měli vypít tekutin denně a kdy už obyčejná voda tělu nestačí? Důležitost pitného režimu pro lidský organismus je zřejmá, pojďme však vyvrátit některé polopravdy, které o něm...

Pravdy a mýty o pitném režimu důležité pro krásu i zdraví

Pitný režim
zdroj: Thinkstockphotos Pitný režim
aktualizováno 18.07.2017, 16:37 | 18.07.2017, 16:37 | Krásná.cz

Tušíte, co s vámi udělá ranní sklenice vody na lačný žaludek? Kolik byste měli vypít tekutin denně a kdy už obyčejná voda tělu nestačí? Důležitost pitného režimu pro lidský organismus je zřejmá, pojďme však vyvrátit některé polopravdy, které o něm kolují.

„Pravidelný pitný režim je základem našeho zdraví. Bez jídla vydržíme týdny, ale bez vody jsme schopni přežít jen pár dní. Každá naše buňka ji potřebuje ke své správné funkci a pomáhá také odplavit nečistoty pryč z těla. Mnoho lidí si stále plete obyčejnou vodu s černým čajem, kolou nebo kávou. Kofeinové nápoje ale tělo odvodňují. Bolest hlavy a únava jsou pak prvotními znaky dehydratace, které mohou přerůst až v závažná zdravotní onemocnění,“ upozorňuje hlavní výživová specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

 

1. Mýtus: denně je nutné vypít alespoň 2 l tekutin

 

Doporučené množství tekutin je závislé na věku a hmotnosti, ročním období a především na fyzické aktivitě člověka. „Doplnit byste měli minimálně tolik tekutin, kolik jí během dne ztratíte v moči, dýcháním a pocením. Například tělo sportovce si v parnu žádá i 5 litrů vody denně, naopak člověk se sedavým způsobem života nemusí za příhodných podmínek potřebovat ani 2 litry. Zlaté pravidlo, kterým by se měl řídit každý dospělý v kterýkoli čas, zní minimálně 30 ml vody na 1 kg váhy denně,“ uvádí hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Markéta Brožová.

 

Odborné zdroje uvádějí přesná čísla pro dospělé muže 2600 ml tekutin za den, pro ženy 2100 ml za den, pokud jsou těhotné nebo kojí, ještě o 0,5 litru navrch. Takto přesné údaje jsou však podle výživové specialistky Bartolomějové hodně orientační a individuálně se na základě faktorů uvedených výše velmi liší.

 

„Důležitou indicií jsou rozdíly ve stravování. Zatímco ovoce a zeleninu tvoří až z 90 procent voda, trvanlivé, koncentrované a sušené potraviny své přirozené množství vody ztratily. Pokud se tedy stravujete zdravě, získáte dost vody i z jídla a nemusíte se prolévat dvěma litry dalších tekutin, naopak se špatnými stravovacími návyky se nároky na dostatečný pitný režim zvyšují,“ vysvětluje Monika Bartolomějová.

  

Jak poznáme dehydrataci?

Příznaky dehydratace jsou závislé na ztrátách vody z organismu. Při mírné dehydrataci pociťujeme žízeň, sliznice jsou suché a snižuje se množství moči, která je tmavá a koncentrovaná. Při ztrátách větších dochází navíc k poklesu krevního tlaku, objevuje se zrychlený puls, bolesti hlavy, poruchy soustředění, ospalost, závratě, hrozí riziko pádu. Těžká dehydratace pak může vést k poškozením ledvin a k jejich akutnímu selhání s nutností hospitalizace. Může se jednat o stavy velmi závažné, kdy pacient je přímo ohrožen na životě. „Dehydratace, nízký obsah vody v těle, ohrožuje náš fyzický i psychický výkon. Může zhoršovat zdravotní stav nemocných či průběh onemocnění,“ varuje primář dialyzačního střediska Fresenius NephroCare v Nymburce MUDr. Ondřej Remeš.


2. Mýtus: děti potřebují méně tekutin než dospělí

 

Nebezpečný omyl! Děti ztrácí přirozeným způsobem víc vody než dospělí, proto by ji měly i víc přijmout. Školní děti mohou v poměru ke své hmotnosti klidně vypít až o polovinu víc vody, než je běžná dávka pro dospělého.

 

„Dehydratací jsou nejvíce ohroženy děti a senioři, kteří nepociťují tolik žízeň a na pitný režim zapomínají. Suchý vzduch ve školách zapříčiňuje, že tělo ztrácí větší množství vody samotným dýcháním a může se také silněji potit. Možnost kdykoli doplnit tekutiny, i během vyučování, by měla být samozřejmostí,“ míní Monika Bartolomějová.

 

 

Věděli jste, že…
… s přibývajícím věkem klesá pocit žízně? Organismus padesátníků už nedokáže účinně hlídat příjem tekutin a je třeba jej vědomě hlídat. V opačném případě hrozí nedostatek tekutin provázené vyšším krevním tlakem a rizikem vzniku ledvinových a žlučových kamenů.

  

PŘEČTI SI TAKÉ:

Jak se přimět dodržovat pitný režim?
Chceš krásnější pleť? Začni pít víc vody! FOTOGALERIE jako důkaz
Co ještě (ne)víš o hydrataci?

 

3. Mýtus: jedinou správnou tekutinou je voda

 

Voda je skutečně nejvhodnější volbou. Ne však ultimátním řešením. Měla by zaujmout většinové postavení ve vašem denním pitném režimu, ale pro obohacení a chuť můžete v menší míře sáhnout také po ovocných a bylinných čajích nebo ovocných šťávách bez přidaného cukru.

 

„Pokud přijmete 2 litry tekutin denně, alespoň polovina by měla patřit obyčejné čisté vodě. Zbytek lze rozdělit v poměru 0,5 litru lehkých minerálních vod, 0,3 litru slabého čaje (nikoliv černého) a 0,2 litru kvalitní čerstvé zeleninové šťávy. Pozor, minerální vody si nepleťme s obyčejnou vodou, nemělo by se to s nimi přehánět, půllitr považujme za denní maximum,“ vypočetla Monika Bartolomějová.


Věděli jste, že…
…60 až 70 % lidského organismu tvoří voda? Její nedostatek (dehydrataci) značí pocity žízně, bolesti hlavy, slabost, apatie, suchá pokožka nebo zácpa. Bez vody člověk přežije pouhé tři dny.

 

Studené nebo teplé?


Teplé nebo vlažné nápoje dokážou pocit žízně zahnat mnohdy lépe než ty studené. „Nemusíte se obávat, že studené nápoje škodí ledvinám. Než do nich tekutina doputuje, má již tělesnou teplotu. Ideálním nápojem jsou čaje, které představují určitou harmonickou tekutinu, avšak ty pravé původem z Asie. Zároveň by neměly být slazené,“ říká MUDr. Vladimír Teplan, DrSc., odborný garant výživového programu Cambridge Weight Plan. Kromě doplnění tekutin je správný pitný režim důležitý i pro udržování hladiny minerálů. Neexistují sice přesná kritéria, jaké množství a čeho by měl každý člověk denně vypít, je ale důležité rozdělit příjem tekutin rovnoměrně do celého dne. Faktorů je celá řada, nejen hmotnost, aktivita, ale i pohlaví (muži se potí více než ženy). Nesmíme také zapomenout na prostředí, ve kterém se pohybujeme – okolní teplota je poměrně významným činitelem. Tak tedy doslova a do písmene – na zdraví!

 

  

4. Mýtus: zapíjet jídlo je nezdravé

 

Je to voda, která nám v trávení pomáhá. Každý známe nepříjemný pocit sucha v ústech a těžkosti s vysušenými pokrmy. Podle odborníků je voda žádoucím doplňkem ke každému jídlu, pokud si dáte vhodný drink chvíli před jídlem (například ovocnou či zeleninovou šťávu ředěnou vodou v poměru 1:1), uspokojíte pocit hladu a sníte menší porci.

 

 

5. Mýtus: limonády do pitného režimu nepatří

 

Do pitného režimu se počítají všechny tekutiny. Otázkou však zůstává, jaké další látky, s negativním účinkem na lidský organismus, obsahují. Mnohé z nich zbytečně přetěžují váš organismus.

 

„Všem typům nápojů s umělými sladidly a fruktózou se raději vyhněte. Stejně tak doslazovaným ovocným džusům, které poznáte už podle podezřele nízké ceny, ale pozor, najdete je i mezi dražšími. Jedinou výjimku tvoří nápoje slazené přírodním sladidlem stévií. Pokud holdujete bublinkám, není to vyloženě špatně, ale pamatujte, že čím víc je nápoj sycený, tím více zatěžujete vaše tělo,“ upozorňuje Monika Bartolomějová.


Věděli jste, že…
… špatný pitný režim je podle Světové zdravotnické organizace (WHO) příčinou až 6 % všech nemocí? Voda pomáhá chránit sliznice před infekcemi z okolí, při vysušení (například dlouhým máčením, silnou klimatizací apod.) jsme náchylnější k nákaze.

 

6. Mýtus: když piji kávu s mlékem, tekutin mám dost

 

Káva tělo odvodňuje. Vedle alkoholu a černého čaje patří k výrazným činitelům dehydratace. Notoričtí pijáci kávy bývají většinou velmi vytížení lidé, kteří při práci zapomínají na pití jiných tekutin. Aby se vyvarovali dehydrataci, ale i bolestem hlavy, ke každému šálku kávy by měli vypít sklenici vody. Mléko zastává spíš funkci potraviny, která tělu dává živiny, jeho funkcí není uhasit žízeň.

 

Ranní rituál pro zdravý organismus

Zkuste se ještě před snídaní nakopnout sklenicí teplé vody se šťávou z půlky citronu. Budete překvapeni, jak takový jednoduchý elixír na lačný žaludek může nahradit ranní kávu!
- Napomáhá trávícímu systému a povzbuzuje peristaltiku střev.
- Díky obsahu vitaminu C v citronu posílíte přirozenou obranyschopnost.
- Citronová šťáva působí antibakteriálně a napomáhá vylučování nežádoucích látek, vaše pokožka bude jasnější.

 

7. Mýtus: ledové čaje jsou stejně prospěšné jako voda

 

Bohužel, tyto nápoje nemají většinou s čajem nic společného. Jsou plné cukru, převážně fruktózy nebo umělých sladidel. Když si pozorně pročtete složení, naleznete spoustu aromat, barviv a konzervantů. V ničem si nezadají se slazenými limonádami, ač se tváří jako zdravější varianta. Pokud toužíte po ledovém čaji, vyrobte si svůj vlastní, zelený, ovocný nebo bylinný, s citronem a bez doslazování.

 

„Doplňování tekutin je zásadní zvlášť při sportovních výkonech a náročné fyzické aktivitě. Slazené limonády a kupované ledové čaje jsou ale v rámci pitného režimu naprosto nevhodné. Pokud vydáváte hodně energie, sáhněte raději po iontovém nápoji, při velké námaze je díky obsahu důležitých živin a iontů vhodnější než čirá voda,“ radí trenérka Markéta Brožová.

 

8. Mýtus: pivo a vinný střik dodávají tělu vody dostatek

 

Vychlazené pivo umí uhasit náhlou žízeň, ale nenahradí tělu ztracené tekutiny. Jeho nadbytek naopak dehydratuje a zatěžuje vnitřní orgány. Podobně jako víno, které je vždy lepší konzumovat ve stejném poměru s vodou. Oba alkoholické nápoje představují vydatný zdroj cukrů a kalorií, proto by měly být tabu nejen během hubnoucího procesu.

 

„Stav zavodnění organismu spolehlivě ukazuje frekvence močení. Běžná je potřeba 5 až 7krát denně, větší či menší frekvence značí problém. Při dehydrataci se frekvence močení rapidně snižuje. Proces vylučování je spojen s nepříjemnými pocity a pálením. Moč má jantarovou barvu, páchne a v některých případech může být dokonce zakalená,“ upozorňuje nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

 

 

9. Mýtus: když nepiju přes den, doženu to večer

 

Pokud pravidelný pitný režim nedodržujete, zaděláváte si na vážné zdravotní problémy. Zvlášť při průjmové stolici nebo nadměrném pocení je zvýšený příjem tekutin extrémně důležitý. Pokud pocítíte žízeň, jste už mírně dehydratovaní, ideální je naučit se pít po celý den.

 

„Dehydratace je provázena apatií, únavou a celkovou slabostí. Nemůžete se soustředit, bolí vás hlava a cítíte nevolnost. Při náhlé změně polohy může docházet k mdlobám kvůli poklesu krevního tlaku a snižuje se vaše celková výkonnost,“ popisuje prvotní příznaky dehydratace fitness trenérka Markéta Brožová.

 

10. Mýtus: vysoký příjem vody znamená přibírání na váze

 

Na nedostatek vody tělo reaguje jejím zadržováním. Při nedostatečném pitném režimu trpí nejen váš vylučovací systém a kůže, ale voda je také potřebná pro všechny biochemické pochody v těle včetně detoxikačních procesů.

 

„Při nedostatku tekutin se můžeme cítit nepříjemně oteklí a odulí. Pleť šedne a ztrácí svou přirozenou pružnost. Tvoří se víc vrásek a rychleji stárneme. Kromě kosmetických vad na kráse se však v důsledku špatného pitného režimu mohou rozvinout také některá onemocnění. Jednoznačnou spojitost s pitným režimem mají například urologické problémy,“ potvrdila Monika Bartolomějová.


Pozor ale i na opačný trend, tedy nadměrný příjem tekutin, nazývaný aquaholismus. „Neplatí, že když budeme hodně pít, naplníme si tekutinou tělesné buňky a budeme krásní a bez vrásek. Tělo má svoje vnitřní regulační mechanismy, dva a půl litru vody denně k jeho správnému fungování opravdu stačí,“ upozorňuje prof. MUDr. Vladimír Teplan, DrSc.

  

Nadměrné zadržování vody se častěji týká žen, a to v souvislosti s ženskými hormony. Rizikových faktorů je ale mnohem více a patří mezi ně nejen vysoké letní teploty, ale i životní styl spojený se stresem, nedostatkem pohybu a nevhodnými stravovacími návyky. Svou roli mohou hrát i některé léky, například hormonální antikoncepce či léky na vysoký krevní tlak.

 

Nedostatečný příjem vody vede k tomu, že vaše tělo vodu ještě více zadržuje, proto je důležité příjem tekutin neomezovat. Změňte ale složení tekutin, které konzumujete, a zaměřte se hlavně na čistou vodu. „V době, kdy je močový měchýř nejvíce aktivní, tedy mezi 15. a 17. hodinou, můžete vyzkoušet také bylinné přípravky přispívající k odvodnění,“ říká Jana Ranušová, odbornice na přírodní léčbu. Vyzkoušet můžete například jalovec, kopřivy, petržel a břízu.



0 hlasů
Vaše hodnocení