Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Jednou za čas tě řízek k obědu nezabije, ale na smažený fast food raději zapomeň.

Proč vadí smažená jídla a co si dát místo nich?

smažené jídlo 1
zdroj: Thinkstockphotos smažené jídlo 1
aktualizováno 25.08.2016, 00:31 | 25.08.2016, 00:31 | krasna.cz/raw

Jednou za čas tě řízek k obědu nezabije, ale na smažený fast food raději zapomeň.

Kila navíc, rozhozené zažívání, ohrožené zdraví, špatná pleť. To je jen několik nepříjemných dopadů toho, když si někdo nad míru dopřává smažených jídel.

 

Zdravého na nich není prakticky nic. Nemá smysl chlácholit se tím, že někde uvnitř je maso, které přece tělu dodává potřebné bílkoviny. Ona obalovaná smažená zelenina jako je květák nebo třeba houby nejsou ničím zdravým či dietním – ve srovnání s řízkem není energetický rozdíl zásadní, protože nejvíce energie připadá na trojobal nasáklý olejem.

 

 

A smažený sýr, které české restaurace nabízejí často coby jediné bezmasé jídlo, je ještě horší, protože množství tuku obsahuje i samotný sýr, přičemž platí, že čím tučnější je, tím spíše se roztéká. Přitom právě takový máš možná nejraději. 

 

Mezi smažená jídla patří i ta, u kterých tě to na první pohled nenapadne - krom hranolek jsou to i chipsy a samozřejmě také hamburgery. 

 

 

 

Smažené jídlo vadí podobně jako cigarety
Při smažení vznikají v jídle škodlivé látky, u některých z nich už vědci nepochybují o tom, že mohou zvýšit riziko rozvoje rakoviny.

 

Obzvláště to hrozí tehdy, pokud se bude smažit na laciném a pro smažení nevhodném oleji, který se snadno přepaluje nebo při příliš vysokých teplotách. Příliš časté pojídání smaženého jídla si tak moc nezadá třeba s kouřením, pokud jde o negativní vlivy na zdraví. 

 


Mezi takové látky patří akrylamid, který vzniká za vysokých teplot přeměnou škrobu a nejvíce ho bývá ve smažených bramborových hranolcích. Bohužel, pokud si dáváš jídlo venku, je nakonec jedno, zda to je fast food nebo slušná restaurace. Nikde nemáš šanci zjistit, na jakém oleji se vše smažilo.

 

Přepálený omastek tělo tráví dlouhé hodiny
Pokud smažíš doma, měj na paměti, že by teplota oleje neměla nikdy přesáhnout 175 stupňů – ani tak to sice nebude zdravá příprava jídla, ale alespoň nebude příliš spálené.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Pět osvědčených cviků pro pevnější břicho

Hlídej si množství příloh, ale úplně je nevynechávej

Pět nejhorších diet, které raději nezkoušejte

 

Přepálený omastek ti navíc může ublížit hned, je těžko stravitelný a může ti být těžko od žaludku nebo tě může bolet žlučník. Nic z toho totiž nemusí trápit jen starší generace. Smažená a mastní jídla jsou totiž zatěžkávací zkouškou pro každého, jejich trávení je těžké a pomalé.

 

Něco, co sníš za deset minut a po půl hodině už si na to ani nevzpomeneš, tvoje tělo tráví dlouhé hodiny. Vedlejšími projevy jsou nadýmání a pocit, že člověk má plné břicho, ačkoli už má zároveň zase trochu hlad.

 

I párek v rohlíku je někdy lepší
Takže, co si dát v momentě, kdy jsi ve městě, máš hlad a víš, že kousek smaženého kuřete s hranolovými prostě nebude tou nejlepší volbou?

 

 

 

Je to možná překvapivé, ale pokud není skutečně nic po ruce, je lepší volbou i párek v rohlíku – bílé pečivo sice není nic moc a tučná uzenina také ne, ale jsou v ní alespoň nějaké bílkoviny, není smažená a celkově má tohle jídlo menší kalorickou hodnotu, než kuře smažené navíc často i s kůží.

 

Ale ještě lepší než volit mezi dvěma různými jídly z fast foodu bude, když si dojdeš koupit něco do normálního obchodu. Protože jako svačině nebo menší oběd rozhodně lépe poslouží třeba kousek tmavého pečiva, deset deka libové šunky a jedno jablko. V nabídce restaurací dej před smaženým přednost jakémukoli dušenému masu.



8 hlasů
Vaše hodnocení