Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Redukční diety jsou zhoubou zdravého hubnutí. Slibují štíhlou postavu za několik dní, ale stejně rychlý jo-jo efekt nepřiznají. Podobně jako zdravotní rizika plynoucí ze strádání a nedostatku živin. Optimální redukce bývá delší, zato bez mučení a ...

Rychlé hubnutí je nezdravé! Jak hubnout správně a natrvalo?

Cvičení
zdroj: Thinkstockphotos Cvičení
aktualizováno 23.03.2017, 16:30 | 23.03.2017, 16:30 | Krásná.cz

Redukční diety jsou zhoubou zdravého hubnutí. Slibují štíhlou postavu za několik dní, ale stejně rychlý jo-jo efekt nepřiznají. Podobně jako zdravotní rizika plynoucí ze strádání a nedostatku živin. Optimální redukce bývá delší, zato bez mučení a už napořád!

„Základní chybou při hubnutí je netrpělivost. Rozumnou dietou je možné ubrat půl až jeden kilogram týdně. Extrémním redukčním procesem, například hladověním, lze ubrat i sedm kilogramů za týden, ale vedle nebezpečných zdravotních rizik ‘získáte‘ redukovanou váhu jen na okamžik a k tomu nepěkně povislou kůži a velkou únavu,“ upozorňuje Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví.

 

Jak uvádí Bartolomějová, pokud shazujete víc než dvě kila týdně, ztrácíte důležitou svalovou hmotu a vodu. Záleží také na počátečních dispozicích jedince – ze začátku snáze hubnou muži a lidé s vyšší nadváhou. Konečná úprava hmotnosti je však dlouhodobý, zdraví podporující proces. Ne dílo okamžiku, jak slibují autoři zázračných diet.

 

Víte, že…
…za regulací tělesné hmotnosti stojí tzv. OB gen? Je to naše dědictví po předcích, kterým pomáhal s adaptací na periody hladovění. Díky němu si tělo umí zvyknout na dlouhodobě snížený přísun energie a dokonce si z toho mála, co dostává, ukládat do zásob. V tom spočívá zrádnost superrychlých diet. Čím častěji je držíme, tím méně nám pomáhají zhubnout.

 

Jídelníček vám musí vonět

 

Jaký je hlavní problém populárních redukčních diet? Žádná nerespektuje individuální potřeby jedince. Jídlo, které člověku nechutná prostě dřív nebo později jíst přestane…

 

„Na krátkou dobu mohou redukční diety fungovat. Působí na momentální změny v metabolismu, což se zpočátku projeví na úbytku váhy. Ale pouze do chvíle, než se organismus adaptuje a vrátí do původního režimu. Vydržet přísná dietní pravidla dlouhodobě není v našich silách a kila začnou opět naskakovat rychleji než dřív,“ vysvětluje Monika Bartolomějová.

 

 

 

Řešení není v odříkání

 

Jídlo je stejná droga jako alkohol nebo cigarety. Pro trvalou změnu musíte začít přemýšlet jinak. Redukční diety vnímáme jako nutné zlo a dočasné strádání, ale zdravé hubnutí a stravování může být příjemné a natrvalo.

 

„Pokud při redukční dietě převrátíte ze dne na den svůj jídelníček naruby, čekají vás hotová muka a velké riziko selhání. Vhodnější je zaměňování špatných potravin za správné postupně. Začněte třeba výměnou bílého pečiva za celozrnné, později navyšte příjem zeleniny a dále omezte sladké a tučné. Platí, že i nevhodná jídla si příležitostně dát můžete,“ uklidňuje nutriční specialistka.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

TEST: Zvládneš do léta zhubnout?
5 důvodů, proč nemůžeš zhubnout
Jak zhubnout a netrpět?

 

Když je tuku moc nebo málo

 

Všechny redukční diety jsou založeny na stejném principu – uberou některou ze základních složek potravy. Většinou zakazují sacharidy nebo tuky.

 

„Diety založené na konzumaci sacharidů a vylučující tuk jsou naprosto nevhodné. V praxi se totiž omezení tuků projeví bažením po dalších sacharidech. Tuky jsou navíc pro lidský organismus nepostradatelné, jen v tucích se rozpouští vitamíny A, D, E a K,“ uvádí Monika Bartolomějová.

 

Opačný extrém, tedy jídelníček složený výhradně z tuků a bílkovin, ale bez sacharidů, zase často způsobuje únavu a podrážděnost.

 

 

Pozor na masité diety

 

Kvůli mediální popularitě jsou velmi zrádné proteinové diety. Jíst masité chody od rána do večera nezní vůbec špatně, s tím se i nízký příjem sacharidů dá přežít... Omyl! Jednostranná strava tělo ohrožuje nedostatkem minerálních látek a vitaminů a v lehčím případě způsobuje pocity únavy a psychického vyčerpání. Po pár týdnech na ryze proteinovém jídelníčku to ale může být ještě horší.

 

„V důsledku dlouhodobé konzumace přemíry bílkoviny (více než 2 g na kilogram optimální váhy) riskujete zdravotní problémy, například přetížení jater či ledvin,“ varuje Monika Bartolomějová.

 

5:2 – dieta, která funguje?

Při redukční dietě 5:2 jíte 5 dní v týdnu jako obvykle, ale zbylé dva dny (ne jdoucí po sobě) můžete přijmout max. 2 100 kilojoulů (ženy) nebo 2 500 (muži). Nezáleží, zda v jedné porci, nebo několika malých jídlech během dne.

 

„Výhodou stravování 5:2 je, že udržuje metabolismus v pozoru. Výkyvy energetického příjmu ho nutí stále pracovat. Na druhou stranu ale dieta 5:2 nic neříká o složení stravy a zastoupení jednotlivých živin, a rozhodně to neznamená, že ve dnech mimo půst můžete pojídat vše, co je po ruce. Ovšem oproti ostatním známým dietám lze program 5:2 považovat za rozumný a v našich genech přirozeně fixovaný způsob stravování, který je využitelný i dlouhodobě,“ říká Monika Bartolomějová.

 

NA DOMA.CZ SE PÍŠE:

Osmihodinová dieta: Amerika po ní šílí!
DIETA: Shoďte snadno 2,5 kila do konce týdne!
10 rad pro hubnutí bez diety

 

Chcete hubnout? Nesmíte hladovět

 

Aby organismus správně fungoval, potřebuje dostatečný přísun živin (bílkovin, vitaminů, minerálních látek a stopových prvků). Hladovění snižuje obranyschopnost organismu a zpomaluje metabolismus.

 

„Sníženým příjmem potravy nedodáváte tělu dostatek energie. Váha klesá, ale jen na krátko. Když se pak vrátíte k ‘normální‘ stravě jako před hladovou dietou, shozená kila jsou rázem nahoře i s dalšími navrch,“ potvrzuje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Markéta Brožová.

 

 

 

Nespoléhejte jen na dietu

 

Společný rys mnoha dietářů je, že necvičí. „Na váze zhubnete i bez cvičení, pro stejný efekt ale musíte dodržovat o to přísnější dietu,“ připouští Markéta Brožová. „Navíc riskujete ztrátu svalové hmoty namísto tuku, a to je špatně. Svaly totiž i v klidovém stadiu spalují mnohem víc energie než tukové buňky, proto čím lepší kondice, tím rychlejší metabolismus,“ shrnuje trenérka.

 

Diety na problémové partie?

 

Jestli vás trápí jen vystouplé bříško nebo široké boky, redukční dieta vám nepomůže. Změna jídelníčku snižuje váhu celého těla a jako na potvoru odchází tuk z míst, kde je ho nejvíc, až jako poslední. Na řadu přichází posilovací cvičení.

 

„Rozložení tuku v těle hodně závisí na našich genetických dispozicích. Můžeme jej ale ovlivnit vhodnými posilovacími cviky a problémové partie zformovat. Váhově stejné postavy mohou být díky zpevnění a vyrýsování křivek na pohled hodně odlišné,“ poukazuje fitness trenérka Markéta Brožová.




0 hlasů
Vaše hodnocení