Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

3 potraviny, které běžně snídáme a na co si u nich dát pozor? Sledujte složení!

Snídáš zdravě? Možná si to jenom myslíš!

Dívka
zdroj: Thinkstockphotos Dívka
aktualizováno 31.05.2018, 16:20 | 31.05.2018, 16:20 | Krásná.cz

3 potraviny, které běžně snídáme a na co si u nich dát pozor? Sledujte složení!

Někdo do sebe po ránu vyklopí jogurt, jiný si snídani vychutná po anglicku nebo si jen nasype müsli do mléka. Poznáváte se v některém z těchto snídaňových rituálů? Většina lidí si často neuvědomuje, že nevědomě (a vlastně i nedobrovolně) si k snídani dává s chutí potraviny obsahující látky, které jsou nejen nepotřebné, ale které jsou dokonce škodlivé. Většina z nás nedokáže škodlivý obsah podle obalu rozpoznat.

 

Je to vlastně paradox, protože třeba právě jogurty a müsli jíme s vědomím toho, že našemu organismu prospívají, protože jsou všeobecně považovány za “zdravé”. S tím lze souhlasit jen tehdy, pokud snídáme pouze takové jogurty a müsli, které obsahují základní složku a jsou bez umělých příchutí a přidaných sladidel. V sortimentu českých supermarketů na tyto “zázračně čisté” jogurty nebo müsli ale narazíme jen velmi zřídka.

 

Nezdravá aditiva najdeme i tam, kde bychom je nečekali

 

V jogurtech se jedná o “ovocnou” nebo “čokoládovou” složku. Ta ale velmi často obsahuje glukózo-fruktózový sirup a ve velké většině případů i škrob. Jogurty, které čeští spotřebitelé nakupují, bývají “vylepšovány” také umělými aromaty. Výrobek, který není označen vyloženě jako “jogurt”, je spíše “jogurtovým” nebo “smetanovým krémem”. V tom případě je takový produkt “obohacen” o mléčný základ, škrob, želatinu nebo dokonce gumu! A pozor, tyto nezdravé přísady nejsou obsaženy pouze v běžných jogurtech, často je najdeme i ve složení jogurtů s označením “BIO”!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Čtyři snídaňové zásady pro štíhlou linii
TOP 6 rychlých snídaní pro každé ráno!
Chutná večeře či snídaně za pár minut aneb slané muffiny!

 

Z čeho je ten jogurt vlastně vyrobený?


Jak to tedy je? Je jogurt vyrobený z mléka, nebo není? Je, ale jen jogurt bílý! ”Když však pojmenujete produkt jinak než 'jogurt', rázem není pod dohledem zákonných limitů a může obsahovat jiné poměry surovin a spoustu látek, které byste dobrovolně sami nesnědli,” upozorňuje Ing. Hanka Střítecká, Ph.D., odborná garantka neziskovky FÉR potravina.


Náš tip: Chcete vědět, co jíte? Podívejte se na ferpotraviny.cz do databáze potravin na výrobky, které můžete bez obav konzumovat a které mají naopak ke kvalitnímu jogurtu hodně daleko. Na HitHit můžete aktuálně přispět na rozšiřování databáze.

 

Protein
(Foto: oficiální zdroj)

 

Snídáte müsli? Možná si to příště rozmyslíte…


Kromě toho, že je snídaňové müsli (a jemu podobné snídaňové cereálie) vždy dost oslazené, obsahuje také ne zcela zanedbatelné množství soli. Na to už ale jeho výrobci neupozorňují a spotřebitelé to mnohdy vůbec netuší. Pokud v dobré víře sáhnete po müsli s přidaným ovocem, místo očekávaných vitamínů v narazíte spíš na nějaké to Éčko. Ta se do ochucených müsli přidávají mimo jiné také proto, aby se ovoce nekazilo a vydrželo déle.

 

Riziku konzumace nevhodných a nezdravých přísad se vyhnete tak, že sáhnete do vlastních zásob a připravíte si k snídani zdánlivě obyčejné ovesné vločky. Ty na rozdíl od uměle doslazovaného müsli z obchodu obsahují potřebné bílkoviny, nenasycené mastné kyseliny,vitamíny B1, B6 a E, z minerálních látek pak železo, vápník a fosfor. Pokud si je lehce povaříte nebo osmahnete na pánvi, přidáte čerstvé ovoce a trochu bílého jogurtu, máme výživnou a bohatou snídani. Na tu můžete v případě kupovaného müsli zapomenout. To na rozdíl od zdraví prospěšných ovesných vloček obsahuje nebezpečná Éčka, velké množství cukru, různá dochucovadla, palmový olej nebo glukózový sirup. “Některá müsli bohužel obsahují i nebezpečné Éčko E220 - oxid siřičitý, který je jedovatý, vysoce dráždivý a používá se jako antioxidant a konzervant proti hnědnutí. A to třeba právě v případě ovoce v kupovaném müsli,” vysvětluje Hanka Střítecká.

 

Milovníkům anglické kuchyně určitě nesmí na snídaňovém menu chybět párky, klobásy nebo právě anglická slanina. Ti už ale mnohdy neví to, že pro některé uzeniny je zákonem stanovené minimální množství masa, v průměru je to okolo 50 procent. Co tvoří v uzeninách těch druhých 50 procent?? Například vepřové kůže, škrob, sádlo, ale i dusitany, glutamany a další přidané látky.



0 hlasů
Vaše hodnocení