Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Také přibíráte ze stresu? Víme, jak tomu předejít.

STOP přibírání ze stresu

Váha
zdroj: Thinkstockphotos Váha
aktualizováno 09.09.2015, 17:31 | 09.09.2015, 17:31 | Krásná.cz

Také přibíráte ze stresu? Víme, jak tomu předejít.

Stres. Běžná součást našeho života. Jakákoli příležitostně stresující událost, ať už se jedná o auto, které nám nechce nastartovat, přečerpaný účet v bance či nefungující lednici, nás může nastartovat, pomůže nám se na problém soustředit a vyřešit jej. Pokud se však stres stane chronickým, například musíme-li čelit neustálým náročným pracovním či studijním požadavkům anebo se permanentně strachujeme, může se citelně projevit na našem těle.

 

Přirozenou reakcí našeho organizmu na stres jsou fyzické změny, jež se vyskytnou, když se tělo pokouší získat ztracenou rovnováhu. Vyvinuli jsme si obranný mechanizmus známý jako „bojuj nebo uteč“, který nám umožňuje čelit náhlému nebezpečí nebo hrozbě.

 

Pokud je tato reakce aktivovaná příliš často, čili pokud už je stres opravdu chronický, může mít dopad na náš imunitní systém, takže budeme obtížněji bojovat s nemocemi. Jestliže zdravý imunitní systém ovlivňuje i strava bohatá na výživné látky, jednou z nejlepších forem obrany proti chorobám, zejména v období nastupujícího sychravého podzimu a zároveň častého stresu, je právě vyvážená a správná výživa.

 

Stres může vést k únavě a depresi. Když jsme unavení a úzkostní, začneme obvykle zanedbávat zdravé stravovací návyky. Je zkrátka jednodušší sníst něco narychlo anebo něco, co nám poskytne okamžité uspokojení. Jídla typu fast-food či jídla „jen pro potěchu“ jsou obvykle plná tuku, soli a cukru, což opravdu není ta nejlepší výživa pro zdravé fungování našeho těla. Ostatně i pití kávy se může obrátit proti nám, neboť brání kvalitnímu spánku.

 

Hamburger a hranolky
(Foto: oficiální zdroj)

 

"Vysokokalorická jídla snědená ve spěchu napomáhají uvolňovat v mozku chemické látky, díky kterým se cítíme dobře, zároveň v nás vzbuzují potřebu pozřít jich ještě více. Dostáváme se tedy do bludného kruhu – přejídání vede k přibývání na váze, které zvyšuje psychický stres a ten vyústí v další přejídání," prozrazuje dietoložka společnosti Herbalife Susan Bowerman. Nadměrná hmotnost navíc způsobuje fyzický stres, který je příčinou dalšího přejídání, především v oblasti pasu, což s sebou pochopitelně nese další zdravotní rizika.

 

Pokud se však stravujeme zdravě, naše tělo bude pro boj se stresem mnohem lépe vybavené. I když nebude možné se stresu zbavit úplně, je stále celá řada možností, co udělat pro to, abychom se s ním snáze vyrovnávali:

 

• Jezme vyváženou stravu. Snažme se do svého jídelníčku zahrnout nízkotučné bílkoviny, např. drůbeží maso, bílky, málo tučné mléčné výrobky, ryby a sójové produkty a netučná masa. Bílkoviny totiž uspokojují pocit hladu a zároveň nám pomáhají udržet se v psychické pohodě. Po každém jídle bychom si měli dát čerstvé ovoce, zeleninu nebo vlákninu.

 

PŘEČIT SI TAKÉ:

Co jíst v poledne, abys po tom nepřibrala?
Proč se akné líbí stres?
Nauč se zahánět stres jinak než jídlem

 

• Snažme se jíst pravidelně a nevynechávat jídla. Jsme-li ve stresu, máme nejspíš tendenci jídlo odkládat či úplně vynechávat. Tím si však snižujeme hladinu energie. Pokud nám stres snižuje chuť k jídlu, pokusme se jíst během dne menší porce, ale častěji.

 

• Udělejme vše pro to, abychom jídlo nepoužívali jako prostředek ke snižování stresu. Místo toho bychom si měli dát svižnou procházku nebo vypít šálek bylinkového čaje. Pokud máme potřebu něco zkonzumovat, stres lze uvolnit žvýkáním tvrdších, křupavých potravin – můžeme si dopřát hrst mandlí, sójových oříšků anebo mrkev. Antistresově působí i potraviny s větším množstvím kvalitních bílkovin jako jsou organické vejce, kousek kozího sýra Gouda, hrst nesolených makadamových, pekanových ořechů, mandlí nebo para ořechů, protože pomáhají udržovat hladinu cukru v krvi stabilní a to má vliv na tvorbu energie i na náladu. Tu zlepší i speciální ovocné a zeleninové šťávy s konopným práškem, banány, Oolong čaj, Omega-3 mastné kyseliny a fermentované potraviny (kozí jogurt, kysané zelí, pickles). A cp potěší všechny ženy, na seznam patří také čokoláda! Ovšem pozor, jen ta hořká s minimálně 90 % kakaové hmoty. „Studie prokazují, že lidé konzumující antioxidanty v této čokoládě jsou klidnější a vyrovnanější, protože přispívá k tvorbě lepší nálady a zbavuje napětí a úzkosti,“ vysvětluje výživový specialista Martin Škába.

 


• Pokusme se snížit příjem kofeinu. Jsme-li ve stresu, máme často pocit, že nám chybí energie, takže pijeme kávu pro povzbuzení. „Doporučuji pít za den maximálně dva šálky a pouze odrůdu 100 % arabica, která má třikrát méně kofeinu než odrůda Robusta a nezatěžuje tolik srdce. A pokud ji už musíte sladit, vyzkoušejte kokosový cukr nebo stévii,“ radí Martin Škába. Pití kávy může také negativně ovlivnit noční spánek. Pokud se u nás tento problém vyskytne, pijme raději kávu a čaj bez kofeinu.Nebo si dopřejte kávu spíše ráno, nejlépe před pravidelným cvičením. "Výzkumy ukázaly, že pokud člověk sportuje ráno, káva vypitá těsně před tréninkem zvýší rychlost, vytrvalost a celkovou kvalitu cvičení, takže díky ní spálí více kalorií," popisuje specialistka na výživu Světa zdraví Kristýna Báčová a dodává: "Antioxidační účinky kofeinu způsobují rovněž rychlejší zotavení těla z cvičení a posilují celkovou imunitu."


• Udělejme si z jídla radost! Oddělujme jej od práce nebo jiných zdrojů stresu – neměli bychom jíst u stolu, kde současně řešíme nějaké pracovní věci na počítači, stejně tak při jídle třeba neplatit účty apod. Zkrátka se pokusme udělat si čas, zpomalit a při jídle relaxovat – je pravděpodobné, že budeme jíst i méně a hlavně si jídlo více užijeme.



0 hlasů
Vaše hodnocení