Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Už týden bojujete s chutí na zmrzlinu, ale nemůžete si ji dát, protože držíte striktní dietu? Stejně tak nepřipadá v úvahu ani šťavnaté hroznové víno nebo tučný losos? Přestaňte se omezovat a zároveň hubněte.

Tajemství úspěšného hubnutí? Jak na to bez vážení a hladovění

Mlsná
zdroj: Thinkstockphotos Mlsná
aktualizováno 14.05.2018, 00:46 | 14.05.2018, 00:46 | Krásná.cz

Už týden bojujete s chutí na zmrzlinu, ale nemůžete si ji dát, protože držíte striktní dietu? Stejně tak nepřipadá v úvahu ani šťavnaté hroznové víno nebo tučný losos? Přestaňte se omezovat a zároveň hubněte.

Nebojte se tučných potravin

 

Předně by stálo za to objasnit, že ovoce a už vůbec ne „tučné“ ryby či potraviny bohaté na tuky nejsou zakázané a to dokonce ani v případě, že se snažíte zhubnout. Zejména pak tuky jsou při hubnutí víc než prospěšné, což potvrzuje i hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová: „Díky zvýšenému podílu tuku ve stravě eliminujete neustálý pocit hladu, budete mít dostatečný přísun energie a hubnutí vám půjde mnohem snáze. Na co byste si spíše měli dávat pozor, jsou sacharidy. Jejich množství naopak doporučuji stáhnout na rozumnou míru a té se pak dlouhodobě držet. Při omezení sacharidů společně s vyšším příjmem tuku nemusíte mít strach, že vám bude cokoliv scházet.“ Při stravování postaveném na sníženém příjmu sacharidů a zvýšeném příjmu tuku se nemusíte bát jíst ani tučnější sýry a maso.

 

Jak je to s těmi sacharidy?


Zmrzlina, čerstvé ovoce, ale i celá řada dalších potravin je spíše sacharidová než plná tuku. Znamená to tedy, že o zmrzlině při snaze zhubnout si přeci jen můžete nechat jen zdát? Ne tak úplně. Hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová má na poměr sacharidů ve stravě trochu odlišný názor: „Ačkoliv bychom měli sacharidy přijímat s mírou, jako aktivní sportovkyně je v jídelníčku rozhodně doporučuji ponechat. Při pravidelné a vysoké fyzické aktivitě pak klidně i ve větší míře, pořád ale platí, že je důležité zachovat u všeho správný poměr – bílkoviny, sacharidy, tuky a v neposlední řadě bychom neměli zapomínat na důležitost vlákniny.“


Mezi hlavní benefity vlákniny patří zvyšování objemu stravy a vyvolávání pocitu sytosti, což oceníte zejména v dietě. Mimo to vláknina slouží jako ochrana před civilizačními chorobami, je i skvělým pomocníkem při léčbě zácpy a dalších střevních obtížích.

 

Dieta - 1
(Foto: Profimedia)

 

Důležitý je správný poměr živin


Nedokážete si z názorů odborníků na tuky a sacharidy vyvodit závěr? Jsou lepší tuky, sacharidy nebo kombinace obojího? Jak zaznělo v citaci trenérky Hollerové, tak ze všeho nejdůležitější je správný poměr živin. „Není pravda, že člověk tloustne z tuků, a neplatí to ani o sacharidech. Příčinou tloušťky je vysoký příjem kalorií a nízká aktivita,“ upřesňuje Hollerová. „Mimo vysoký příjem a nízký výdej, byste si měli dávat pozor na kombinaci tuku a sacharidů. Nemůžete jíst potraviny bohaté na tuky, zároveň si dopřávat vysokosacharidové jídlo a očekávat, že budete hubnout,“ připomíná Bartolomějová.

 

Není dieta jako dieta


Pojďme se nyní podívat na nastavení jídelníčku, díky kterému můžete hubnout a přitom se nemusíte nijak zvlášť omezovat, co se týče výběru potravin. Jestli se ke štíhlému tělu projíte na základě jídel s vyšším podílem tuku a nižším podílem sacharidů, nebo zvolíte spíše sacharidové stravování, je čistě jen na vás. Odvíjí se to od vašich potřeb a především od toho, co dělá vašemu tělu nejlépe. V každém případě je však nutné hlídat si již výše zmíněný kalorický příjem, tedy chcete-li se stravovat tzv. flexibilně. Jestliže se naučíte počítat makra, budete brát váhu jako běžnou součást života, což znamená, že vás to nebude omezovat, můžete se začít radovat. Váš život čeká pozitivní změna.

 

 

Jezte, co chcete, ale jezte zdravě

 

Pozitivní změna zejména v tom smyslu, že skončí výčitky za to, že jste snědli v dietním režimu jednu sušenku. V tom smyslu, že nebudete muset odmítat pozvání na rodinné oslavy, abyste náhodou nezhřešili něčím, co nezapadá do konceptu „dietní jídlo“. Jakmile sami nebo ideálně s pomocí odborníka na výživu určíte, kolik kalorií máte denně přijímat a přidáte k tomu pravidelný pohyb, můžete si začít jídlo zase užívat.

 

„Flexibilní stravovaní je skvělý způsob, jak si užívat radost z jídla a dopřát si i rádoby nezdravé potraviny, nicméně nezdravé jídlo by mělo i v tomto případě tvořit jen velmi malou část denního příjmu,“ upozorňuje Hollerová. Pokud si budete hlídat příjem, ale zároveň se budete celé dny stravovat ve fast foodu, tělu tím uškodíte, protože mu budou chybět důležité živiny.


Když už chcete hřešit, dejte si místo průmyslově zpracovaných potravin, různých sušenek apod. oříšky, semínka či doma vyrobené dezerty. Uspokojíte tím chuťové buňky a zároveň tělu poskytnete zdraví prospěšné látky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nejdrastičtější diety historie: Z tohohle ti bude špatně!
Znáš DASH? Konečně dieta, která opravdu funguje
Obrácená dieta: Jez větší porce, zaručeně zhubneš!

 

Stanete se otrokem váhy?


Hlavní výhoda flexibilního stravovaní má být na rozdíl od striktně předepsaných redukčních jídelníčků v tom, že můžete jíst takřka cokoliv, na co máte v danou chvíli chuť. Stačí, když daný pokrm zvážíte, zapíšete si potřebné hodnoty například do kalorické kalkulačky ve svém chytrém telefonu a nic dalšího nemusíte řešit. Jenže neustálé vážení jídla či jeho zapisování kamkoliv může být pro mnohé přeci jen omezující, a pokud se sebou nebudete nosit kuchyňskou váhu (kdo by to dělal, že?), pak i stresující, protože nastanou chvíle, kdy nebudete mít přehled o tom, kolik jste toho snědli.

 

Jde to i bez váhy a počítání


„Ze všeho nejdůležitější je pochopit základy výživy a umět se zorientovat v dezinformacích, které se kolem nás jen hemží. Jakmile tohle člověk pochopí, začne poznávat svoje vlastní tělo a jeho potřeby. Pak už s největší pravděpodobností nebude potřebovat kuchyňskou váhu ani žádné kalorické kalkulačky,“ říká Hollerová.

 

A Bartolomějová k tomu dodává: „Ať už jste zastánci 100 % čistého stravovaní, stravovaní postaveného na vyšším příjmu tuku či jakéhokoliv jiného druhu stravy, vždy se můžete stravovat flexibilně. Kalorie není nutné počítat, můžete dosáhnout skvělých výsledků i bez toho, ale budete-li mít přehled o tom, co a kolik toho jíte, vždy budete o krok napřed.“

 

Zvolte si lepší, uvolněnější a hlavně kvalitnější způsob života. Naučte se stravovat způsobem, který pro vás nebude omezující a bude vám dlouhodobě, nebo ještě lépe celoživotně vyhovovat. Projezte se k postavě svých snů a nezapomínejte na pohyb.



0 hlasů
Vaše hodnocení