Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Správné fungování těla je nezbytné pro naši fyzickou i psychickou pohodu. Při běžných činnostech na nás ale číhá spousta nástrah, jako například špatná životospráva, stres a sedavé zaměstnání, které mohou mít negativní dopad na náš organismus. Pro...

Tuky nejsou nepřátelé: Jak ale poznat hrdiny od záporáků?

Mandle
zdroj: Getty Images Mandle
aktualizováno 16.01.2019, 16:25 | 16.01.2019, 16:25 | Krásná.cz

Správné fungování těla je nezbytné pro naši fyzickou i psychickou pohodu. Při běžných činnostech na nás ale číhá spousta nástrah, jako například špatná životospráva, stres a sedavé zaměstnání, které mohou mít negativní dopad na náš organismus. Proto je třeba vyrovnat ne vždy optimální životní styl správnými stravovacími návyky a vybírat si potraviny obsahující „správné“ tuky.

Podle Ceského statistického úřadu trpí nadváhou 18,5 % Čechů. Nadváha je většinou způsobená špatným životním stylem, jako je nezdravé jídlo a nedostatek pohybu. Až 40 % dospělých přiznalo, že se pravidelně nevěnují žádné fyzické aktivitě. „To je téměř polovina populace České republiky, které mohou hrozit zdravotní rizika spojená s nepříliš vhodným životním stylem nebo s neznalostí principů stravování,“ vysvětluje doc. MUDr. Ladislav Slováček, Ph.D. z Fakultní nemocnice Hradec Králové.


Nepřítel v kuchyni


Příčinu těchto výsledků můžeme hledat například i v tradiční české kuchyni. Vepřo knedlo zelo ani smetanová svíčková omáčka nejsou pokrmy vhodné pro vyváženou stravu. Pokud si pamatujete potravinovou pyramidu, jsou uzeniny, mléčné výrobky, cukr a mouka spolu s dalšími ve vršku pyramidy, což znamená, že se jejich konzumace doporučuje jen omezeně. Ve spodku pyramidy najdeme například ovoce, zeleninu, luštěniny, olivový olej a ryby, zástupce středozemní stravy.

 

Olej
(Foto: Getty Images)


Boj dobra se zlem


I když obě dvě skupiny doporučených a nepříliš vhodných potravin obsahují tuky, největší a nejdůležitější rozdíl je v typu tuků: nasycených a nenasycených mastných kyselin. Přestože jsou tuky pro člověka důležité, je třeba umět rozlišovat mezi těmi „zlými“ a „hodnými“. „Nasycené mastné kyseliny jsou záporáky mezi výživovými hodnotami, jejich častá konzumace může vést k nadváze a zvýšit hladinu špatného cholesterolu, který se ukládá do stěny tepen a může tak zapříčiňovat rozvoj onemocnění srdce, velkých cév a mozku,“ přibližuje problém MUDr. Slováček. Tyto tuky jsou obsaženy v uzeninách, tučných masech, bílém pečivu a sladkých dezertech.

 

ČTĚTE TAKÉ:

To jsi nečekala! Málo tuků škodí tvé dietě
Kolik tělesného tuku máme doopravdy mít?
Potřebuješ zhubnout? Víme, jak spalovat PŘÍMO TUKY


Hrdina na talíři


Hrdinové pestré a vyvážené stravy jsou nenasycené mastné kyseliny, mezi něž patří omega 3 mastné kyseliny a omega 6 mastné kyseliny. Nejčastěji je najdeme například v masu velkých ryb, řepkovém a olivovém oleji a ořeších. Zmíněné „hodné“ tuky pozitivně ovlivňují činnost mozku a srdce, dalších vnitřních orgánů, mohou mít dokonce vliv na prenatální vývoj dítěte. Omega 3 mastné kyseliny jsou nezbytné pro vyváženou stravu, bohužel Česká republika jako středoevropská země v mírném pásu neoplývá množstvím kvalitních mořských ryb. Řešení se nabízí v podobě doplňků stravy.

 

Náš tip:

 

Rybí olej
(Foto: Archiv firem)


* Rybí olej Omega 3 Forte, Walmark (120+60 kapslí, 249 Kč, prodává klubzdravi.cz).
* Ochucený rybí olej Mollers Omega 3 Citron (250 ml, 265 Kč, prodává 3-omega.cz).

* Rybí olej 3-Omega Premium (100 kapslí, 324 Kč, prodává pilulka.cz).
 



0 hlasů
Vaše hodnocení