Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Dávno už neplatí, že jíst by se mělo naposledy v pět hodin odpoledne. Přesto platí, že večeře by měla být lehká, obsahovat spíše bílkoviny než sacharidy a měla by být snadno stravitelná, aby tělo nemuselo přijatou potravu celou noc složitě trávit.

Večer zdravě: 5 rychlých a lehkých večeří, po kterých nehrozí hlad

Vaření
zdroj: Getty Images Vaření
aktualizováno 14.01.2019, 00:00 | 14.01.2019, 00:00 | Krásná.cz

Dávno už neplatí, že jíst by se mělo naposledy v pět hodin odpoledne. Přesto platí, že večeře by měla být lehká, obsahovat spíše bílkoviny než sacharidy a měla by být snadno stravitelná, aby tělo nemuselo přijatou potravu celou noc složitě trávit.

Spousta z nás se přes den jakž takž drží, ale večer toto úsilí totálně zhatí nevhodnou večeří nebo mlsáním u televize, kdy jsou na dosah chipsy, tyčinky a jiné kalorické bomby plné nezdravých tuků. Co si dopřát místo toho, aby vás nehonily ani chutě, ani hlad?


Důležité pravidlo pro vyváženou večeři je její rychlá příprava a snadná dostupnost všech surovin. Málokomu se chce cestou z práce nebo nějaké podvečerní akce ještě do obchodu, natož stát ještě hodinu u plotny. Proto je dobré mít v lednici nebo ve špajzce praktické suroviny, ze kterých vykouzlíte během pár minut jídlo nejen rychlé, ale i chutné, syté, a přitom nijak nezávadné pro váš dietní plán.


Hned hotové luštěniny


Večeře by měla být bohatší spíše na bílkoviny než na sacharidy, které by už poklidný večerní režim nestihl zužitkovat. Skvělou volbou tam mohou být nejrůznější luštěniny. Jejich problém ale tkví v tom, že je potřeba je máčet předem dlouhé hodiny, aby nebyly tak tvrdé a tělo je lépe strávilo. Pokud jste na to nemyslely včas ráno a nemáte je připravené předem, vsaďte na černou čočku beluga, kterou není potřeba dopředu namáčet, stačí ji 25-30 minut povařit. Skvěle se hodí do salátů, k rybě, do pomazánek, výborně chutná s kořenovou zeleninou.


„Černá čočka beluga patří mezi potraviny s vysokou nutriční hodnotou. Na 100 g má dvojnásobné množství bílkovin (24 g) než třeba tofu (10 g), spoustu vlákniny a její černý pigment obsahuje antioxidanty, které se nacházejí ve velké míře v bobulovém ovoci (například v borůvkách a ostružinách). Je také dobrým zdrojem vitamínů B a minerálů (například železa a hořčíku)“ řekl Mgr. Milan Merva, specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold a osobní trenér.


Využít můžete i různé předpřipravené směsi, které vám dodají pestřejší mix luštěnin a dalších superpotravin. Můžete si je mimochodem nasáčkovat i sami, jen kombinujte vždy potravin s podobnou dobou vaření, ať je jídlo dobře poživatelné.


Náš tip:

 

Zdravější mlsání - 9
(Foto: Archiv firem)


* Čočka beluga, Lagris (250 g, 25,90 Kč). Obsahuje vysoké množství bílkovin, vlákniny, antioxidantů, vitamíny skupiny B a minerály.


* Směs Hrnec od Menu Gold (250 g, 38,90 Kč). Praktická směs čočky, pohanky a krup se stejnou dobou vaření vám usnadní přípravu. Vaření zabere pouze 30 min, následně dochutíte a máte hotovou lahodnou polévku.


* Směs Pilaf od Menu Gold (250 g, 37,90 Kč). Směs vám pomůže uvařit salát nebo příloho například k masu za 10 min. Obsahuje bulgur, červenou čočku, sušenou cibuli a zeleninu (mrkev, pastiňák, kapusta, pórek, petrželová nať).

 

Smoothie bohaté na bílkoviny


Smoothie nápoje si většina z nás dopřává jako příjemný start dne nebo zdravou svačinku. Ale i k večeři přijdou vhod, když doma není nic zdravějšího po ruce. Zkuste do nich každopádně přidat dostatek bílkovin: tvaroh, mléko (i sojové nebo mandlové) nebo řecký jogurt, ale i avokádo nebo chia semínka. Využít můžete i proteinový prášek nebo ovesné vločky. Takové smoothie je skvělé třeba po večerním cvičení. Nějaké ovoce či zeleninu v lednici či mrazáku určitě najdete, ochutit nápoj lze ale také trochou čokolády, arašídovým máslem nebo goji plody.

 

PRO INSPIRACI:

Čím vylepšit populární smoothies: Vsaď na sezónní ovoce, proteiny i exotické superpotraviny
Nastává čas smoothie: Zažeň hlad chutně, zdravě a lehce! 9 lahodných receptů
3 denní smoothie detox a recepty na smoothies


Nápoje 21. století


Kromě smoothie, na které je přeci jen potřeba mít zásobenou ledničku či alespoň ovoce v mrazáku, můžete využít i trvanlivější supernápoje nebo směsi k přípravě proteinových nápojů. Když není nic po ruce nebo nemáte čas či chuť vařit, jsou ideální náhradou za běžné jídlo. Rozhodně lepší, než zhltnout někde cestou fast food nebo se večer dorazit čokoládou.


Náš tip:

 

Zdravější mlsání - 5
(Foto: Archiv firem)


* Proteinový nápoj KetoDiet (1 kg, 1500 Kč, k dostání na ketodiet.cz). Nízký obsah cukrů, kvalitní bílkoviny, ale také vitamíny, minerály a omega-3 mastné kyseliny jsou namíchány v nápoji, který je zcela bezlepkový. Praktická dóza obsahuje 35 porcí.


* Dietní čokoládový koktejl ChiaShake (450 g, 15 porcí, 399 Kč, dostupný na chiashake.cz). Tento proteinový nápoj s chia semínky pomůže tělu spalovat vlastní tukové zásoby. Nízký obsah sacharidů, cukrů a tuků spolu s vysokým obsahem bílkovin vlákniny zasytí na 3 až 5 hodin. Koktejlem nahraďte 1 – 2 jídla denně a kombinujte s ostatními dietními jídly.
 

* Mana Drink Love, jahoda s malinou (12 drinků á 330 ml, 890 Kč, dostupné na mojemana.cz). V každé lahvi najdete nutričně kompletní jídlo, které vás dokonale zasytí. Svému tělu rychle dodáte 400 kcal, 27 vitamínů a minerálů, 20 g bílkovin, vlákninu, kvalitní tuky a správný poměr sacharidů. Jednou porcí pokryjete 20 % vašeho denního příjmu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Držíte dietu? Víme, jak ji neuvěřitelně ničí večeře s kamarády
Chutná večeře či snídaně za pár minut aneb slané muffiny!
Kdy (a co) večer naposledy jíst?


Snídaně k večeři? Proč ne


S miskou müsli den spíš zahajujete, v nouzi s ním ale můžete nahradit i poslední jídlo dne. Jen pozor na různé hotové směsi z obchodů, které jsou spíše plné barviv a cukru. Vsaďte na kvalitní mixy, ve kterých vedle pšeničných lupínků nesmí chybět i ovesné nebo pohankové, dobrou službu udělají i oříšky a různá semínka, zdroj bílkovin a potřebných kvalitních tuků. Trocha sušeného ovoce nebo čokolády zažene chuť mlsat a je rozhodně v rozumnějším množství, než když si rozbalíte celou tabulku.


Náš tip:

 

Zdravější mlsání - 2
(Foto: Archiv firem)


* Chutné a vyvážené směsi nabízí třeba Mixit. Na webu ještě seženete třeba Vánoční mix plný sušeného ovoce a oříšků (650 g, 225 Kč, dostupný na mixit.cz), od konce ledna pak bude k mání zamilovaný Elixír (z) lásky (580 g, 219 Kč, dostupný na mixit.cz), který udělá radost i jako valentýnský dárek. Je plný zrní, křupavých mandlí, afrodiziakální guarany, ovocné čokolády s prachem z lyofilizovaného ovoce a lahodných lyofilizovaných borůvek v hořké čokoládě a jahodovém prachu. Pro skutečné dietářky je pak ideální volbou mix Cvičme v rytme (750 g, 219 Kč, dostupný na mixit.cz), fitness směs vzniklá ve spolupráci s fitness trenéry.

 

Těstoviny a pečivo bez sacharidů?


Stačí vám k večeři chleba s máslem nebo talíř těstovin se smetanovo-sýrovou omáčkou? Na přípravu skutečně rychlovka, bohužel ale také pořádná porce energie. Přitom stačí malá změna a můžete si dopřát své oblíbené jídlo, s mnohem nižšími energetickými hodnotami. Pečivo a těstoviny dnes seženete i s vyšším obsahem bílkovin na úkor sacharidů, které jsou ideální volbou právě na druhou polovinu dne.


Náš tip:

 

Zdravější mlsání - 6
(Foto: Archiv firem)

 

* Proteinové těstoviny fusilli (7 porcí, 385 Kč, dostupné na ketodiet.cz). Obsahují až 60% bílkovin a minimum cukrů. Navíc jsou plné vitamínů a minerálních látek, které naše tělo potřebuje.
 

* Bio Špagety z černých fazolí Maxsport (200 g, 62 Kč, prodává lékárna.cz). Proteinové těstoviny s vysokým obsahem bílkovin a nízkým glykemickým indexem. Jsou bez lepku, bez laktózy – Pouze z fazolí a vody.

 

* Penam večerní chlebík (250 g, 38,90 Kč, prodává kosik.cz). Vhodný pro večerní konzumaci, se sníženým obsahem sacharidů, s vysokým obsahem bílkovin. Obsahuje mj. lněná a slunečnicová semena, pšeničné otruby nebo jablečnou vlákninu.

 

A co k tomu? Máslo, smetana a sýr sice obsahují bílkoviny, ale také pěknou porci tuků. Přitom těstoviny stačí dochutit kořením a zeleninou nebo zeleninovou omáčkou, na chleba zas postačí tenká vrstva rostlinného margarínu a k tomu přikousnout třeba mrkev a ledový salát.


Náš tip:

 

Zdravější mlsání - 7
(Foto: Archiv firem)


* Podravka přísada do jídel Natur (150 g 38,90 Kč). Je bez přidaného glutamátu, kvasnicového extraktu, „éček“ a lepku. Za svou chuť vděčí kombinaci 9 druhů zeleniny, vybraného koření a mořské soli. Dochutí všechny druhy masa a zeleniny, hodí se do polévek, omáček, salátů, ale i k rýži či do těstovin.


* Ajvar jemný Podravka (350 g, 46,90 Kč, dostupný na brandnooz.cz). Ajvar je čistě zeleninová příloha z paprik a lilků původem ze slunného Chorvatska. Používá se např. jako příloha k jídlům na grilu, k pečeným a vařeným masům, je také vynikající jako základ do pomazánek nebo do zeleninových jídel, omáček či polévek.


* Rama Jednoduše rostlinná bez palmového oleje (39,90 Kč). Vyrobená z kvalitního řepkového oleje s olejem z máslovníku, známého též jako bambucké máslo, a kokosovým olejem. Obsahuje zdraví prospěšné omega-3 či omega-6 mastné nenasycené kyseliny.



0 hlasů
Vaše hodnocení