Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Podlehla jsi i ty trendu běhání a ráda bys s tím začala i ty? Poradíme ti, jak si pořídit to správné obutí.

Začínáš běhat? Správně vybrané boty jsou základ

Táňa Kuchařová a Energy Boost od adidas - 1
zdroj: oficiální zdroj Táňa Kuchařová a Energy Boost od adidas - 1
aktualizováno 04.09.2014, 12:57 | 04.09.2014, 12:57 | Krasna.cz/trm

Podlehla jsi i ty trendu běhání a ráda bys s tím začala i ty? Poradíme ti, jak si pořídit to správné obutí.

Solidní běžecké boty ti vydrží podle počtu naběhaných kilometrů jednu až dvě sezony. Přepočteno na kilometry, po uběhnutí zhruba 800 km začnou výrazně ztrácet na tlumících vlastnostech. Čím levnější model zvolíš, tím dříve počítej s opotřebením. "Pokud to s během myslíte vážně, ignorujte v obchodech boty pod 1 500 Kč, které by se vám rozpadly po uběhnutí několika desítek kilometrů. Nemusíte však volit ani druhý extrém, bota nad 3 500 Kč je spíše pro začátečníka s výraznou nadváhou nebo vysloveného snoba," vysvětluje rozdíly specializovaný web behej.com.

 

První, co by sis měla při výběru promyslet, je povrch, na kterém budeš běhat. Do terénu (lesní cesty, kameny, bahno) jsou lepší krosové boty, které jsou výrazně robustnější, ale tím i těžší, bývají i méně odtlumené. Některé z nich jsou navíc vybaveny nepromokavou vrstvou, kterou oceníš i teď na podzim, zato ale tolik nedýchají. Pak jsou boty silniční (na asfalt), které ti samozřejmě umožní vběhnout i do lehčího terénu, ale jsou stavěné zejména na rovnou plochu. Pokud hodláš běhat jen ve fitku na pásu, jasnou volbou jsou boty lehké a prodyšné.

 

Táňa Kuchařová a Energy Boost od adidas - 2
(Foto: oficiální zdroj)


Vybírej podle své váhy


Zcela zásadní pro výběr bude tvá hmotnost. Pokud máš nadváhu, sáhni po vysoce odtlumených botách. Jsou sice dražší a zpravidla i těžší, avšak dopady v nich budou výrazně příjemnější. Při vyšší váze těla je rozhodně třeba, víc dbát na výběr kvalitního obutí, aby tolik netrpěly kotníky, kolena a kyčle. Pokud je tvá postava normální, vol boty spíše lehčí - budeš v nich mít lepší odpich a tlumivá podrážka ti nebude zbytečně ukrádat energii. Existují i superlehké boty, ale ty nejsou pro začátečníky moc vhodné. Jsou určené spíše na závody. Jejich nevýhodou je i kratší životnost a nejsou tolik pohodlné, takže takové nechej raději profesionálům.


Běžecké boty prochází neuvěřitelným vývojem a mnoho vychytávek se týká právě odtlumení, při kterém ovšem neztratíš energii. Mezi novinkami nás zaujala třeba řada přelomové běžecké obuvi Energy Boost od adidas. "Energy Boost okamžitě reagují na pohyb díky pěně BOOST™ po celé délce podešve. Materiál poskytující odpružení se skládá z tisíců drobných energetických kapslí, z nichž je vytvořena technologicky unikátní mezipodešev. Tyto energetické kapsle díky své jedinečné struktuře efektivněji uchovávají energii při došlapu a následně ji při odrazu vrací zpět, takže čím více energie do každého kroku vložíte, tím více ji získáte zpět. Pěna BOOST™ si zachovává měkkost i po bezpočtu odběhaných sezón a každý výběh je proto stejně příjemný, jako ten první," popisuje výrobce přednost této technologické novinky.

 

Energy Boost od adidas
(Foto: Oficiální zdroj)


Otestuj své specifické potřeby


Bota by ti měla samozřejmě dobře sednout - velikostí i tvarem. Zaměř se zejména na pohodlí v oblasti nártu. Co ti nevadí u běžných tenisek, to bys u běžeckých bot neměla podceňovat. A nepodceňují to ani výrobci, kteří nabízí jak obuv pro lidi s vyšším nártem, tak pro lidi s propadlejší klenbou. Různé značky je označují různě, určitě ti poradí přímo v obchodě.


PŘEČTI SI TAKÉ:

Umíš správně běhat? Odhalujeme nejčastější chyby
Začni běhat, ale správně
Vyber si správně tenisky


Obecně je dobré zajít pro běžecké boty do specializovaného obchodu, kde umí přesně zjistit, co tvé nohy potřebují. Můžeš absolvovat zkušební běh na běžeckém pásu (přesně se tomu říká dynamická diagnostika), při kterém tvé nohy natočí a zjistí, jaké boty budou nejvhodnější. Každá z nás má totiž trochu jiný došlap, rozloženou váhu, techniku běhu... Otestovat se můžeš i doma pohledem do starších běžeckých bot nebo obyčejných tenisek - sama pohledem zjistíš, kde jsou nejvíc opotřebovány a jaké podrážky potřebuješ. Nevhodně zvolené boty by ti mohly nejen znepříjemnit běh, ale i způsobit nepříjemné bolesti a zdravotní komplikace.

 

Táňa Kuchařová a Energy Boost od adidas - 3
(Foto: oficiální zdroj)


Nech nákup na večer


Určitě sis všimla, že večer vážíš jinak, než ráno. Naše tělo v průběhu dne natéká, zadržuje vodu - nejvíc se to podepisuje právě na nohách. Proto je lepší vyrazit pro boty večer, kdy máš nohy nateklé. Kdyby sis zvolila velikost podle "čerstvých" nohou, mohly by tě pak boty překvapivě tlačit.


Boty bychom měli vybírat o půl čísla až číslo větší (záleží, jak výrobce čísluje), žádný z prstů nesmí narážet na špičku a chodidlo v botě nesmí být ani příliš sevřené, ani se volně pohybovat.

0 hlasů
Vaše hodnocení