Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Už jste o ní určitě také slyšeli. Ketogenní nebo ketonová dieta je totiž mezi dietami pojem. Kromě toho, že ji propaguje řada celebrit, má ale skutečně co nabídnout?

Záhadná ketóza: Skutečně pomáhá hubnout a neohrozí zdraví?

Snídaně
zdroj: Getty Images Snídaně
aktualizováno 25.09.2018, 16:09 | 25.09.2018, 16:09 | Krásná.cz

Už jste o ní určitě také slyšeli. Ketogenní nebo ketonová dieta je totiž mezi dietami pojem. Kromě toho, že ji propaguje řada celebrit, má ale skutečně co nabídnout?

Název ketodieta se odvozuje od ketózy, což je pouze jiné označení pro spalování tuků, při němž organismus vyrábí energii z vlastních zdrojů. Jednoduše řečeno - jakmile tělo spotřebuje zásobu sacharidů, začne spalovat zásoby tukové. Tělní tuk se pak štěpí na malé částečky mastných kyselin zvané ketony. Ty se následně pohybují po těle a dodávají energii tkáním. Slabá ketóza tělu neškodí, naopak - zajistí tělu potřebnou energii štěpením tuků a chrání svalová vlákna a vitální orgány v těle.

 

Jak vypadá ketodietní režim?

 

Dostat organismus do stavu ketózy znamená zvýšit konzumaci potravin obsahujících kvalitní bílkoviny a zároveň omezit příjem sacharidů a tuků na nezbytné minimum. Ketogenní dieta připouští konzumaci sacharidů maximálně do 50 g za den. Základem ketodietního jídelníčku je tedy maso, ryby, mléčné výrobky, vejce a zelenina. Jakékoli obilné výrobky, pečivo, přílohy, natož sladkosti jsou při dodržování ketodiety zapovězeny.



Ketodietu radí odborníci rozdělit na čtyři fáze. V prvních dvou fázích dochází zpravidla k největšímu váhovému úbytku. Vzhledem k radikální změně stravování se můžete spolehnout na proteinové preparáty, které pokryjí veškerou doporučenou denní potřebu živin. Tato varianta je výhodná v tom, že vám na začátku ulehčí rozhodování, co vlastně můžete jíst.

 

Ochutnejte:

 

Proteiny
(Foto: Archiv firem)

 

* Proteinová káva KetoDiet (balení po 7 ks/385 Kč, dostupné na ketodiet.cz). Káva s čokoládovou příchutí neobsahuje lepek a má jen minimum sacharidů.

 

* Dietní omeleta Chia Shake Sýrová (10 jídel, 399 Kč, dostupná na chiashake.cz). Receptura obohacená o bílkoviny.

 

* Cereální koktejl Shake-It Protein (32 Kč/kus, dostupné na shake-it.cz). Najdete v něm hned 40 % komplexního mixu proteinů. Všechny jsou veganské, získávají se totiž z rostlinných proteinů: rýžový, hrachový, slunečnicový, dýňový a konopný, dále chia semínka a bezlepkové ovesné vločky. Novinka se prodává ve dvou příchutích – Choco Punch a Banana-Maracuja.


* Proteinový puding Ehrmann High Protein (39,90 Kč, prodává kosik.cz). Obsahuje velké množství proteinů, ale jen minimum uhlohydrátů a kalorií. Navíc v něm nenajdete laktózu, lepek ani přidaný cukr a skvěle chutnají – třeba příchuť tmavá čokoláda s mátou.


* Malinová proteinová kaše Mixit (450 g, 239 Kč, dostupná na mixit.cz/protein). Stačí zalít horkou vodou nebo mlékem a snídaně šampionů ve vzpírání je na světě! Do jakékoliv kaše si navíc při objednávce můžete namixovat syrovátkový nebo hrachový protein nebo proteinovou čokoládu.

 

* Proteinová panna cotta KetoDiet (balení 7 ks/385 Kč, dostupné na ketodiet.cz). Stačí smíchat jen s vodou a máte chutný dezert s nízkým obsahem sacharidů a vysokým obsahem bílkovin.
 

Třetí fáze diety by měla vést ke stabilizaci nového stravovacího režimu a čtvrtá pak k osvojení si nových dietních návyků a prevenci jo-jo efektu.

 

Proteinový koktejl
(Foto: oficiální zdroj)

 

„Hubnutí ale samozřejmě není jen o jídle. Je potřeba si jednoho dne říci, že je načase změnit celý životní styl. Je to o odhodlání vstoupit do jiného světa, vykročit z komfortní zóny, upravit svůj režim a uvědomit si, že dosavadní styl života a stravování nebyl správný,“ radí profesor MUDr. Vladimír Teplan, DrSc., odborný garant výživového programu Cambridge Weight Plan. „Nadváhu nebo obezitu totiž způsobuje především dlouhodobý vyšší příjem energie, než je její výdej. Pro hubnutí by se poměr příjmu a výdeje energie měl zcela obrátit, je tedy nutné ubrat na jídle a přidat na výkonu,” doplňuje profesor Teplan.

 

Proč se po bílkovnách hubne rychleji?

 

“Omezení příjmu sacharidů vede k omezení tvorby tukových zásob (lipogenezi) z glukózy, která není po jídle okamžitě zpracována jako energetický zdroj buněk. Naopak je stimulována lipolýza (odbourávání tuku uloženého v tukových buňkách), aby tělo mělo dostatek alternativních zdrojů energie (ketolátky). Omezením příjmu glukózy také zvyšujeme energetické nároky na její ‘znovutvorbu’ v játrech. Důležitý je také fakt, že zpracování přijatých bílkovin je pro náš organismus energeticky náročnější než zpracování sacharidů,” vysvětluje nutriční terapeutka Andrea Vašáková ze Světa zdraví.

 

Omeleta
(Foto: oficiální zdroj)

 

Ketogenní dieta nahrazuje značnou část energetického příjmu ze sacharidů bílkovinami a tuky. Tím pádem nedochází během dne k velkému kolísání hladin inzulinu, což společně s konzumací proteinů a lipidů vede k déletrvajícímu pocitu nasycení. Předejdeme tak tzv. vlčímu hladu, který přichází po konzumaci potravin s vysokým glykemickým indexem a při němž zkonzumujeme většinou velké porce kalorického jídla.

 

Výhody a rizika ketodiety

 

Nespornou výhodou ketodiety je, že během ní nepociťujete hlad ani chutě na sladké, tudíž jste i méně nervózní, a většina lidí tak dietu zdárně dokončí. Je to dáno tím, že jíte potraviny bohaté na bílkoviny a zeleninu, které společně udržují tělo v režimu stálého nasycení. Některým lidem dokonce tělem produkované ketony navozují pocit dobré nálady až euforie. Během ketózy dochází k redukci nejen podkožního, ale také útrobního neboli viscerálního tuku, zároveň se snižuje i hladina cholesterolu v krvi, ale svalová tkáň zůstává zachovaná.

 

Na druhou stranu se musíte připravit i na to (ostatně jako při každé jiné dietě), že se zpočátku můžete cítit unavení až vyčerpaní, může se u vás projevit bolest hlavy či migréna. Vedlejším účinkem ketogenní diety bývá také zácpa. I když konzumujete dostatečné množství zeleniny, vlákninu získávanou běžně z obilovin, luštěnin a příloh vám nenahradí.

 

Ovocoe, zelenina, sport
(Foto: oficiální zdroj)

 

Dvě tři kila řešte jinak

 

Ketonová dieta je odborníky doporučována spíše k redukci vysoké hmotnosti, protože na začátku skutečně zajistí velký váhový úbytek v poměrně krátkém čase. Finální fáze, tedy přechod na běžné stravování, ale může skončit nepříjemným jo-jo efektem. Pokud se tedy pro tuto dietu rozhodnete, nechte se vést zkušeným odborníkem, ať už to bude lékař nebo certifikovaný výživový poradce.

 

Ketodieta není pro všechny

 

Vzhledem k tomu, že ketodietní strava není stoprocentně vyvážená a organismus je vystaven nedostatku glukózy, která je důležitá pro správnou činnost mozku, srdce, svalů i dalších tkání, není vhodná úplně pro každého. Chcete-li s ketodietou začít, vždy se poraďte o svém aktuálním zdravotním stavu s odborníkem.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zdravá snídaně Paleo. Nejlepší zdroj energie pro celý den!
Tuky, zdravé i zákeřné! Jak se v nich konečně vyznat?
Mléko - škodí, nebo pomáhá?

 

Ketodietnímu režimu by se určitě měli vyhnout těhotné a kojící ženy, diabetici, lidé trpící onemocněním jater či ledvin a také lidé užívající antidepresiva. Pro ledviny je zvýšený příjem bílkovin vždy rizikem, protože je zatěžuje, negativním důsledkem ketogenní diety může být dokonce i tvorba ledvinových kamenů.
 

“Existují také studie, které dokládají, že s tvorbou ketolátek souvisí ještě jeden případný nežádoucí efekt ketogenní diety, a to je zvýšená mobilizace vápníku z kostí. Ten se následně v krvi podílí na udržení stálého pH. Úbytek vápníku může přispět ke zvýšení rizika vzniku osteoporózy, rizikovou skupinou jsou v tomto případě zejména starší osoby a ženy po přechodu. Ty by tedy měly striktní ketogenní dietu absolvovat pod odborným lékařským dohledem,” varuje Andrea Vašáková.

 

Náš tip: Poměr sacharidů, tuků a bílkovin konzultujte s odborníkem, sestaví vám vhodný energetický talíř na míru.

 

 

Jojo efekt a ketonová dieta

 

Pokud máte v plánu držet se diety jen po dobu nezbytně nutnou, shodit přebytečná kila a vrátit se zpět ke stravě, plné cukrů a sacharidů, tak věřte, že to není ta správná cesta a jojo efekt určitě po nějaké době může nastat. Doporučuje se udržet si nadále 1 až 2 jídla podle keto diety a zbytek doplnit o zdravé tuky a sacharidy. Dbejte na pečlivý výběr zdravých tuků a sacharidů, jedině ty dodají vašemu tělu to, co doopravdy potřebuje. Vyhýbejte se fast foodům, průmyslově zpracovaným potravinám a jednoduchým cukrům, na ty by už ve vašem životě nemělo být místo. Nejde jen o to rychle zhubnout, ale nadále udržet své tělo zdravé a ve formě!



0 hlasů
Vaše hodnocení