Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Zdravé jídlo není nuda! Stačí naučit se kouzlit s chutí.

Zdravě = nudně a bez chuti? Jak na jídlo s fantazií

Zdravě nebo nezdravě
zdroj: Getty Images Zdravě nebo nezdravě
aktualizováno 07.11.2018, 16:31 | 07.11.2018, 16:31 | Krásná.cz

Zdravé jídlo není nuda! Stačí naučit se kouzlit s chutí.

Mnoho lidí se zdravému jídlu vyhýbá. Mají pro to jasné vysvětlení – nechutná jim. Zdravé jídlo přitom umí potěšit chuťové pohárky stejně jako jeho nezdravá varianta, jen se musí správně připravit. Samozřejmě to vyžaduje jistou praxi, ale zelenina, ryby, drůbež, celozrnné výrobky či ovoce mohou chutnat výborně. Jak na to?

 

Zdravé jídlo není jídlo bez chuti!


Pokud nejste zvyklí jíst zeleninu, potraviny bohaté na bílkoviny a celozrnné výrobky, na začátku můžete mít pocit, že vám nechutnají. „Pokud se vaše strava skládá zejména z polotovarů, které jsou plné soli, tuku, cukru a aditiv, není divu, že nejste na přirozené chutě zvyklí,“ vysvětluje Susan Bowermanová, výživová expertka Herbalife.


„Klíčem k přípravě chutného zdravého jídla je výběr těch nejlepších dostupných surovin, jejich správná příprava a dochucení. Když jsou suroviny čerstvé, jejich chuť je nejlepší. Nebojte se v kuchyni experimentovat. Kromě toho, že si při přípravě jídla odpočinete a příjemně zabavíte, naučíte se také rozpoznávat a užívat si nové chutě, které jste zatím neobjevili,“ radí Susan Bowermanová.

 

Zeleninový salát
(Foto: oficiální zdroj)


Tipy na přípravu zeleniny


o Kupujte sezónní zeleninu.
 

o Nebojte se dochucovat například česnekem, cibulí, citrusy, octem, bylinkami, sójovou omáčkou – možností je mnoho.
 

o Přidejte k zelenině hrst oříšků, semínek nebo strouhaného parmezánu.
 

o Poduste ji ve slepičím či hovězím vývaru, přidejte kapku ochuceného oleje nebo pár oliv či oříšků.
 

o Koncentrujte přirozené chuti. Zeleninu opečte na troše oleje, přidejte sůl a pepř. Pečte ji přibližně 20 minut na 220 stupních, dokud nezměkne a nezačne se karamelizovat.
 

ČTĚTE TAKÉ:

12 rad, jak odlehčit jídelníček
6 problémů, za které může špatný jídelníček aneb Projez se ke kráse, zdraví a psychické pohodě
Za dva týdny štíhlejší! Detailní jídelníček

 

o Nebojte se kombinovat jednotlivé druhy zeleniny.
 

o Blanšírujte chuťově výraznou zeleninu (brokolici nebo květák) před tím, než ji osmahnete na pánvi. Blanšírování spočívá v krátkém spaření nakrájené zeleniny ve vroucí osolené vodě po dobu přibližně 1 minuty. Po vysušení ji opečte na pánvi na kapce olivového oleje s trochou česneku a sójové omáčky.
 

Náš tip: Podívejte se na triky, díky kterým vydrží ovoce a zelenina déle čerstvé.

 

 

o Zeleninu, kterou běžně konzumujete syrovou (například kedlubna či zelí), před podáváním nakrájejte na menší kousky a propláchněte pod teplou, tekoucí vodou. Tímto způsobem odstraníte syrovou chuť. Potom kousky zeleniny opláchněte ve studené vodě, vysušte a pokapejte trochou octa.
 

o Nebojte se zeleninu i trochu osladit a zjemnit tak její chuť. Nakrájejte do salátu čerstvé jablko, hrušku nebo pomeranč nebo přidejte k osmažené brokolici pár rozinek.

 

Losos
(Foto: oficiální zdroj)


Tipy na přípravu ryb, drůbeže nebo tofu


o Marináda dodá zdrojům proteinů chuť a také pomáhá udržet jídlo jemné a vláčné. Kyselé potraviny zjemní jídlo, proto do své marinády přidejte trochu citronové šťávy, octa nebo bílého jogurtu.
 

o Používejte různé směsi koření, které obvykle obsahují sůl, koření, bylinky a další přísady. Může jít o suché směsi nebo i pasty, které navíc obsahují trochu hořčice, oleje, česneku nebo jogurtu. Vytvořte si vlastí domácí kořenící směs nebo si vyberte z široké nabídky v obchodech. Po nanesení koření uložte jídlo do chladničky a nechte odležet na minimálně 30 minut před tepelnou úpravou podle typu marinované potraviny.
 

o Ryby a drůbež mají tendenci být suché, ale pokud je před tepelnou úpravou necháte odležet například v zeleninovém, houbovém, rybím či kuřecím vývaru, výsledek bude šťavnatý a chutný. Pro zvýraznění chutí přidejte nakrájený citrón, cibuli, česnek, čerstvé bylinky a koření.
 

o Na finální dochucení hotového jídla můžete použít pár kapek citrónové šťávy, olivového oleje, sójové omáčky či pár lístků petrželky. Přidat můžete také rajčatovou omáčku, nadrobno nakrájené žampiony, cibulku nebo pár kousků avokáda.

 

Koření
(Foto: oficiální zdroj)


Tipy na přípravu celozrnných pokrmů (například bulguru nebo celozrnného kuskusu)

 

o Nejprve zrnka jemně osmahněte na trošce oleje na středním ohni. Pokud je opražíte, zvýrazněte tím jejich přirozenou chuť – u většiny obilovin je to příjemná oříšková chuť. Nebojte se koření. Mnoho aromatických sloučenin v koření je rozpustných v tucích, proto pražením docílíte výraznější chuti. Vyzkoušejte třeba mletý kmín, kari, skořici, zázvor nebo sušenou pomerančovou kůru.
 

o Přidejte zeleninu a bylinky. Zelenina dodá vašemu celozrnnému jídlu více chutě a barvy. Přidejte cibuli, česnek, nakrájenou brokolici, papriku, rajče, strouhanou mrkev nebo některé bylinky jako petržel, tymián, oregano či bazalku.
 

o Obiloviny a luštěniny vařte namísto vody v kuřecím nebo zeleninovém vývaru nebo houbové či rajčatové omáčce.
 

Ovocný salát
(Foto: oficiální zdroj)

 

Tipy na servírování ovoce
 

o Kupujte sezónní ovoce. Pokud to není možné, vhodnou náhradou může být také mražené.
 

o Posypte ovoce sladkým kořením (skořicí, hřebíčkem nebo muškátovým oříškem), pokapejte citrusovou šťávou nebo balzamikovým octem.
 

o Přidejte ovoce do proteinových koktejlů.
 

o Udělejte si ovocný salát. Chutě jednotlivých druhů ovoce se příjemně doplní.
 

o Ponořte nakrájené ovoce do nízkotučného bílého jogurtu slazeného javorovým sirupem.



0 hlasů
Vaše hodnocení