Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Tato dieta zvaná DASH nebyla původně sestavena s cílem snižovat hmotnost, ale pro lidi s vysokým krevním tlakem. Ve zkratce se jedná o zdravou stravu, která má přesně určená pravidla.

Znáš DASH? Konečně dieta, která opravdu funguje

Zelenina
zdroj: Thinkstockphotos Zelenina
aktualizováno 01.11.2018, 15:52 | 01.11.2018, 15:52 | krasna.cz/tvnoviny.sk

Tato dieta zvaná DASH nebyla původně sestavena s cílem snižovat hmotnost, ale pro lidi s vysokým krevním tlakem. Ve zkratce se jedná o zdravou stravu, která má přesně určená pravidla.

Dieta DASH nepatří mezi klasické diety, které vám slibují snadno shozené kilogramy. Výhodou je, že opravdu funguje, což dokazuje i její vysoká oblíbenost po celém světě. Za pár měsíců se můžete zbavit nadbytečných kil zdravě a bez větších omezení.

 

Pro lidi trpící hypertenzí

 

Jak jsme již zmínili, tato dieta nebyla původně sestavena s cílem snižovat hmotnost. Navrhli ji lékaři a vědci z amerického ministerstva zdravotnictví, kvůli stále zvyšujícímu se počtu lidí s vysokým krevním tlakem a cholesterolem.

 

Zkratka DASH – Dietary Approaches to Stop Hypertension proto v překladu znamená dietní doporučení k zastavení hypertenze (vysokého tlaku).

 

Jak tato „dieta“ funguje?

 

Hlavní příčinou vysokého krevního tlaku je zvýšený příjem soli. DASH dieta tento příjem omezuje na minimum, které lidské tělo skutečně potřebuje.

 

 

Během diety člověk konzumuje zejména obiloviny, zeleninu, ovoce a v menších množstvích se nezapomíná ani na mléčné výrobky či maso. Samozřejmostí je vynechání všech solených jídel, jako jsou chipsy, salámy nebo paštiky.

 

Zároveň je dobré během diety odstranit všechny slánky z kuchyně, protože je člověk ve finále vůbec nebude potřebovat. Zbavíte se zvyku solit brambory či těstoviny při vaření, dosolovat hotová jídla a používat sůl při každodenním vaření. Místo soli začněte používat čerstvé bylinky a koření, které jídlo příjemně dochutí.

 

ČTĚTE TAKÉ:
Tajemství úspěšného hubnutí: Správné jídlo ve správný čas
Skoncuj se svou ZÁVISLOSTÍ NA SLADKÉM
Držíme dietní program Whole30: Jak šlo prvních 10 dní?

 

Bez cvičení ve fitku

 

DASH dieta je rozdělena na dvě fáze – první trvá dva týdny, během kterých budete jíst různé druhy ovoce a zeleniny, vajíčka nebo mléčné výrobky. Tabu pro vás budou sacharidy, čili chléb, rýže nebo brambory. Po prvních dvou týdnech se však váš jídelníček rozšíří i o tyto druhy potravin.

 

Během DASH diety se doporučuje vyhýbat náročnějším sportům, jako jsou cyklistika nebo box. Přednost byste měli dát například józe nebo chůzi, které vám pomohou lépe spalovat tuky. Obecně se doporučuje denně udělat 10 000 kroků, takže si to můžete dát každý den jako cíl.

 
Jeden den s DASH dietou

Snídaně: Omeleta z 2 vajíček, plátek kvalitní šunky, rajče
Svačina: 2 polévkové lžíce arašídů
Oběd: Grilované kuřecí prso se zeleninovým salátem
Svačina: Jogurt
Večeře: Opečený losos se zeleninou



0 hlasů
Vaše hodnocení