RECENZE AUDIOKNIHY: Odhal nelehký život jednoho hocha a jeho Volání netvora

zdroj: Thinkstockphotos Čtenářka
aktualizováno 25.10.2017, 00:00 | 25.10.2017, 00:00 | Lucie Tomanová/Krasna.cz

PATRICK NESS – VOLÁNÍ NETVORA
Namluvil JAN VONDRÁČEK
Audiokniha – Drama, fantasy, pro děti a mládež

Příběh

Connor je třináctiletý hoch, kterého by nejvíce měla trápit škola, kamarádi a děvčata. Jenže všechno je tak trochu jinak. Jeho maminka je vážně nemocná a ačkoliv chodí na pravidelné léčby a pro své léky, Connor vnímá tíhu její nemoci. Nic není jako dřív.

Jenže nikomu se nechce svěřit, již o této nemoci řekl své kamarádce, ale ta to nakonec roznesla dál. Dočkalo se mu tak nepříjemné pozornosti a vše se rozhodl uzavřít v sobě. Jenže i přesto k němu začal každou noc přicházet netvor v podobě starého stromu, na který může každý den hledět z okna. Netvor Connorovi vypráví po nocích příběhy a výměnou za to žádá, aby mi poté i Connor sdělil ten svůj.

Styl psaní

Není to sice klasický příběh pro děti a dospívající čtenáře, i přesto s sebou nese pro ně mnohá poselství. Sledujeme malého chlapce, který se těžce vyrovnává s nemocí svojí matky, uzavírá se před okolím a všechny od sebe odstrkuje, neboť se cítí jakoukoliv banalitou od nich ukřivděn. I přesto celý příběh ukazuje to, co je pro lidi v takovéto nelehké situaci to nejdůležitější, jak je důležité držet pospolu.

Dalším důležitým prvkem jsou právě návštěvy tajemného netvora. Ten Connorovi vypráví celkem tři příběhy, na kterých ukazuje, že svět není pouze černobílý, že dobří lidé mohou dělat špatné věci v dobrém úmyslu a lidé, kteří jsou v našich očích špatní, i přesto dokáží pomáhat ostatním. Hlavně pak záleží na tom, jak se budeme k druhým chovat, protože tak se ostatní budou chovat i k nám. Tento fantazijní prvek v podobě moudrého netvora odlehčuje nelehkou atmosféru příběhu.

Kniha, ze které běhá mráz po zádech
Knihy pro romantické i dobrodružné duše
Kniha, kde vám sestra ukradne přítele

Všechny tři netvorovy příběhy v podstatě reflektují Connorův denní život, kdy se dostává do četných roztržek, činí zvláštní volby, které mu prostě v dané situaci přijdou v pořádku. Na ničem totiž nezáleží, jen na nemocné mamince, která je pro něj všechno. Jenže proto tu je poslední příběh, který má vyprávět právě Connor, až bude na něj připraven. Až dokáže nahlédnout pod oponu toho, co skutečně cítí a přiznat si pravdu svého tichého utrpení.

Příběh ve vás zaručeně vyvolá silné emoce, neboť rozebírá nelehké téma smrtelné choroby – rakoviny. Rozhodně to není na čtení či poslech před spaním, neboť nad životem a volbami Connora budete jistě přemýšlet.

Audio

Načtení knihy se chopil Jan Vondráček, který svým tónem hlasu a citem k přednesu vkládá do příběhu potřebnou atmosféru. Výborná je i jeho intonace hlasu, kdy doslova vdechl život netvorovi, který k malému Connorovi promlouvá chrčivým, ztichlým a stovkami let poznamenaným hlasem, naopak malý Connor získává jasný hlas odhodlaného dítka s občas drzým jazykem.

Mezi jednotlivými kapitolami se dočkáme krátkých klavírních úseků či několika tónů. Ty jsou hrány vždy v té části klaviatury, která definuje náladu dané kapitoly, kterou zakončují. Vybrané klavírní sekce tak podporují celkové vyznění příběhu.

Nunto poznamenat, že tato audiokniha byla trochu tišší než jsem zvyklá, takže na obyčejné mp3 s jednoduchými špuntíky do uší bylo obtížné ji poslouchat v ruchu města. Na druhou stranu ale většinou poslouchám doma při domácích pracích, takže jsem odposlouchala spíše na počítači.

Hodnocení

Kniha pro starší děti a dospívající ne o růžových věcech, ale o tom, co může potkat každého z nás a to vážná nemoc v rodině. Je to věc, kterou si dobrovolně nevybíráme a přesto se s ní musíme nějak vyrovnat. I Connor tímto prochází, přibližuje čtenáři svoji cestu a společně s netvorem má pro něj připraveno několik pohledů na svět. Protože nikdy nic nejde vidět jen černobíle. Příběhem, který vyvolá spoustu silných emocí, doporučím ráda i dospělým. Jen upozorňuji, že tohle není vhodná pohádka na dobrou noc.

Moje hodnocení: 10/10

•