Představ si situaci, kdyby ti někdo nabídl, že ti splní jakékoliv přání výměnou za nějakou službu. Úkol by tě nijak neohrožoval, vše by proběhlo v anonymitě. Dokázala bys ovšem žít s tím, že jsi možná ublížila někomu jinému výměnou za svou touhu?

RECENZE KNIHY: Kam školáky zavede sociální síť, kde Stačí jen chtít?

Čtenářka
zdroj: Thinkstockphotos Čtenářka
aktualizováno 04.11.2017, 00:00 | 04.11.2017, 00:00 | Lucie Tomanová/Krasna.cz

JOELLE CHARBONNEAU – STAČÍ JEN CHTÍT
Kniha – thriller pro mládež

Příběh

Střední škola v Nottawě zažívá netradiční pokušení. Pro všechny studenty pouze této školy je spuštěna nová sociální síť NEED, o které se ovšem nesmí před nikým mluvit. NEED nabízí možnost splnění jakéhokoliv přání výměnou za drobný úkol. Telefon, prázdniny, lístky na koncert? Žádný problém, stačí jen vykonat, co je zadáno. Vše je anonymní, a tak se nemusí studenti bát, že by jejich činy někdo odhalil. Kam je ovšem člověk ochotný zajít, aby dostal, co si přeje?

Jednou z nových uživatelek je i Kaylee, která zoufale shání pro svého nemocného bratra novou ledvinu a nemá tak co ztratit. Pak ale zjišťuje, že se dostala do nebezpečného prostředí, protože nevinné úkoly přitvrzují a zastrašování ani ublížení na zdraví není druhým cizí.

Jak ale zastavit tuhle lavinu a chce to vůbec?

Stačí jen chtít

Styl psaní

Celá kniha je psána svižně, bez zbytečných popisů, dobře se čte a udržuje si výborně napětí. Díky tomu je to spíše taková ta chuťovka na jeden den, kdy se nebudete moci odpoutat a slupnete ji raz dva. Navíc s sebou nese mrazivou atmosféru a ukazuje z lidí to nejhorší, protože když někdo něco chce, dokáže pro to udělat prakticky cokoliv.

Během knihy je nám představeno velké množství postav, které se do NEEDu zapojují a připojují své dílky úkolů k celkovým událostem. Zpočátku jsem tak byla zmatená, kdo je kdo a jaká motivace že ho vlastně žene. Postupem času si jde ovšem udělat jednoduchý přehled v postavách, každá je něčím výrazná a zapamatovatelná, každá má své slabiny a starosti, a když ji potkáváte poněkolikáté, víte, kde je její místo. Volba vícero postav také nejspíše padla proto, že knize není cizí ani smrt.

Džínový deník je kniha pro puberťačky
Zaměřeno na oddechové knihy
4 knihy, se kterými prožiješ nová dobrodružství i letní lásku

Když se ale vrátím ke Kaylee, líbí se mi, že hlavní hrdinka nám je z jedné strany představována jako šlechetná osoba, která se snaží pro bratra sehnat ledvinu, na druhou stranu dokáže kvůli tomu sáhnout i po nekalých praktikách, aby našla vhodného dárce. Díky tomu jí máma až tak nevěří a právě to jí v knize pěkně zavaří. Navíc se dostane do situace, kdy se musí rozhodnout, jestli je pro ni důležitější hrát, mlčet a získat ledvinu pro bratra nebo být tou dobrou v ohledu na ostatní. Co je pro ni přednější?

Jelikož se jedná o příběh pro mládež, okrajově se zde objevují i stopy lásky a touhy mezi postavami, jejich obtížnost ve vyjádření či běžné trable v komunikaci s rodiči.

Ukázka

Když jsem sešla ze schodů, zamířila jsem ihned k oknu v obýváku. Od sněhu se odráželo měsíční světlo, díky němuž bylo venku vidět dost dobře na to, aby bylo jasné, že se nic neobvyklého neděje. Zavrtěla jsem hlavou a už jsem se otáčela, když vtom jsem zaznamenala nějaký pohyb. Stín úplně na konci předzahrádky u toho velkého stromu u ulice. Ne, to nebyl stín. Byl to člověk. A držel lopatu. Lopatu, kterou musel vykopat tu díru u svých nohou. Když ji odložil a něco do té díry hodil, přestala jsem myslet. Rozběhla jsem se ke dveřím, odemkla jsem je a otevřela.
„Hej!“
– strana 47, Kaylee

Hodnocení

Kniha je psána svižně, udržuje si správné napětí a díky tomu je vhodná na jedno víkendové odpoledne. Nese se spíše v duchu temnější atmosféry, pokouší lidské hranice pro vyplnění toho, co si přejeme. Sleduje osudy hned několika mladých lidí, jejich trable, touhy a pokušení. Pokud hledáte něco pro dospívající, kteří preferují temnější atmosféru, akční chvilky i boj sám se sebou, je tahle kniha výbornou volbou.

Moje hodnocení: 9/10

•