Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Myslíte si, že o opalování víte opravdu všechno? Tak schválně, jestli jste si vědomí následujících šesti faktů!

6 věcí, které jsi o opalování netušila

Opalování
zdroj: Thinkstockphotos Opalování
aktualizováno 13.08.2017, 00:02 | 13.08.2017, 00:02 | Krásná.cz

Myslíte si, že o opalování víte opravdu všechno? Tak schválně, jestli jste si vědomí následujících šesti faktů!

1. UVA a UVB paprsky působí na pleť rozdílně


„Dlouhovlnné UVA záření proniká hluboko až do střední vrstvy kůže dermis. Donedávna bylo považováno za méně škodlivé, protože nezpůsobuje přímé změny DNA, tak jako UVB a UVC. Protože ale primárně produkuje volné radikály, druhotně DNA ovlivňovat může,“ popisuje dermatolog MUDr. Kravciv z Lékařského domu Praha 7.


UVA paprsky pleť sice neopalují, mají ale za následek tzv. fotostárnutí, tedy stárnutí pleti způsobené degradací kolagenu a elastinu v kůže projevující se povolením kontur pleti a vznikem vrásek. Bývá také příčinou sluneční alergie, poruch pigmentace a podílí se na rozvoji rakoviny kůže.

 

BUDE TĚ ZAJÍMAT:

Jak v létě chránit obličej? TEST opalováků, které ho nedráždí a snesou se i s make-upem


Středněvlnné UVB paprsky tvoří jen asi 5% z ultrafialového záření dopadajícího na Zem. Díky UVB paprskům se pleť na sluníčku opaluje, ale je také původcem spálenin, alergií a rakoviny kůže. „Pro živé organismy je škodlivé a způsobuje chronické i akutní poškození kůže,“ dodává dermatolog.

 

Existuje ovšem i méně známé UVC záření! Krátkovlnné UVC záření má nejvyšší energii z veškerého ultrafialového záření. Pro živé organismy je zhoubné, díky ozonové vrstvě ale naštěstí téměř neprochází atmosférou. Uměle se využívá v germicidních lampách, které dezinfikují povrchy.

 

Jaký jste fototyp?


Fototyp určuje množství a rozvrstvení melaninu v kůži, jeho hodnota je dána tím, jak kůže reaguje na osvícení slunečním zářením. Čím je nižší, tím se člověk hůře opaluje a náchylnější ke spálení. O to má také světlejší vlasy, oči a odstín pleti.


Fototyp I: Bledá pleť často s pihami, světlé oči, světle blond či zrzavé vlasy. Téměř nikdy se neopaluje, ale takřka vždy se na slunci spálí do ruda.


Fototyp II: Citlivá světlá pleť někdy s pihami, modré, zelené či šedé oči a blond či světle hnědé vlasy. Na slunci většinou rudne a jen zřídka se opálí.


Fototyp III: Světlehnědý odstín pleti obvykle bez pih, světle až tmavě hnědé vlasy, šedé či hnědé oči. Většinou se dobře opaluje a jen mírně se na slunci spálí.


Fototyp IV: Olivová či hnědá pleť, hnědé oči, hnědé až černé vlasy. Velmi dobře se opaluje a téměř nikdy se nespálí.

 

 

VYZKOUŠEJ: TEST: Umíš se správně ochránit před slunečními paprsky?

 

 

2. SPF značí pouze ochranu před UVB paprsky


„Údaj SPF se sice často prezentuje na obalech opalovacích krémů, jako by značil kompletní schopnost produktu chránit před ultrafialovým zářením. To ale není pravda, hodnota SPF se vztahuje výhradně ke schopnosti blokovat UVB záření,“ upozorňuje odbornice na krásu Martina Šmidrová.


O vlivu produktu blokovat UVA paprsky SPF nic nevypovídá. Na obalu produktu proto hledejte označení „širokospektrální“. Ani to sice neřekne nic o stupni UVA ochrany, nicméně značí, že produkt chrání před UVA i UVB.


Pokud vás zajímá stupeň ochrany před UVA, na obalu hledejte označení UVA PF. Celosvětově nicméně neexistuje jednotné označení. V Evropské Unii panuje doporučení zobrazovat symbol optimální UVA ochrany, který značí, že poměr UVA a UVB ochrany je alespoň v poměru 1:3.

 

Opalování
(Foto: oficiální zdroj)

 

3. Spálit se můžete, i když je zataženo


Ačkoliv si obvykle spáleniny od sluníčka spojujeme s přímým slunečním zářením, slunce září i přes mraky. Podle MUDr. Kravciva Závisí zejména na typu oblačnosti.


Zatímco tmavé mraky propouští pouze asi 32% paprsků, nadýchané bílé mráčky propouští až 89% záření. Proto je tedy vhodné používat adekvátní prvky ochrany před UV paprsky, i když je zataženo.


„Pozor si dejte i na lyžích, protože tam dopadá na kůži téměř dvojnásobné množství záření – přímo ze slunce, ale také odražené od sněhu,“ dodává Martina Šmidrová.
 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Opalování nahoře bez? Tvá prsa ve smrtelném nebezpečí
Spálila ses na slunci? Nejlepší první pomoc
Slunce a akné: nepřítel, nebo lék?

 

4. Před sluncem vás dostatečné ochrání make-up s SPF


Používat kosmetické produkty se zabudovanou SPF ochranou je sice chvályhodné, leč ne dostačující, zejména pokud se chystáte strávit den na ostrém slunci, to je poté lepší sáhnout po klasickém opalovacím krému, mléku či gelu.


Pro krátkou cestu například do práce a z práce kosmetický produkt svůj účel dodrží, na slunění je to ale málo. Sledovat byste opět měli také to, zda je ochrana v dekorativní kosmetice širokospektrální.

 

Koupání
(Foto: Profimedia)


5. Ani ten nejlepší opalovací krém neblokuje 100 % záření


Pokud se zaměříme na hodnotu SPF, ta značí, kolikrát déle můžete strávit na slunci, aniž byste se spálili, v porovnání s dobou, než se spálíte, bez aplikace ochranného produktu. To, za jak dlouho se pleť spálí, závisí na jejím fototypu.


„SPF 15 značí, že můžete na slunci strávit bezpečně 15x delší dobu, SPF 30 značí třicetinásobek a SPF 50 padesátinásobek. Hodnota určuje také to, jakou část záření produkt propustí do kůže,“ vysvětluje MUDr. Kravciv.


• SPF 15 – propustí do kůže 1/15 UVB záření (blokuje asi 93% paprsků)
• SPF 30 – propustí do kůže 1/30 UVB záření (blokuje asi 97% paprsků)
• SPF 50 – propustí do kůže 1/50 UVB záření (blokuje asi 98% paprsků)


Pozor si dejte nejen na ochranu před UV zářením, ale i na vznik tzv. sluneční alergie. Ta se projevuje svědivou vyrážkou, začervenáním a vznikem drobných pupínků či puchýřků. Některé kosmetické přípravky jsou přímo určené pro háklivou pokožku a chrání i před touto alergií.

 

6. Na horách roste intenzita UV záření s každými 300 výškovými metry až o 10%


Sami už asi máte zkušenost, že pokud jste na horách ve vyšší nadmořské výšce, „přismahnete se“ poměrně rychle. Je to dáno tím, že zhruba každých 300 výškových metrů intenzita ultrafialového záření roste o 8 – 10%. Například v nadmořské výšce 3000 m n.m. je díky tomu UV záření o zhruba 40% silnější než na úrovni hladiny moře.



0 hlasů
Vaše hodnocení