Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Krása vychází zevnitř. A to se týká i té fyzické. Tvůj vzhled totiž ovlivňují i tvé stravovací návyky. Co by nemělo ve tvém jídelníčku chybět, abys byla krásnější?

Které vitamíny pomáhají vaší kráse?

Důležité vitamíny
zdroj: Thinkstockphotos Důležité vitamíny
aktualizováno 08.10.2012, 00:00 | 08.10.2012, 00:00 | Krasna.cz/trm

Krása vychází zevnitř. A to se týká i té fyzické. Tvůj vzhled totiž ovlivňují i tvé stravovací návyky. Co by nemělo ve tvém jídelníčku chybět, abys byla krásnější?

Vlasy, pleť obličeje i pokožka celého těla, nehty... To vše ovlivňuje tvůj jídelníček. Když obsahuje všechny potřebné látky, vypadáš svěže, zdravě a krásně.

 

Vidíš na sobě plno nedostatků? Rychle se mastící vlasy, matná pokožka, bledá kůže, roztřepené nehty, špatné trávení a přibývající kila... To vše napraví nejen kosmetické produkty a potravinové doplňky, ale i zdravější a promyšlenější strava.

 

Vybrali jsme pro tebe seznam důležitých vitamínů a minerálů, bez kterých to nepůjde. Hledej je jak v potravě, tak v pečujících produktech, které dodávají tvému tělu potřebnou výživu i zvnějšku.


Vitamín A (retinol)

 

Vitamín A je potřebný pro dobrý zrak, ale i pro krásu naší pokožky. Pomáhá proti akné a je silným antioxidantem. Jeho hlavním zdrojem je beta-karoten. V jídelníčku vsaď na ovoce a zeleninu v červené nebo oranžové barvě (meruňky, třešně, kukuřice, meloun, dýně), najdeš ho ale také v játrech, špenátu, kapustě, zelí, brokolici či vaječném žloutku.


Vitamín B1 – Thiamin

 

Vitamín B1 pomáhá proti depresím, migrénám, je dobrý, když jsi ve stresu, nebo když před sebou máš něco namáhavého. Je prospěšný i při hubnutí, protože pomáhá přeměnit tuky a sacharidy na využitelnou energii. Bohatým zdrojem jsou celozrnné produkty, maso, kvasnice, med a ořechy. Pozor ale na kávu, ta ho v těle ničí.


Vitamín B2 – Riboflavin

 

Pokud potřebuješ rychleji zahojit různé oděrky a modřiny, ale i zamaskovat stopy po akné, je tohle ten pravý pomocník. Pomáhá také proti rozpraskaným rtům a bolavým koutkům. Dodají ti ho játra, ledvinky, kvasnice, tvaroh, kakao, ořechy a vejce.


Vitamín B3 - Niacin

 

Potřebujeme ho pro správné uvolňování energie z potravy a zdravé trávení. Vděčíme mu rovněž za krásnou pokožku, je účinným lékem na různé kožní problémy a vyrážky. Dobrými zdroji Niacinu jsou kvasnice, tuňák, fazole a hrách, mrkev nebo obiloviny.

 


Vitamín B5 - Kyselina pantothenová

 

Zlepšuje kvalitu kůže, vlasů i nehtů. Má silné regenerační schopnosti, přidává se často do pleťových krémů nebo šamponů. Nachází se v mnoha potravinách rostlinného i živočišného původu, především v mase a vnitřnostech, celozrnném pečivu a luštěninách.


Vitamín B6 – Pyridoxin

 

Látka potřebná pro správné trávení a uvolňování energie z potravy. Dobrým zdrojem vitamínu B6 jsou játra, makrely, vejce, droždí, banány, špenát, kapusta, avokádo, a celozrnný chléb.

 

Vitamín B7 – Biotin (též vitamín H)

 

Jeho nedostatek může vyvolat různé kožní problémy a defekty pokožky, ale způsobuje i podrážděnost. Dopřej si tedy žloutky, mléko, kvasnice, játra a ledviny.


Vitamín B9 - Kyselina listová

 

Je zásadní pro tvorbu červených krvinek a jako prevence proti chudokrevnosti. Jeho nedostatek ale způsobuje také bolesti hlavy, únavu a emocionální nerovnováhu. Kyselina listová je obsažena především v listové zelenině (špenát, brokolice, růžičková kapusta), ideálně syrové, protože vařením se ho většina zničí. Najdeš ho i v játrech a kvasnicích.


Vitamín B12 – kobalamin

 

je důležitý pro správnou funkci krvetvorby a nervového systému. Dostatečný přísun vitaminu B12 zlepšuje paměť a podporuje koncentraci. Jeho nedostatek se projevuje chudokrevností a únavou. Hlavním zdrojem jsou vejce, mléko, sýry, maso a vnitřnosti.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Tajný recept, jak být v zimě fit
Trápí tě tvá pleť? Pomoc hledej na zahrádce!
Buď krásná a zdravá díky bylinkám

  

Vitamín C (kyselina askorbová)

 

Dopřej si ho právě teď zejména proto, že posiluje imunitu a pomáhá proti nachlazení. Vděčné mu ale budou i tvé vlasy, bez něj jsou totiž zplihlé, bez života, chybí jim lesk. Vitamín C také dokáže rozzářit pleť a dodat ji zdravější nádech, proto se přidává například do populárních BB krémů. Dodá ti ho citron, brambory, šípek, kiwi, květák či brusinky.

 

Vitamín E

 

Další důležitý antioxidant, který rovněž chrání buněčné membrány a podporuje jejich regeneraci, takže jeho dostatek ti zajistí krásnou a zdravou pleť, ale i pevné nehty. Je obsažen například v oleji z pšeničných klíčků, másle, mléce, burských oříšcích, sóji, mandlích, či avokádu.

 

Zinek

 

Bez zinku naše tělo strádá. Jeho nedostatek může za vypadávání vlasů i zhoršenou pleť a výskyt akné. Má na svědomí také bílé fleky na nehtech. Pokud to jsou i tvé příznaky, vsaď na luštěniny, ořechy a dýňová semínka, houby, játra, mořské plody a mléko.

 

Železo

 

Železo je potřebné zejména kvůli riziku chudokrevnosti, ale má na svědomí i hrbolkaté a pruhaté nehty. Zbavíš se jich, když si pravidelně naservíruješ vnitřnosti, luštěniny, listovou zeleninu a jahody.



6 hlasů
Vaše hodnocení