Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Módní průmysl je hned po tom ropném nejšpinavější průmysl na světě.

Nebuď shopaholička, místo toho objev kouzlo udržitelné módy

Plná skříň
zdroj: Thinkstockphotos Plná skříň
aktualizováno 27.02.2018, 00:37 | 27.02.2018, 00:37 | Krásná.cz

Módní průmysl je hned po tom ropném nejšpinavější průmysl na světě.

Neustálý tlak na ceny ze strany spotřebitelů se odráží jak na kvalitě zpracování samotného oblečení, tak na podmínkách, ve kterých je vyráběno. Práce s jedovatými chemikáliemi, nevyhovující bezpečnostní opatření v továrnách, nízké platy žen za šicími stroji a nemožnost proti tomu všemu bojovat. To jsou případy, které již tolikrát otřásly nevědomostí moderní společnosti. Čím dál větší množství zákazníků se tak obrací k lokálním značkám, u kterých mají jistotu v tom, co dostanou. A dělají dobře.

 

Inspiruj se: NEUVĚŘITELNÉ! Z hadrů ze sekáče skvělé modely za pár kaček

 

Lidé se stále málo zajímají o to, jak módní průmysl znečišťuje planetu a jakou mírou tomu oni sami přispívají. Není však tak složité toto znečišťování alespoň zpomalit. Každý však musí začít sám u sebe.

 

Zapiš si do diáře:

Místo nakupování nových kousků v obchodních centrech zamiř na některý z bleších trhů, do second handů nebo na některý z fashion marketů s nezávislou módou a kousky lokálních tvůrců.

 

* Do pražského Meet Factory zamiřte 11. března na Jarní blešák ve fabrice. Vstup je zdarma, můžete se přihlásit i jako prodejce. Více na facebook.com/MeetFactory
 

* Nejen za módou, ale i bohatým výběrem doplňků zamiřte na již tradiční jarní Dyzajn market. 24. března se stánky otevřou na piazetě Národního divadla, více na facebook.com/dyzajnmarket.
 

* Mint Fashion Market: 17.3. a 14.4. v Brně a 21.4. v Praze (OD Kotva), více na facebook.com/mintmarket.cz
 

* Jarní Bazar Bar je akce, kterou 14. dubna hostí pražský Impact Hub. Na místě nebude chybět kosmetický salon, kadeřnice a další bohatý doprovodný program. Aktuální info na facebook.com/BazarBarCZ.
 

* Omrknout aktuální trendy, nakoupit, ale i si o udržitelné módě popovídat můžete na akci Life is Fashion, která se koná 25. až 27. března v pražské Galerii kritiků. Více se dozvíte na facebook.com/lifeisfashioncz, nebo na Hithitu, kde je možné koupit vstupenky.
 

* Organizátoři SLOU Fashion Days představí 15. - 17.června 2018 nový formát s názvem SLOU Days, kde odprezentují komplexní možnosti eco–friendly přístupu k životu v podobě prezentací značek a projektů z oblasti módy, designu, jídla, ale i služeb, vzdělání a technologií. Více info na slou.cz.

 

* Mapa sekáčů – mrkni třeba na prekvlikarna.cz
 

* Prodávej online: třeba na letgo.cz nebo na vinted.cz

 


„Bohužel u nás je to téma zlehčované a vysmívané. Já jsem si uvědomil, o jak velký problém jde, až díky své zkušenosti s fast fashion. Nechci tady sáhodlouze popisovat, jak to v módní branži funguje, ale moje neochota se na tom podílet byla také jedním z důvodů, proč se nyní věnuji šití na míru. Málokdo si dokáže opravdu představit o jak gigantický problém se jedná a jaké důsledky to bude mít,“ vysvětluje český módní návrhář Roman Humlíček.

 


Módní průmysl má velký dopad na životní prostředí

 

„Textilní továrny jsou dnes v drtivé většině nastavené na výrobu nesmyslně velkého objemu levných tkanin špatné kvality a uniformního vzhledu. Z nich se pak vyrábí miliardy kusů oblečení, které je sice relativně levné, ale není kvalitní a neslouží dobře účelu, za kterým vzniklo. Skříně nám přetékají, my ale nemáme nic, čeho bychom si skutečně vážili,“ říká Humlíček.

 

Obrovským problémem jsou odpady, které nákupem levného a nekvalitního oblečení vznikají. Při nízké ceně máme tendence nakupovat hodně. Oblečení se zároveň rychle zničí a my pak musíme řešit, co s ním. Pokud již není ve stavu, kdy by se dalo například darovat, končí v koši. To je velká ekologická zátěž pro naši planetu. A nejen to, nové oblečení, které se neprodá, je odkázáno k likvidaci, což dělá nepředstavitelné množství kusů.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Šetři a nakupuj oblečení efektivně
Jak ušetřit za oblečení? Poznej kouzlo SLOW FASHION + ROZHOVOR
5 základů pro efektivní šatník

 

 

O celé problematice ví své i Kateřina Jungová, spoluzakladatelka Metráž Design: „Myslím, že je jasné, že nemůžeme dál žít stejným způsobem. A to se týká samozřejmě i módního průmyslu. Vůči rychlé módě, která je bezohledná k životnímu prostředí i k lidem, kteří ji vyrábějí, mi přijde udržitelná móda jedinou možnou alternativou. A není to luxus, je to nutnost, pokud chceme, aby na Zemi mohly žít další generace lidí.“

 

Udržitelná móda znamená důstojné podmínky pro výrobce, čistší přírodu, podporu a tedy i rozvoj lokálního průmyslu a návrhářů. A to můžeme brát také jako investici do naší země. Není přece nutné, aby nám šatníky praskaly ve švech a každý půl rok jsme oblečení vyházeli a koupili si všechno nové. Méně je více!

 

 

Žijte slow

 

Nákupem lokálních značek můžete dát najevo, že nepodporujete dětskou práci a nepřiměřené mzdy, které často nepokrývají ani základní lidské potřeby. Naopak ukážete, že vám jako kultivované společnosti záleží na tom, odkud vaše věci pocházejí a jaký za nimi stojí příběh. Zároveň si tak tříbíte svůj vlastní vkus, protože si na výběru dáváte více záležet.

 

„Podpora lokálních návrhářů by měla být samozřejmostí a zálibou pro každého z nás tak, jako tomu je i v zahraničí. Zájem kupovat si věci, které mají příběh, jsou ekologicky a eticky nezávadné a zároveň přemýšlet o celé problematice, by mělo patřit do našich základních hodnot,“ říká Pavlína Dvořáková z projektu Lifeisfashion.cz.

 

Jenže zatímco prodeje nekvalitního „fast fashion“ stoupají vzhůru, „slow fashion“ jde nahoru pouze malými krůčky. Proto je potřeba otevřít i dalším lidem oči v oblasti udržitelné módy, aby začali přemýšlet hlouběji o tom, jaký může mít v konečném důsledku dopad na planetu přesně to tričko, které mají. Představte si tričko za 200 Kč a co vše za ním asi stojí? Když marže u velkých výrobců je minimálně 100%. Někdo tričko musel ušít, použil se nějaký materiál, následně doprava a další. Kolik asi vydělal člověk, který tričko šil a jak asi bude kvalitní?



0 hlasů
Vaše hodnocení