Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Léto všichni milujeme, protože konečně můžeme odhalit naši pokožku příjemnému teplu slunečních paprsků. Ale kůži je samozřejmě třeba řádně chránit před potenciálně škodlivými vnějšími vlivy.

Slunce pro krásu, ne pro zlost: Co doopravdy v létě potřebuje tvá pleť?

Léto
zdroj: Thinkstockphotos Léto
aktualizováno 31.07.2017, 16:59 | 31.07.2017, 16:59 | Krásná.cz

Léto všichni milujeme, protože konečně můžeme odhalit naši pokožku příjemnému teplu slunečních paprsků. Ale kůži je samozřejmě třeba řádně chránit před potenciálně škodlivými vnějšími vlivy.

Čím své pleti nejvíce prospějete a díky čemu budete krásná?

 

Nešetřete opalovacím krémem


Opalování může být ale docela věda, hlavně pokud se chcete opalovat zdravě, správně a bez nepříjemných následků. Každý se opalujeme jinak, a hlavní faktor toho, zda po pár minutách na sluníčku pokožka zrudne, nebo naopak získá bronzový nádech, je intenzita pigmentace naší kůže. Čím světlejší je pokožka a vlasy, tím nižší fototyp jsme. Každý z fototypů vydrží bez ochranného faktoru jinak dlouhou dobu. Tato doba nám poté pomáhá vybrat si správný ochranný faktor (SPF = sun protection factor).


Hodnota SPF se vztahuje výhradně na UVB záření a značí, jak dlouho můžete na sluníčku zůstat, aniž byste se spálili. Pokud máte hodnotu SPF 15, pak můžete na slunci bez úhony zůstat patnáctkrát déle, než kdybyste žádný opalovací krém nepoužili. Aplikaci dostatečného množství pravidelně opakujte, zejména pokud plavete nebo sportujete. Ani ten největší „držák“ na pleti nevydrží déle než 80 minut.


„Používat byste měli přípravky s širokospektrální ochranou, které blokují dopad UVA i UVB paprsků,“ poukazuje na nejdůležitější vlastnost opalovacích krémů dermatolog MUDr. Miloš Kravciv z Lékařského domu Praha 7.

 

Ochrana proti UVA i UVB


UVA (A jako ageing = stárnutí) paprsky, ač nehřejí, tak pronikají hluboko do kůže. Tyto paprsky silně zasahují do buněk a mohou za předčasné vrásky, tvorbu pigmentových skvrn a především mohou zapříčinit nádory. UVB (B jako burning = pálení) jsou paprsky velice silné a narušují povrch pokožky. Následkem jejich vystavení bez ochrany je spálená pokožka a sluneční vyrážka.


„UVB paprsky mají za následek spálení kůže, kdy člověk zčervená, nebo se dokonce sloupe. UVA paprsky prostupují hlouběji do kůže a jsou příčinou jejího předčasného stárnutí, vrásek a mohou způsobovat i rakovinu kůže,“ vysvětluje rozdíl odbornice na krásu Martina Šmidrová.


Ač běžné spálení od slunce zvyšuje riziko rozvoje melanomu (pokud se spálíte dvakrát do roka, riziko vzroste trojnásobě), UVA záření způsobuje větší poškození v buňkách na úrovni DNA. Jakmile se poškození DNA nahromadí, může mít za následek nekontrolovatelný růst buněk a rozvoj onkologického onemocnění.


Kromě spálenin s sebou opalování nese i další problém, a to stařecké skvrny. Hyperpigmentace vzniká, když se v kůži nahromadí barvivo melanin v důsledku dřívějšího nadměrného velkého slunění. Odstranit ji je sice složité, nicméně nikoliv nemožné. Mezi nejúčinnější způsoby patří laserové ošetření. Povrch pigmentace se při něm mikroskopicky olupuje, ve spodních vrstvách se pigment rozpadne a jeho pozůstatky jsou následně lymfaticky vyloučeny.

 

Náš tip: Chemická nebo fyzikální ochrana?
Chemická paprsky rozptýlí po povrchu kůže, fyzikální využívá aktivních minerálních látek, které záření od kůže odrazí podobně, jako paprsky odráží zrcadlo. Fyzikální ochrana je vhodnější pro citlivou pleť.


Přijdou vhod:

 

Opalování
(Foto: Archiv firem)


* Osvěžující pěna Piz Buin Protect & Cool (SPF 15, 150 ml, 499 Kč, k dostání na notino.cz). Nová inovativní šumivá pěna vám poskytne okamžitý a příjemný chladivý pocit i v těch nejteplejších dnech. Nemastná a nelepkavá pěna se rychle absorbuje a nezanechává bílé stopy – pouze příjemně ochlazenou pokožku. Navíc neobsahuje škodlivou látku Ethylexyl Metoxycinamát, obsaženou v některých olapovacích přípravcích, u které bylo prokázáno, že je pod vlivem ultrafialového záření nestabilní a může způsobovat poškození lidské DNA.

 

* Opalovací krém Hydrating Sunscreen, Pevonia Botanica (SPF 30, 150 ml, 776 Kč, dostupný na pevoniaeshop.cz). Zaručuje ochranu před UVA i UVB a infračervenými paprsky, hydratuje a zklidňuje pokožku. Působí proti předčasnému stárnutí pokožky diky obsaženým antioxidantům.


* BIO opalovací krém ve spreji Alphanova Sun (SPF 15, 125 g, 390 Kč, dostupný na milujubio.cz). Neobsahuje parabeny, chemické filtry ani konzervanty, díky čemuž nedráždí ani citlivou pokožku. Krémy jsou jemně parfemované vůní monoi z Francouzské Polynésie, obsahují oleje jojoby a tamanu či šťávu z aloe vera.


* Gel-fluid na obličej Daylong FACE Sensitive (SPF 30, 399 Kč). Speciální gel-fluid navíc neucpává póry, jelikož neobsahuje přebytečné tuky ani emulgátory. Kůži chrání díky širokospektrálním filtrům odolným proti UVA i UVB záření. Jeho jemná konzistence se rychle vstřebává a zanechává pleť sametově hladkou.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Spálila ses na slunci? Nejlepší první pomoc
Jak se perfektně opálit, ale nespálit se?
Krásné opálení během několika minut? Jde to!

 

Chraňte i opomíjené


Své tělo chráníme proti slunci již víceméně automaticky, ale některé části stále trochu opomíjíme. Vlasy chraňte sprejem s UV ochranou, aby zůstaly hebké a nekrepatěly. Pokožka hlavy je také náchylná na spálení, proto je dobré ji chránit kloboukem nebo kšiltovkou. Na rty nanášejte pravidelně tyčinku s UV filtrem, kterou můžete namazat i citlivá místa jako je nos a uši. Pokud máte tetování, používejte opalovací přípravky přímo určené na tetování. Tetovaná pokožka je náchylnější, nemluvě o tom, že vlivem slunečního záření barvy blednou a linie se rozpíjejí.
 

Péče po slunění


Nejen během pobytu na slunci je nutné o pokožku pečovat. Stejným dílem je třeba hýčkat tělo i po opalování. Sáhnout můžete po oleji z rakytníku, který skvěle vyživí kůži a také pomůže krásnějšímu a déle trvajícímu opálení. Uvítáte-li po hodinách na slunci spíše chladivější a lehčí konzistenci, vyzkoušejte gel po opalování After-Sun Soothing Gel od Pevonia Botanica. Gel obsahuje výtažky z leknínu, zeleného čaje a heřmánku, které pokožce pomohou ke zklidnění a pružnosti.


Příprava i zevnitř

 

Kvalitnějšímu opalování můžete pomoci i vhodnou stravou či doplňky stravy. Do jídelníčku je dobré zařadit potraviny s vysokým obsahem beta-karotenu, vitamínů A, C, E a také selenu. Tyto látky pomohou pokožce bojovat s volnými radikály, které vznikají při slunění a mohou způsobit až vznik karcinomu.


Vzhledem k riziku dehydratace navyšte příjem potravin bohatých na vodu, jako jsou melouny či okurky. Protože pocením ztrácíme minerály, zejména draslík, pravidelně konzumujte pomeranče, které jsou na tento stopový prvek bohaté.


Důležitá jsou také oranžová a červená barviva karotenoidy. Najdete je dále třeba v mrkvi, zelené zelenině či mangu. „V těle se přeměňují na vitamín A, který ještě více podporuje přirozenou ochranu pleti před poškozením slunečním zářením,“ popisuje jeden z jeho přínosů MUDr. Kravciv. Nejsnáze a nejchutněji „do sebe“ dávku vitamínů dostanete v podobě osvěžujícího zeleninovo-ovocného smoothie.


Lykopenem proti sluníčku


Před ultrafialovým zářením se chraňte i zevnitř. Dopřávejte si často tepelně upravená rajčata. Stejně bohatá jsou i rajčata čerstvá, nicméně vaření způsobí, že je lykopen lépe absorbovatelný a využitelný organismem. Zlepšuje odolnost vůči ultrafialovému záření a stimuluje hojení pleti v případě spálení, zarudnutí, otoku a puchýřků.



0 hlasů
Vaše hodnocení