Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Škála existujicích potravin se zdá téměř nekonečná. Tolik druhů ovoce, zeleniny, mas, luštěnin... nemůže být těžké si sestavit pestrý jídelníček.

6 potravin, kterým bys mohla přijít na chuť

jídlo
zdroj: Thinkstockphotos jídlo
aktualizováno 20.09.2017, 00:00 | 20.09.2017, 00:00 | Krásná.cz/NikiScary

Škála existujicích potravin se zdá téměř nekonečná. Tolik druhů ovoce, zeleniny, mas, luštěnin... nemůže být těžké si sestavit pestrý jídelníček.

Všichni máme své oblíbené potraviny a potom ty, které nemůžeme snad ani vyslovit bez toho, aby náš žaludek neudělal kotrmelec. Většinou máme tendenci mít oblíbené právě ty potraviny nebo jídla, která jsou svou chutí nejvýraznější. Jenomže zároveň jsou to bohužel také ty, které v sobě mají nejvíce cukru, soli, chemie, atd. Nemůžu říct "nezdravé potraviny", tento termín nemám ráda. Popsala bych je asi následující větou. Do těla ti přinesou spíše velkou energetickou hodnotu, jednoduché sacharidy, tuky, než vitamíny, minerály a dlouhodobý pocit sytosti. Ale to už všichni dlouho ví.


Je to důvod, proč je tak snadné být v dnešní době obézní. Čerstvé produkty, které naše tělo zahrnovaly důležitými již zmíněnými vitamíny, vlákninou a "dobrými sacharidy", byly přebity balenými, masově produkovanými potravinami s vysokou energetickou hodnotou a skvěle "dolazenou" chutí. Není se čemu divit.
Například u dětí je to největší problém, protože nad tím nikdy takhle nepřemýšlely... ani nemůžou, jsou to děti. Ale dětská obezita roste každým dnem, a to i přes projekty typu "zdraví do škol".

 

Potraviny, o kterých budu nadále psát, nebývají moc oblíbené, zvláště mezi dětmi. Jsou ale zdrojem velice užitečných látek a není těžké si je oblíbit. Když už ne samostatně, tak určitě alespoň jako součást nějakého jídla.

 

Bílý jogurt

 

Mnohdy slýchám: "Fuj, jak to můžeš jíst?! Vždyt' je to úplně bez chuti!" Už s tímhle nemůžu souhlasit, protože chut' má. Svoji specifickou chut', u které záleží hlavně na značce a na obsahu tuku v jogurtu. Bílý jogurt se dá použít na spoustu věcí. Můžeš si ho dát jenom s oříšky nebo ochutit domácí marmeládou, používá se taky do dortových krémů a tvarohových čásí, můžeš si z něj udělat skvělý dip nebo přidat do marinády na maso. A spoustu dalšího.


Pro tvé zdraví obsahuje mikroorganismy přátelské pro tělo. Napřiklad laktobacily, které podporují kvasné procesy chránící sliznici tvého střeva. Ochraňuje tě před střevními chorobami, ale také podporuje dobré trávení. Dále jeho konzumace zvyšuje imunitu, také chrání před vaginálními infekcemi (opět kvůli laktobacilům).
Maska z bílého jogurtu má prý zlepšovat a rozjasňovat plet', ale tomu nemůžu věřit, dokud to nezkusím.


Cuketa

 

U téhle zeleniny musím říct, že já ji naprosto miluji. Patří mezi moje nejoblíbenější potraviny vůbec. Přesto ale neznám moc lidí, kterým chutná. Cuketu si můžeš usmažit obalenou, což je ta méně zdravá forma, ale moc dobrá. Můžeš si udělat cuketové nudle, grilovanou cuketu, přidat do teplého nebo studeného salátu, upéct si plněnou cuketu, cuketový chléb, brownies, placičky a spoustu dalších věcí. Sázela bych na to, že alespoň jedna z nich ti chutnat bude.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

10 jídel, které nás pomalu zabíjí! Možná je jíš denně
Proč vadí smažená jídla a co si dát místo nich?
Fotíš si jídlo, než ho sníš? Bude lépe chutnat!


Výhody cukety jsou potom hojení střev (obsahuje slizy, které regenerují střevní výstelku), povzbuzuje funkci střev a tím zvyšuje imunitu a svou zásaditostí pomáhá udržet acidobazickou rovnováhu těla. Jelikož je cuketa z velké části tvořena vodou, pročišt'uje ledviny. K hubnutí se též hodí skvěle, jelikož 100g obsahuje pouhých 20 kcal, což je velice málo.


Ryby

 

Tady jsem narazila asi na největší "bod úrazu". Když se tak kolem sebe dívám ve školní jídelně nebo se s někým o jídle bavím, zjištuji, že veliká většina lidí ryby vlastně vůbec nejí. Důvody jsou různé. Někomu vadí, že smrdí rybinou, někomu konzistence, někomu kosti v rybím mase. Rozumím tomu, že to má každý člověk jinak a nikomu nic neberu. Existuje ale tolik druhů ryb... a hlavně je můžeme rozdělit na sladkovodní a mořské, které určitě tolik "nesmrdí", že zřídka kdy lidem věřím, že nejí "vůbec ryby". Řekla bych spíše, že nejí "nějaké z ryb" a ty ostatní ještě nezkusili.


Především mořské ryby obsahují tzv. zdravé tuky, tj. omega-3 mastné kyseliny a vitamíny skupiny B, hořčík nebo selen. Mají vysoký obsah kvalitních bílkovin.

 

Jejich schopností je preventivně působit před onemocněními srdce a oběhové soustavy. U hubnutí mohou tuky z ryb napomáhat odbourávání podkožního tuku.
Zajímavostí je, že při objemovém tréninku se doporučuje losos a při rýsovacím treska. Tenhle fakt můj život nijak neovlivní, ale třeba tu nějaký bodybuilder je.


Pohanka

 

U pohanky chápu, že má opravdu takový zvláštní "ocas" v chuti. Třeba moje máma ji absolutně nesnáší. Pro ty, co ji ale ještě nezkusili, doporučuji tomu dát šanci. Dá se použít jako příloha nebo přísada do sálátů. Dobré jsou taky pohankové sladké kaše. Koupit se dají pohankové sušenky a krekry.
Nejenže pohanka příznivě ovlivňuje funkci trávicího systému, ale také uklidňuje žaludeční a dvanáctníkové vředy, regeneruje jaterní buňky, snižuje vstřebávání cholesterolu z potravy, snižuje riziko trombózy, infarktu a mozkové mrtvice a je významným zdrojem vlákniny, vitamínů a minerálů. Je to takový "všelék", který byl zapomenut časem, ale nyní se opět vrací.


Cottage sýr

 

Tak tohle je taky srdeční záležitost. Cottage se dá také použít na více způsobů než jenom jako "pomazánka" na chleba. Můžeš ho přidat do studených salátů nebo ho jíst jenom tak nebo ochucený marmeládou/medem/ovocem. Je hodně nízkokalorický a zasytí. Navíc jeho vysoký obsah proteinů pomáhá udržet pocit hladu na uzdě, zároveň dokáže potlačovat chuť na sladké a podporuje růst svalů.


Voda

 

Ano, voda sice není potravina, ale bude dobré se o ní zmínit. Je to vlastně základ všeho a taktéž našeho těla. Mnoho lidí nepřikládá vůbec žádný význam dodržování pitného režimu. Naopak, je to ale hodně důležité. S pravidelným a častým vylučováním se nám totiž z těla dostávají ven škodliviny a látky, které naše tělo už nepotřebuje. Mohla bych mluvit o významu dehydratce atd., ale chci spíše mluvit o tom, proč pít právě vodu. Pitný režim totiž sice dodržíš i těmi dvěmi litry cocacoly, ale spolu s tekutinou do sebe dostáváš i neskutečné množství cukrů a chemie. Když vypiješ kolik chceš vody, stále v sobě máš 0 kcal. Když ale vypiješ dva litry coly, máš v sobě 853,43 kcal, což se rovná třeba třem a půl porcím vepřového steaku. O množství kostek cukru ani nemluvě. Podobně je to s džusy, slazenými minerálkami a tak dále. Není to nakonec vlastně jednodušší, pít vodu?


Musím říct, že můj největší hřích bylo vždycky pivo a alkohol celkově. A když jsem zjistila, že to tak je, nerozhodla jsem se ho z večerů s přáteli vyřadit, řekla jsem si, že nějakou tu neřest mít můžu. Samozřejmě ne nějak často, ale jednou dvakrát týdně si prostě někam sedneme rádi.


Tak tohle je konec mého článku. Doufám, že nevyzněl tak, že tě do nečeho přemlouvám nebo ti něco "cpu". Jenom jsem ti chtěla představit potraviny, na které ses dřív možná dívala s nechutí a neuvažovala o tom, že bys je zkusila.


Já osobně se třeba nedokáži přenést před chut' grepu, ani kdyby mě kdokoliv nutil jak chtěl. Každý máme něco.



1 hlasů
Vaše hodnocení
 

Všechny blogerky a blogeři

  •