Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Ať už jste ve svém prvním zaměstnání, na brigádě či na stáži, nebo už pracujete nějakou dobu, stres, deprese, pocit vyhoření nebo nedostatečné seberealizace může potkat kohokoli. Jak rozpoznat varovné signály včas a co s pracovním stresem dělat?

5 rad, jak zvládnout stres v práci

Stres
zdroj: Thinkstockphotos Stres
aktualizováno 08.01.2018, 16:31 | 08.01.2018, 16:31 | Krásná.cz

Ať už jste ve svém prvním zaměstnání, na brigádě či na stáži, nebo už pracujete nějakou dobu, stres, deprese, pocit vyhoření nebo nedostatečné seberealizace může potkat kohokoli. Jak rozpoznat varovné signály včas a co s pracovním stresem dělat?

Není vždy řešením hned změnit práci nebo vzdát dobrou pozici v obavách, že na ni nestačíte. Jak namísto toho tedy stres eliminovat, nebo mu dokonce předcházet?

 

1. Zastávejte pracovní pozici, ke které máte předpoklady

 

Je dobré znát své schopnosti. Málokdy se člověk uplatní na pozici, která vyžaduje umění vést a motivovat lidi, pokud v sobě nemá alespoň část lídra. Pokud se vynikající obchodník stane obchodním ředitelem, zdaleka není zajištěn úspěch celého týmu. Může mu chybět dovednost práce s kolektivem, delegování a kontrola. Důsledkem zastávání pozice nebo i role, která nám nesedí, pak mohou být neurotické příznaky – strach, třes, nespavost, nechutenství, úzkost.

 

„Je užitečné si říct, zda chci skutečně toto místo. Cítím se na to? Pokud z vás chce mít šéf manažera a dostanete šanci, požádejte o přidělení mentora či externího kouče, který vás prvními kroky provede a dohlédne na vaši adaptaci,“ radí psychoanalytický kouč Radka Paálová z Profit management ČR.

 

PRAVDA NEBO MÝTUS: Čokoláda a káva pro lepší náladu?


Ano, to potěší všechny ženy – čokoláda! Ovšem pozor, jen ta hořká s minimálně 90 % kakaové hmoty. „Studie prokazují, že lidé konzumující antioxidanty v této čokoládě jsou klidnější a vyrovnanější, protože přispívá k tvorbě lepší nálady a zbavuje napětí a úzkosti,“ vysvětluje odborník na výživu Martin Škába s tím, že antistresově působí i potraviny s větším množstvím kvalitních bílkovin jako jsou organické vejce, kousek kozího sýra Gouda, hrst nesolených makadamových, pekanových ořechů, mandlí nebo para ořechů, protože pomáhají udržovat hladinu cukru v krvi stabilní a to má vliv na tvorbu energie i na náladu. Tu zlepší i speciální ovocné a zeleninové šťávy s konopným práškem, banány, Oolong čaj, Omega-3 mastné kyseliny a fermentované potraviny (kozí jogurt, kysané zelí, pickles).


Antidepresivní účinky jsou dnes připisovány i kávě, která v našem mozku spouští mechanismus aktivující kmenové buňky produkující nové neurony. Ovšem ani tady se to nesmí přehánět! „Doporučuji pít za den maximálně dva šálky a pouze odrůdu 100 % arabica, která má třikrát méně kofeinu než odrůda Robusta a nezatěžuje tolik srdce. A pokud ji už musíte sladit, vyzkoušejte kokosový cukr nebo stévii,“ uzavírá výživový specialista.

 

2. Nebojte se říct ne

 

Buďte k sobě upřímní. Hledejte své hranice, řiďte se intuicí a v případě potřeby řekněte „ne“. Není to ostuda, ba naopak. Jste-li zahlceni svou prací, nemusíte mít pocity viny z toho, že kolegovi odmítnete účast na plnění jeho úkolu, nebo tuto pomoc posunete na další den. „Důležité je vše důstojně vykomunikovat a najít adekvátní způsob řešení, který bude vyhovovat oběma stranám. Pokud to nedokážete, připravte se na to, že úkolů, které k vám doputují, bude přibývat – kolegové si rychle všimnou, že si to k vám mohou dovolit. Výsledkem není nic jiného než pořádná dávka stresu,“ varuje odbornice.

 

 

3. Poznejte svoji týmovou roli


Každý z nás byl někdy součástí pracovního týmu. Existuje skvělá typologie „Belbin – týmové role“, díky níž zjistíte, v jaké z celkem devíti rolí vám bude nejlépe. „Například „Realizátor“ je zaměřen čistě na výkon svěřené činnosti. Je aktivní, loajální, nejraději by začal pracovat ještě dříve, než dostane zadání. Méně však přichází s vizemi, novými nápady či pomocí v řešení obtížných úkolů. To se naopak očekává od „Inovátora“. Snadno si lze představit, jak to dopadne v týmu, kde si tito dva lidé prohodí role. Tým, který tuto typologii uplatňuje, je kreativnější, disciplinovanější, produktivnější a méně stresovaný,“ upozorňuje Radka Paálová. Více o rolích najdete například zde, napoví i typické charakteristiky, na které se lze podívat tady. Dotazník, který odhalí právě vaše schopnosti a směrování, lze stáhnout tady.

 

Cvičení, které mírní stres? Jóga

Vědecké studie prokázaly, že už po několika málo lekcích na sobě lidé cvičící jógu začnou pozorovat pozitivní změny v životě. Jóga má okamžitý kladný vliv na genovou expresi imunitních buněk, což v laickém překladu znamená, že se posiluje obranyschopnost těla a zlepšuje se celkový zdravotní stav. Nejvíce lidí začne s jógou však z toho důvodu, že je bolí záda. „Pravidelné a správné provádění cviků zcela změní vadné držení těla, které může být jednou z mnoha příčin zdravotních problémů. Každá hodina cvičení je velice brzy znát. Jóga je navíc vhodná téměř pro kohokoliv a dá se cvičit kdekoliv, protože na ni nepotřebujete žádné speciální nářadí ani prostory. Ideální je nastartovat si hezky den a udělat si nejznámější jógový cvik Pozdrav slunci. Ten trvá jen chvilinku, protáhnete jím celé tělo a hlavně jej můžete dělat kdekoliv, na chalupě, v hotelovém pokoji nebo u bazénu. Krátké ozdravné brániční cvičení si ale můžete dát i přes den, v autě, tramvaji nebo na židli u počítače,“ doporučuje Jana Havrdová z nezávislé iniciativy Česko se hýbe.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Milostný vztah v práci. Aneb jak je to s tím zakázaným ovocem?
Sedm tipů, jak v práci zapůsobit co nejlépe
Jak přežít práci ve stoje, aby tě nohy neboly

 

4. Dělejte svou práci rádi


To, co děláme, bychom měli dělat rádi a s chutí. Ano, není to vždy jednoduché. Ale pokud budete mít pocit marnosti a zbytečnosti, nemůžete svou práci odvádět dobře. Pokud vás naopak činnost naplňuje, baví a uspokojuje (a máte za ni v ideálním případě ještě adekvátní odměnu), bude to na výsledku a vaší psychice znát. Pokud pro vás má to, co děláte, smysl a věříte tomu, budete odolnější, vytrvalejší a stěží se dostanete do stresu.

 

 

Jak se vyvarovat syndromu vyhoření

 

Cítíte se unavení, vyčerpaní, přepracovaní? Nemůžete vypnout, máte potíže se spaním, trpíte poruchami koncentrace a stavy neklidu? To vše mohou být varovné signály syndromu vyhoření.
 

- 80% stačí – vytvořte si dostatek časových rezerv i pro stresové situace.
- Delegujte – nemusíte vše dělat sami. Koncentrujte se jen na strategické věci.
- Potlačte míru stresu a tlaku – i důležitá práce může někdy počkat.
- Zábava musí být – zkuste se při práci bavit. Humor je nejlepších strategií proti stresu.
- Záchranná síť – včas si vytvořte okruh přátel, kteří vás podpoří.
- Buďte v pohybu – pravidelně cvičte a relaxujte.

 

5. Vyvažte profesní a osobní složku


„Dnešní doba je uspěchaná, s orientací na cíl a výkon. Jsou lidé, kteří pracují dvanáct hodin denně pět dní v týdnu. Je prospěšné si tuto situaci uvědomovat a vyvažovat pracovní složku mimopracovní – věnovat se rodině, cvičit, zajít si do divadla, vyjet si na prodloužený víkend na hory. Snadno totiž můžeme sklouznout k opojení pracovním úspěchem, který je vrtkavý a končí často i trestem za rodící se přebujelé ego v podobě úrazu či nemoci,“ varuje Radka Paálová. Teprve tehdy si bohužel uvědomíme, že je třeba přeformátovat náš hodnotový systém a nevěnovat práci vše. Až po vyvážení pracovních a osobních aktivit budeme dlouhodobě výkonní a je předpoklad, že i nestresovaní.



0 hlasů
Vaše hodnocení