Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Za poslední roky jsme se museli naučit žít s tím, že hrozba teroristického útoku je všudypřítomná. O terorismu se dozvídáme z médií, ale třeba i z vyučovacích hodin. Co všechno se ve školách o terorismu učí? A existují témata, kterým se školy nevě...

Co bys měla vědět a co se učí o TERORISMU a BEZPEČNOSTNÍM MINIMU na školách?

Armáda
zdroj: Thinkstockphotos Armáda
aktualizováno 14.11.2017, 13:02 | 14.11.2017, 13:02 | DyA

Za poslední roky jsme se museli naučit žít s tím, že hrozba teroristického útoku je všudypřítomná. O terorismu se dozvídáme z médií, ale třeba i z vyučovacích hodin. Co všechno se ve školách o terorismu učí? A existují témata, kterým se školy nevěnují?

Pokud se staneš svědkem teroristického útoku, je velmi důležité, abys zachovala chladnou hlavu. To se velmi lehko řekne, ale samotná situace je tak psychicky náročná, že zachovat klid se povede jenom nejodolnějším z nás. Postačí, když se alespoň nenecháš strhnout davovou panikou, která tyto incidenty velmi často provází.

 

Bohužel se stává, že nám trvá poměrně dlouho, než si uvědomíme, co se kolem nás vlastně děje. Zkus reagovat co nejrychleji. Dále máš na výběr tři možnosti reakce.

 

Pokud ti to situace umožní, dej se na útěk. Nepřemýšlej o tom, zda máš na místě tašku s velkým nákupem, ale pokud vidíš bezpečnou cestu k útěku, pak se po ní vydej.

 

V úvahu přichází i úkryt. Ať už se schováš pod stůl, nebo třeba za skříň, zvýšíš tím své šance na přežití. Mnoho lidí nachází úkryt mezi postřelenými těly. Intuitivně se rozhodni, který úkryt pro tebe bude ten nejlepší.

 

Poslední možností je boj. Ten ti ale příliš nedoporučujeme, raději ho přenechej starším a zkušenějším lidem, kteří mají pro strach uděláno.

 

Co by se mělo o terorismu učit na školách? 

 

Nejprve bychom si měli upřesnit, jaké informace z oblasti terorismu a bezpečnosti by školy měly dětem poskytovat. "Už v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání s účinností od 1. září 2013 byla zařazena problematika přípravy občanů k obraně státu (POKOS) a významně posílena bezpečnostní témata včetně reakce na terorismus. Ministerstvo obrany zpracovalo pro učitele základních škol, vedoucí pracovníky těchto škol a koordinátory školních vzdělávacích programů metodické doporučení, které bylo po dohodě s MŠMT zveřejněno jak na webu MO, tak na metodickém portálu www.rvp.cz. Nově také vznikla expertní pracovní skupina napříč několika resorty, která bude pracovat na tom, jak bezpečnostní témata pojmout ještě komplexněji," uvedlo Oddělení vnějších vztahů a komunikace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

 

 

Anketa
Učíte se ve škole nějaké bezpečnostní minimum? Diskutujete o terorismu?
 

 

Podle webu RVP by měl žák prvního stupně umět objasnit například pojem obrana státu, pojem ozbrojené síly České republiky nebo uvést hlavní úkoly Armády České republiky. Žáci druhého stupně to mají mnohem náročnější. Například by měly charakterizovat druhy vojsk Armády České republiky nebo uvést příklady použití Armády České republiky v krizových situacích nevojenského charakteru. Otázkou ale zůstává, zda se pedagogové těmto doporučeným tématům doopravdy věnují.

 

 

A jaká je realita? Odpověď nám poskytly samotné školy.

 

Terorismu se nijak cíleně nevěnujeme - ale když přijde řeč na něco tématu blízkého (např. někdo pronese, že nikdy nechce letět letadlem, protože by tam mohl být ter. útok), snažíme se zareagovat v tom smyslu, že není třeba se bát dopředu, zbytečně se děsit. Na druhou stranu, když někde nějaký útok nastane (a někdo to ve škole zmíní), ve vší vážnosti okomentujeme, jak závažná a hrozná věc to je, příp. nemáme problém pokračovat se žáky v diskuzi, je-li zájem. Tématu bezpečnosti se věnujeme relativně často - v rámci etiky, po přednášce Policie ČR apod. (Mgr. Radka Petrasová, IV. třída)

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak zachovat CHLADNOU HLAVU v krizové situaci? Zkroť svou paniku a jednej v klidu!
KLUČIČÍ ZPOVĚĎ: Bojíme se terorismu?
Z toho mrazí! Zpověď Češky, která o vlásek unikla teroristickému útoku

 

Jako učitelka třetí třídy toto téma sama do výuky nezařazuji. Samozřejmě, že pokud se stane a někdo toto téma otevře, tak s tím pracujeme. Většinou je to po nějakém aktuálním dění ve světě. Věnujeme tomu tedy čas na začátku dne a formou diskuze, debaty se o tom bavíme. Někdy se stane, že toto téma vyvstane i při vyučování etiky. Děti v mé třídě vidí celkově terorismus jako špatnou věc. (Mgr. Tereza Rázková, III. třída)

 

Věděla jsi, že...
...v některých zemích je povinná vojenská služba i pro ženy nad osmnáct let? Konkrétně se jedná třeba o Izrael a Norsko. 

 

Stačí to?  


Je jasné, že děti ve třetí třídě nemusí znát všechny podrobnosti o naší armádě. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že by možná nebylo na škodu, kdyby výuka z oblasti bezpečnosti probíhala více prakticky než teoreticky. Základy sebeobrany by se mohly hodit nejen v případě teroristického útoku, ale i v běžném životě, kdy se každý z nás může dostat do krizové situace. Bohužel tyto kurzy nejsou ve školních osnovách, a tak nezbývá nic jiného, než se ujmout iniciativy a přihlásit se na sebeobranu sama. 

 

A jak probíhá výuka na téma terorismus u vás ve škole? Dej nám vědět do komentářů.



0 hlasů
Vaše hodnocení