Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

O smyslu života aneb 3 cesty, jak se dostat z bezvýchodných kleští.

Nejsi se sebou spokojená? Najdi svůj osobní SMYSL ŽIVOTA

Smutek
zdroj: Thinkstockphotos Smutek
aktualizováno 17.03.2015, 15:27 | 17.03.2015, 13:52 | Krasna.cz/trm

O smyslu života aneb 3 cesty, jak se dostat z bezvýchodných kleští.

Jaký má život smysl? Je zvláštní, že se tak obvykle ptáme jen v černých chvílích. Jako by nás jindy smysl života netrápil. Tu otázku mají chudí i bohatí. Neúspěšní i úspěšní. Ztrátu smyslu života totiž můžeme pocítit také ve chvíli, kdy dosáhneme svého cíle a on se, mizera, najednou nejeví jako šťastné řešení. Nebo nemáme již cíl další. Především ale deprese přicházejí s těžkou a náročnou životní situací. Obviňujeme se z neschopnosti, cítíme se prázdní a nenaplnění a vstát ráno z postele je téměř nadlidský výkon, nemáme totiž ani důvod ani sílu. Jsme zavaleni obavami a strachem, náš obzor se zužuje, nevidíme východisko, čekáme na řešení, ale to nepřichází. Jak v takovou chvíli ovlivníme emoce, které jsou nadřazené rozumu, a vrátíme se zpět do hry?


Nikomu nepřejeme, aby tyto okamžiky zažíval. Ale když už se stane, mějte na paměti tyto 3 kroky:


1) Uvědomění si proč


Co se v nás děje? Zažíváme-li pád, dostáváme se do křeče, pasivity, zaujímáme defenzivní postoj. V tomto stavu nenacházíme žádná reálná řešení. Jak z toho ven? "V první řadě je nutné pochopit, že tento stav je dočasný. Již toto uvědomění mívá terapeutický účinek a je základem pro další kroky a víru v lepší budoucnost. V životě je totiž buď růst, nebo pád. Stagnace jako taková neexistuje. Stojíme-li na místě, je to vlastně pád, neboť vše ostatní jde zatím rychle dopředu," popisuje životní koučka Markéta Luňáková. Další důležitý bod je vizuální zobrazení dosavadního života. Přehrát si v hlavě barvitě film minulosti. Prožít si klady a zápory. Nechat volný průběh emocím, pozitivním i negativním. Odžít si bolest, brečet. Pláč, stejně jako prožití, bolesti pročišťuje. Nyní je dobré položit si 2 otázky, jejichž odpovědi nás posunou dál:


Jaká byla moje dosavadní cesta, co na ní bylo špatně a co dobře?
Čeho bych v budoucnu chci méně a čeho naopak více?

 


Nejlepší je myslet na papíře. Napsat si pro a proti. Utříbit a urovnat myšlenky. "Tento proces trvá zpravidla týden až dva, někdy více, při intenzivní analýze. Ale je velmi účinný pro nový start a následné stanovení nových cílů," radí odbornice z webu o koučingu stastnazena.eu. Krátkodobé řešení minulosti nám poslouží ke srovnání myšlenek, mentálnímu úklidu a pročištění. Je to proces bolestivý, ale účinný. Závěrem by měla být odpověď, co bylo příčinou osobního pádu, tudíž získat ponaučení. Je nutné si uvědomit, že osud přeje hlavně lidem aktivním. Víme-li tedy důvod, začněme podnikat aktivní kroky. Máme-li vše vyřešené, srovnané a utříbené, víme, co bylo špatně a kam nás to mělo posunout, je čas udělat za minulostí tlustou čáru, zavřít dveře. Získat z minulosti ponaučení a pak na ni zapomenout považuji za ideální výsledek. Při rekapitulaci minulosti pozor na obviňování a sebelítost, to nikam nevede. Rozhodně je dobré udělat si pořádek v hlavě a ne potlačovat emoce ani pláč. Ale pozor, v této chvíli míváme tendence se litovat a stavět se do role oběti. Život je k nám nespravedlivý, myslíme si. Proč zrovna já? Ale chceme opravdu, aby nad námi realita měla moc? Chceme být tou obětí a cítit bolest a nespravedlnost a věřit, že za to mohou ostatní, a nechat se dál vláčet životem? Nebo chceme mít nad svým životem kontrolu, přijmeme, že jsme někde pochybili, zjistili kde a uvěřili, že je v naší moci chyby napravit a začít znovu a jinak? Pokud se vymaníme z role oběti, získáváme nad realitou moc my.


Co si vybereme, je jen na nás, je to naše volba. Je potřeba si uvědomit, že pokud přijmeme své pochybení a smíříme se s ním bez obviňování, máme život ve svých rukách, sílu a moc budovat od začátku. Nyní je čas stanovit si hodnoty a priority. Jeden ze zákonů mozku je takový, že ať mu položíme jakoukoli otázku týkající se vlastní osobnosti, vždy je schopen na základě podvědomí odpovědět. Nevím neexistuje. Ptáme-li se na smysl života, přestože v danou chvíli žádný nevidíme, začnou nám po chvíli soustředění chodit odpovědi. Je důležité zapisovat si je opět na papír a pak porovnat s dosavadním životem. A máme jasnou odpovědět na otázku „Proč a z jakého důvodu jsem tam, kde jsem?“


Tím, že si vyjasníme smysl života, definujeme, co pro nás je a bude v životě důležité, jaké jsou naše skutečné hodnoty a priority. A vše vidíme najednou jasněji a z dlouhodobější perspektivy.

 


2) Přerámování


Víme-li, kde jsme v minulosti udělali chybu a dokázali tuto realitu přijmout a poučit s z ní, je na čase začít dělat věci jinak a změnit způsob myšlení. Problém nikdy nevyřešíme na úrovni, na které vznikl. Chce to změnu. Postavíme-li dům na prohnilých základech, brzy nám spadne a může se stát, že následně již nebude z čeho stavět. Změna je nezbytně nutná. Lidé nemívají dost trpělivosti, často zůstane bohužel u pár pokusů se snažit, a pak se vrátí do zajetých kolejí. Nebývají s to sáhnout na své návyky a začít se měnit. Nevědí totiž zpravidla, jak na to, nebo nemají dostatečnou psychickou podporu.


Jak v sobě tedy vzbudit odhodlání a udržet pevnou vůli?


V první řadě je nutné si uvědomit, že nikdy nic nezměním ze dne na den. Chci-li výsledek hned, brzy se vrátím ke starému módu. Platí tedy pravidlo Krok za krokem. Když máme problém, je naše realita stlačena do malého obrázku černě orámovaného. Myslíme krátkodobě a negativně. Zaměřili jsme se pouze na onen „neřešitelný problém“. Jaký bude důsledek tohoto stavu, pokud nezměníme myšlení a nezačneme dělat něco jinak? Negativní emoce dlouhodobě ovlivní naší psychickou stránku, fyzické zdraví, pracovní výkonnost a kvalitu života jako takovou. Takže máme velký motiv začít myslet pozitivně. Jak ale? Vždyť to přeci není vůbec snadné být pozitivní, když přijdu například o dlouho budovanou prosperující firmu, nemohu dlouhodobě najít zaměstnání, opustil mě partner a podobně.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Klíč ke štěstí máš na dosah ruky
Nespoléhej na štěstí, spoléhej na sebe!
Desatero pro tvou sebedůvěru

 

Naučit se pozitivně myslet v dané situaci znamená podívat se na věc z ptačí perspektivy, s určitým nadhledem, obsáhleji v širších souvislostech a zkusit hledat pozitiva. Pozitiva v drobnostech. Co mi dané okolnosti mají přinést z dlouhodobého hlediska dobrého a od čeho mě mají uchránit? Všechny odpovědi je důležité si zapisovat. Zkusme přijmout jako fakt, že momentální pád může být vlastně úspěch. Život nám z nějakého důvodu poslal pohromu a čeká, že z ní vyjdeme posíleni a ponaučeni. Možná nás chce lépe nasměrovat. Důvodů může být mnoho a náš mozek na odpověď zaručeně přijde. Chce to na sobě pracovat a všem otázkám se pečlivě věnovat.

 


Určeme si cíl. Kde chceme být za dva roky? To je období, které je mozek schopen odhadnout, a přitom se dá považovat za dlouhodobé. Jakým člověkem chceme být, jak chceme myslet? Ale žijme tady a teď a dennodenními krůčky se k tomuto cíli přibližujme. Splněním těchto malých krůčků si budeme upevňovat pozitivní myšlení a dobrý pocit. Zaměříme-li se jen na pocit, jaké by to bylo v cíli, budeme mít opět emoce negativní. Je potřeba ze začátku své myšlení hlídat každým okamžikem. Možná se to bude zdát trochu schizofrenní, ale okamžitě, jak budeme sklouzávat k negacím, sebelítosti a sebeobviňování, si najděme pozitivum k dané situaci. Tímto tréninkem si postupně změníme své myšlení na pozitivní, náš mozek toto myšlení přijme jako pravdu a automatizuje ji. Pozitivně smýšlející lidé přitahují pozitivní situace a lidi. Naše nově nastavené myšlení nás tedy vyvádí ze začarovaného kruhu a před námi se pomalinku otevírá úplně jiná, pozitivní budoucnost. Optimismus je vnitřní síla, která dokáže vynést z bláta do oblak.S novým způsobem myšlení je nutné začít dělat věci jinak. Vytvořit si nové pozitivní návyky.


Ideální by bylo začít s čistým štítem úplně někde jinde: Protřídit si seznam přátel a zamyslet se nad tím, které lidi ve svém okolí úplně odříznout. Navštěvovat nová místa, kde mám možnost seznámit se s jiným typem lidí než doposud.


Zamysleme se nad zlozvyky, které nás táhnou zpět a vyměňme je za nové prospěšnější. "Dejme jim pravidelnost a řád. Například každé ráno si zacvičím, přihlásím se do fitka a budu tam skutečně pravidelně chodit, začnu zdravě jíst a mít pravidelný pitný režim, zkusím něco, na co nebyl čas či odvaha a podobně. Dobré návyky mají být takové, aby nás postupně vedly a podporovaly na cestě za naším cílem. V tomto případě je nutné pokořit setrvačnost. Díky ní je často těžké změnit zvyky, ale mám-li jasně daný plán a silnou vizi budoucnosti, postupně je zvládnu změnit. Je nutné dodržet pravidla, naučit se sebekázni, a jakmile automaticky uděláme něco ze starých návyků, okamžitě si to uvědomit a opravit," radí koučka Markéta Luňáková. Změna myšlení, přístupu k jednotlivým životním situacím a zvyků se dá přirovnat k obrazu, kterému vyměníme rám. Přerámování není jen estetická záležitost, je to také věc prožitků, vnímání detailu a emocí. Vyměníme-li černý rám za světlý či barevný, celý pohled na obraz se okamžitě změní.


3) Naučme se hledat smysl života sami v sobě


Při hledání smyslu života se zpravidla poohlížíme v externích zdrojích. Majetek, práce, finance, vztahy. Pokud nějaký z těchto selže, smysl života se začíná rozplývat. Máme-li smysl života sami v sobě, snadno si jej trvale udržíme nezávisle na okolnostech, neboť v nás zákonitě přetrvává.

 

OTESTUJ SE:

TEST: Potlačuješ emoce?
TEST: Jsi spokojený člověk?
TEST: Umíš být sama sebou?
TEST: Jsi šťastná?
TEST: Vážíš si sama sebe?
TEST: Dokážeš se prosadit?


Proto: Objevme svůj potenciál!


Každý máme potenciál, na něco talent, každý můžeme v něčem vynikat, každý v něčem jiném, nikdy však ve všem. Pro náš vnitřní smysl života je důležité tento svůj potenciál odhalit. Talent máme většinou na činnosti, při kterých je nám dobře, čas nám v průběhu jejich konání rychle plyne a jsme v nich zákonitě dobří. Objevit svůj potenciál je důležité pro náš osobní rozvoj, dobrý pocit a životní nasměrování. Známe-li jej, snadněji a s určitou dávkou lehkosti překonáváme překážky, které nám život přináší.


A také: Naučme se sebelásce a mějte sami k sobě úctu!


Mít zdravý a kladný vztah sám k sobě pevný základ pro osobní růst, životní úspěchy a trvale dobrý pocit. Mít se rád je velmi kladná vlastnost a pojí se se zdravým sebevědomím. Jen člověk, který má pozitivní vztah sám k sobě, může budovat pevné a zdravé vztahy ve svém okolí. Máme-li v sobě oporu a vážíme-li si sami sebe, snadněji pak přijímáme svá pochybení a nedokonalost s tendencí je napravovat bez obviňování okolí. Lidé mající pozitivní vztah sami k sobě přitahují zákonem rezonance lidi, kteří si jich také váží. Neboli – to, co vyzařujeme do okolí, nám okolí vrací. Naše sebevědomí nám dovoluje vyzkoušet nové a nové věci a při nezdaru nám nedovolí vzdát se. Vážit si sám sebe znamená mít úctu k životu. Umíme-li si vážit sami sebe, jsme pro sebe velmi silným partnerem s vnitřním klidem.

 

A tak: Přijímejme život takový, jaký je!


Vše, co nám život přináší, je z nějakého důvodu, nic se neděje náhodou. Každý den nám přináší nové a nové příležitosti. Naučíme-li se je vidět a přijímat, máme ohromný dar se rozvíjet a vidět vše neohraničené v neomezených možnostech. Přijímejme růst i pád jako fakt, který k životu patří. Úspěchy a prohry jako projevy životního dění. Poučme se z chyb a inspirujme se dobrým. Vše, co nám život přináší, je jen k našemu prospěchu. Vždy nás to má buď povznést, přesměrovat či něčemu naučit. Tyto 3 zásady by nás měly udržet v dostatečné aktivitě, činorodosti a plném optimismu, což se nám dříve či později v dobrém navrátí.



4 hlasů
Vaše hodnocení