Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Nechceš mít bílé pruhy od plavek, a tak se opaluješ nahoře bez? Možná budeš mít sexy opálení, ale ani netušíš, co vše při tom riskuješ.

Opalování nahoře bez? Tvá prsa ve smrtelném nebezpečí

Opalování nahoře bez
zdroj: Thinkstockphotos Opalování nahoře bez
aktualizováno 18.06.2013, 13:40 | 18.06.2013, 13:29 | Krasna.cz/trm

Nechceš mít bílé pruhy od plavek, a tak se opaluješ nahoře bez? Možná budeš mít sexy opálení, ale ani netušíš, co vše při tom riskuješ.

I tobě je cennější rovnoměrně opálený dekolt bez vybělených šňůrek víc, než zdraví tvé pokožky? Pokud se ráda opaluješ nahoře bez, měla bys dodržet pravidla bezpečného slunění.

 

Mysli na to, že na prsou máme jemnou a citlivou kůži, která je náchylná k tvorbě nevzhledných pigmentových skvrn a k ochabování. Na ňadra používej proto vždy vyšší ochranný faktor, než na ostatní místa těla. Ani v Čechách nemusíš váhat sáhnout klidně po faktoru 50. Dej mu přednost také tehdy, když si to žádá místo, kde se opaluješ. Od vodní plochy či bílého betonu se odráží více než 30 procent UV paprsků. Pokud se opaluješ u vody, spíše se tedy spálíš, než někde na balkóně nebo na louce.


Citlivou pokožku prsou také nevystavuj nejintenzivnějším slunečním paprskům, které sluníčko produkuje přes poledne.


Co dělat, než půjdeš na slunce?


Jez hodně vitamínů – především vitamín E a C zmírňuje negativní dopad ultrafialového záření na kůži, doporučuje se také užívání beta-karotenu. Doplňky stravy je nutné užívat alespoň 3 – 4 týdny před létem či plánovanou dovolenou.

 

Opaluj se postupně – pokud ses letos ještě neopalovala, postačí několik málo minut na slunci – zpočátku se ovšem vyhni přímému slunečnímu záření.

 

Natírej se včas – opalovací krémy nepůsobí okamžitě, proto je ideální aplikovat je přibližně půl hodiny před tím, než vystavíš pokožku přímému slunci.

 

Používej opalovací prostředek s UV faktorem – nejlepší ochranu ti dodá ten nejvyšší, tedy SPF 50+ (hodnota určující násobky doby pro relativně bezpečný pobyt na slunci).


PŘEČTI SI TAKÉ:

Opalování bez rizika
Bezpečné opalování u moře
Prodluž si opálení až do podzimu

 

Poznej svůj fototyp


Pokožka každého z nás se opaluje jinou rychlostí – někdo je ihned spálený, jiný se opaluje naopak pomalu. Míra opálení zaleží i na typu naší kůže. Abychom zvolili vhodnou dobu pobytu na slunci, musíme znát svůj fototyp. V Evropě rozlišujeme mezi 4 základními kategoriemi:

 

Fototyp
(Foto: oficiální zdroj)

 

Obecně tedy platí, že čím jsou vlasy, oči nebo pokožka světlejší, tím nižší je fototyp.


Citlivé části těla


Některé části těla reagují na sluneční paprsky citlivěji než jiné. Je proto potřeba je mazat krémem častěji a dbát na to, aby byly co nejvíce ve stínu. Patří mezi ně například oční víčka, která je potřeba chránit krémy nebo brýlemi. Dále dbej na své rty – pokud se vystavuješ slunečnímu záření delší dobu, hrozí ti chronický zánět rtů a dokonce i nádory. Je tedy lepší používat ochranné přípravky. Běžně jsou dostání v podobě „tyčinek na rty“.

 


Šest zásad správného slunění


1. Maž se vždy, když jdeš na slunce – každý pobyt na slunci bez užití UV filtru zvyšuje riziko rakoviny kůže a zrychluje její stárnutí. Krémem se natírej i několikrát denně (nutnost aplikovat opakovaně několikrát denně je přitom i u voděodolných krémů). Zároveň se vyvaruj pobytu na přímém slunci mezi 11. a 15. hodinou, kdy jsou paprsky nejsilnější.


2. Používej pokrývku hlavy a sluneční brýle – na přímé slunce choď jen s pokrývkou hlavy a slunečními brýlemi s ochranným UV filtrem.


3. Dodržuj dostatečný pitný režim – v průběhu opalování dbej na pravidelný přísun tekutin. Vypít bychom měli alespoň 3 litry tekutin denně.


BUDE TĚ ZAJÍMAT:

Ochrana pleti před slunečními paprsky
Doma.cz: Rakovinou kůže často trpí mladé ženy
Doma.cz: POZOR! Opalování vám přidává vrásky! Víme, jak tomu zabránit!


4. Řiď se podle svého fototypu – každý typ kůže je jinak odolný vůči slunečnímu záření. Měj vždy na paměti, do které kategorie fototypu se hodíš nejlépe a tomu uzpůsob i svůj pobyt na slunci.
 

5. Používej kvalitní opalovací přípravky – ultrafialové záření se skládá z UVA a UVB paprsků. Jen výrobky s ochranou proti oběma dohromady mají ten správný účinek. UVA paprsky nehřejí, ale pronikají hluboko do kůže, kde mohou způsobit změny v buňkách, které vedou ke vzniku nádorů, vrásek a pigmentových skvrn. UVB paprsky mohou způsobit spálení kůže, puchýře a vyrážky.
 

6. Nezapomínej na odražené sluneční paprsky – pokud se koupeme ve vodě, působí na nás paprsky přímého slunce, ale i paprsky odražené od vodní hladiny. V bezpečí nejsme ani na souši. Bílé stěny domů fungují jako pomyslné zrcadlo, přes které se sluneční záření snadno odrazí. Je tedy důležité chránit se neustále.

 

Co dělat při spálení citlivých míst sluníčkem?


Když zjistíš, že ses na sluníčku spálila, okamžitě se schovej do stínu a pij dostatek nealkoholických tekutin, protože můžeš trpět současně i přehřátím organismu.


K úlevě od bolesti citlivých míst pomáhají studené obklady, např. mokrý kapesník nebo ručník. Pokud máš možnost, udělej si zelený čaj a obklad namoč do odvaru, kterým postižené místo překryj. Pokožku uklidní i tvaroh nebo bílý jogurt. Nejdřív ale vyzkoušej na malém ploše kůže, jestli nebudeš mít reakci na kyseliny, které jsou v nich obsažené.


V cestovní lékárničce by neměl chybět panthenol ve sprejové formě, který také uleví od bolesti. Pokud ale spáleniny bolí nesnesitelně, můžeš si vzít některý z volně prodejných léků proti bolesti.



4 hlasů
Vaše hodnocení